Väkivalta on ilmiönä kiinnostava. Vaikka käsityksemme
väkivallasta usein tarkoittaa toiseen ihmiseen kohdistuvaksi fyysiseksi
väkivallaksi, niin se alkaa paljon aikaisemmassa vaiheessa. Väkivaltaa ei voi
aloittaa tyhjästä vaan se pitää aina pohjustaa: toiseen ihmiseen kohdistetaan
ennakkoluuloa, leimaamista, kielteisiä käsityksiä, mustamaalaamista ja uhkaa.
Näiden kautta voidaan oikeuttaa väkivallan käyttöä ja jopa saada uhri vakuuttuneeksi
väkivallan oikeutuksesta (esim. lähisuhdeväkivalta). Tekijän tunnemaailmasta
usein löytyy itsekkyyttä, kylmyyttä, välinpitämättömyyttä, kostonhimoa,
pettymyksiä, vallanhalua, kateutta, pelkoa, raivoa tai mustasukkaisuutta.
Ennen kuin fyysinen väkivalta alkaa, sitä usein on edeltänyt
sanallista, psykologista, hengellistä, seksuaalista tai sanallista väkivaltaa. Kun
huomaamme, että toiseen ihmiseen alkaa kohdistua negatiivista ajattelua ja
asennoitumista emmekä tee asialle mitään, olemme mukana väkivallassa. Jokaisen
väkivallan teko kaava on melko samanlainen, mutta se vaihtelee, missä vaiheessa
tämä väkivallan kumuloituminen keskeytetään ja kierre katkaistaan.
Tänä päivänä on melko yllättävää miten paljon oikeudessa on tuomittu ihmisiä kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. On hyvä, että yhteiskunta on ottanut tiukan asenteen rasismia vastaan koska vain pieni osa suomalaisista on suvaitsemattomia. Me näemme väkivallan siemeniä jokapäiväisessä elämässämme mutta usein niiden vaikutus on niin hienovaraista, että tunnemme sen läsnäolon vain oman stressimme
kautta. Yhteiskunnassa vihan siemeniä kylvetään ajatusten ja sanojen kautta. Jos hyväksymme ajatusten ja puheiden tasolla ihmisten vastakkainasettelun, me olemme tiellä kohti väkivaltaa.
Millä tavoin me tänä päivänä asennoidumme ekumeniaa kohtaan?
Pohjaavatko käsityksemme omiin ennakko-oletuksiimme vai tutkittuun tietoon ja
tosiasioihin? Olemmeko riittävän avoimia niille mahdollisuuksille, joita
ekumeeninen liike meille Suomessa tarjoaa vai näemmekö siinä pelkkiä haasteita?
Vastustaisinko
ekumeniaa?
En ymmärrä useinkaan sitä kritiikkiä, jota ekumeenista
liikettä vastaan kohdistetaan. Tämä ei tarkoita sitä, että nämä argumentit ovat
huonoja vaan kaiketi kyse on omasta ymmärtämättömyydestäni. Usein tällä
kritiikillä halutaan vastustaa luterilaisen kirkon vaikutusta oman kirkkomme
ajatteluun. Joidenkin mielestä tätä negatiivista vaikutusta on jo tapahtunut mutta
osan mielestä vaara on vasta tulossa.
Ekumenia syntyy aina tietyssä uskonnollisessa ja
maantieteellisessä ympäristössä. Ekumeeninen toiminta arjen seurakuntatyössä on
erilaista Venäjällä ja Kreikassa kuin Suomessa. Ymmärrän osaltaan näiden molempien
maiden kritiikkiä ekumeenisessa liikkeessä esiintuotuja asioita kohtaan mutta tämän
kritiikin tuominen suomalaiseen ekumeniaan ei välttämättä ole hedelmällistä. Meidän
pitää elää ortodoksisuutta Suomessa ja omien lähtökohtiemme mukaan.
Tämä ei tarkoita pyhästä traditiostamme luopumista vaan sen
soveltamista tänne Pohjolaan. Toisen huomioiminen ei tarkoita sitä, että
tingimme omasta opetuksestamme tai tavoistamme. Me olemme erilaisia, jo
pelkästään historiamme osalta. Jokaisen ortodoksin on omaksuttava uusia asioita
emmekä voi jäädä tunnelmoimaan vanhoja hyviä aikoja, jolloin asiat olivat
hyvin. Ekumenia on meille annettu haaste, jota meidän on kohdeltava kuin
isännältä saatuja talentteja.
Vuorovaikutukseen
Ekumeeniset viikot ovat seurakuntatason rauhantyötä. Rauhantyö
on vuorovaikutusta toistemme kanssa ja yhdessä olemisesta. Tämä toiminta karsii
ennakkoluulojamme toisiamme kohtaan ja mahdollistaa yhteistyön tekemisen
kristittyinä.
Kouvolan Pyhän ristin kirkko |
Oman kokemukseni mukaan ortodoksien ja luterilaisten
vuorovaikutus on ollut hyvää ja erityisesti tästä on hyötynyt ortodoksinen
kirkko. Kouvolassa tämän ekumeenisen työn erityinen merkki on Pyhän ristin
kirkko. Se rakennettiin alunperin venäläiseksi sotilaskirkoksi (v. 1915), ja se
siirtyi vallankumouksen (v. 1917) myötä Suomen valtiolle ja sen kautta
luterilaiselle seurakunnalle. Luterilainen kirkko palautti sen ortodoksien
käyttöön 80-luvun alussa, kun kirkon lähistölle rakennettiin uusi kirkko. Vaihtoehtoina
olisi voinut olla kirkon purkaminen, myyminen tai vuokraaminen.
Ihminen sairastuu, jos hän on kääntänyt katseensa vain omaan
sisimpäänsä eikä etsi virikkeitä ulkomaailmasta. Sama pätee myös yhteisöihin.
Jos yhteisö kokee, että vain sen sisällä on kaikki tieto ja osaaminen, se
sairastuu. Terve yhteisö on jatkuvassa ja aktiivisessa vuorovaikutuksessa
ympäröivän maailman kanssa ja reagoi siihen.
Me tarvitsemme ekumeniaa oman itsemme löytämiseen.
Luterilainen kirkko on meille peili, jonka kautta opimme paremmin näkemään ja
tuntemaan itsemme. Me tulemme ortodokseiksi omaksumalla kirkkomme vuosisataista
perinnettä. Mutta samalla me tulemme yhä vahvemmin ortodokseiksi myös siten,
kun me löydämme ja toteutamme omaa perinnettämme suhteessa luterilaiseen
kirkkoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti