Käthe Kollwitz, Mother with Dead Child, 1903 |
Pian tämän jälkeen Jeesus lähti Nainin kaupunkiin, ja hänen kanssaan
kulkivat opetuslapset ja suuri joukko ihmisiä. 12 Kun hän jo oli lähellä kaupungin porttia, sieltä kannettiin
kuollutta, leskiäidin ainoaa poikaa, ja äidin mukana oli runsaasti kaupungin
väkeä. 13 Naisen nähdessään Herran kävi häntä sääliksi, ja hän sanoi: "Älä
itke." 14 Hän meni paarien viereen ja kosketti niitä, ja kantajat pysähtyivät.
Hän sanoi: "Nuorukainen, minä sanon sinulle: nouse!" 15 Silloin kuollut nousi
istumaan ja alkoi puhua, ja Jeesus antoi hänet takaisin äidille.
16 Kaikki
joutuivat pelon valtaan ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Meidän keskuuteemme
on ilmaantunut suuri profeetta. Jumala on tullut kansansa avuksi." 17 Tähän
tapaan Jeesuksesta puhuttiin kohta joka puolella Juudeaa ja kaikkialla sen
ympäristössä.
Kun kuuntelet evankeliumia, niin kannattaa aina kysyä kolme
kysymystä: kehen kertomuksen henkilöön minun pitäisi samaistua, mitä tämä
kertomus kertoo Jumalasta ja mikä on evankeliumin ilosanoma. Tämän lisäksi tässä
nimenomaisessa evankeliumissa on joitakin symbolisia kuvia, jotka tosin vastaavat
aivan todellisia asioita mutta niiden takana voidaan nähdä syvempikin merkitys.
Nainin kaupunki oli pieni kylä, jonka ohitse Jeesus oli
kulkemassa riemuitsevan joukon saattamana. Heitä vastaan tulee ulos kaupungista
surusaattue. Nämä kaksi vastakkaista kulkuetta kohtaavat kaupungin portilla -
toisessa iloa, armoa, uudistusta ja toisessa kuolemaa, surua, huolta
tulevaisuudesta. Väkijoukko oli tämän surullisen lesken tukena, kun hän oli
saattamassa ainoaa poikaansa haudan lepoon.
Sureva kaupunki ei jättänyt leskeä yksin vaan osallistui
hänen suruunsa. Pojan kantaminen saattueessa tarkoittaa esirukouksia, joita
seurakuntalaiset läheistensä puolesta kantavat. Me kaikki, jotka olemme
toistemme puolesta esirukouksia kantaneet, tiedämme, että Jumala vastaa rukoukseemme.
Emme saa aina sellaista vastausta kuin toivoisimme vaan paremman. Paras vastaus
rukoukseen on sellainen, joka auttaa meitä jatkamaan elämäämme kilvoitellen ja
rukoillen.
Mikä sitten oli tämä seurue, joka tuli Jeesusta vastaan? Se
on kirkkomme. Kirkossa me kannamme esirukouksia niin elävien kuin kuolleidenkin
edestä. Kirkossa me jaamme ja kannamme yhdessä surumme, huolemme ja ilomme. Kirkossa
me kannamme toisiamme yhteisen rukouksen avulla ja olemme samassa veneessä
toistemme kanssa.
Kuka minä olen
tässä evankeliumissa?
Usein evankeliumin kertomuksessa on henkilö, johon
lukijan odotetaan samaistuvan. Evankeliumin tarkoitus ei ole jättää meitä
kertomuksessa ulkopuolisiksi, vaan kutsua kuuntelemaan ja tulemaan mukaan. Mihin
henkilöön lukijan olisi samaistuttava tässä evankeliumissa? Helposti säälimme
tätä leskeä, joka oli synnin vuoksi menettänyt pelottavan paljon elämässään,
aviomiehensä ja ainoan poikansa. Niiden molempien, joiden oli määrä pitää
huolta perheen äidistä.
Mutta luulen, että me olemme tuo synteihinsä kuollut poika.
Meitä Jumalalle kuolleita tuhlaajapoikia on paljon ja me nämä pojat tuottavat suurta
hätää äideilleen, jotka pahimmassa tapauksessa ovat menettäneet myös puolisonsa.
Vaikka poika ei enää rukousta tuokaan Jumalan eteen, niin äidin kantama esirukous
poikansa puolesta voi saada aikaan paljon. Se voi vaikka herättää kuolleet
eloon.
Ja kun rukous nousee sydämestä ja hädästä, niin Herra
pelastaa hänen sielunsa ja elämänsä kuolemalta aivan kuten tutussa psalmissa
lauletaan:
Ylistä Herraa, minun
sieluni, älä unohda, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt. Hän päästää minut
kuoleman otteesta ja seppelöi minut armolla ja rakkaudella. (Ps. 103: 2,4)
Tämän evankeliumin ilosanoma meille on se, että Jumala on
voittanut synnin ja kuoleman. Tämä voitto koskee meitä jokaista kaikkina
aikoina. Me juhlimme tätä voittoa joka sunnuntai liturgiassa kun muistamme Jumalan
ihmiseksi tulemista, kuolemaa, hautaa ja ylösnousemista kolmantena päivänä.
Mitä tämä
evankeliumi kertoo Jumalasta?
Tämä evankeliumi kertoo meille Jumalasta, joka on valmis vetämään
meidät kuolemasta elämään. Sellaisesta Jumalasta joka tuntee myötätuntoa meitä
kohtaan ja on luonamme hädän hetkellä. Hän ei välitä syntisyydestämme, vaan tulee
luoksemme ja aterioi kanssamme.
Tämä evankeliumi puhuu myös Jumalasta, joka tuntee sääliä
ihmistä kohtaan. Lasaruksen haudalla syvä liikutus valtasi Jeesuksen ja hän itki. Kun Maria tuli Jeesuksen haudalle pääsiäisaamuna hän sanoi Marialle haudalla,
älä itke. Ilmestyskirjassa hän kertoo, kuinka kaikki kyyneleet kuivataan.
Se mihin Jumala koskee, muuttuu eläväksi, terveeksi, puhtaaksi
ja oikeaksi. Meidän ei pidä asettaa syntisyyttämme esteeksi kirkkoon
tulemiselle, koska vain syntisinä me olemme kelvollisia Jumalan edessä. Vasta
kun tämä sureva joukko tapasi Jeesuksen, he saivat jälleen maistaa elämää. Eikä
Herra lakkaa tekemästä tätä samaa tänäkään päivänä. Sen vuoksi hän kutsui
opetuslapset ja teki heistä ihmisten kalastajia. Apostolit eivät vetäneet enää elämästä
kuolemaan, vaan pelastivat ihmisen kuolemasta elämään.
On äärimmäisen tärkeää, että me osaamme tunnistaa itsemme
tästä Raamatun kertomuksesta. Kun kuulemme liturgian antifonissa nuo sanat Kiitä sieluni, Herraa, muistakaamme kuinka
olimme synnin kuolettamia ja Herra herätti meidät. Ja kun me olemme jälleen
herätetyt elämään, niin kulkekaamme taas hänen jäljessään, koska se tie vie
meidät ikuiseen elämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti