"Mies
lähti kylvämään siementä. Kun hän kylvi, osa siemenestä putosi tien laitaan.
Siinä jyvät tallautuivat, ja taivaan linnut söivät ne. Osa putosi
kalliolle ja lähti kasvuun, mutta oraat kuivettuivat, koska eivät saaneet
maasta kosteutta. Osa putosi keskelle ohdakkeita, ja kun oras kasvoi,
kasvoivat ohdakkeetkin ja tukahduttivat sen. Mutta osa putosi hyvään
maahan, kasvoi ja tuotti satakertaisen sadon." Tämän sanottuaan Jeesus
huusi: "Jolla on korvat, se kuulkoon!"
Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, mitä vertaus tarkoitti. Hän sanoi:
"Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet,
mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi
eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi. Vertaus tarkoittaa tätä: Siemen on
Jumalan sana. Tien laitaan pudonnut siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka
kuulevat sanan mutta joiden sydämestä Paholainen heti tulee ottamaan sen pois,
jotta he eivät uskoisi ja pelastuisi. Kalliolle pudonnut siemen tarkoittaa
niitä, jotka sanan kuullessaan ottavat sen iloiten vastaan mutta uskovat vain
hetken aikaa. Heillä ei ole juurta, ja niin he koetukseen joutuessaan
luopuvat. Ohdakkeisiin pudonnut osa tarkoittaa niitä, jotka kuulevat
sanan mutta sitten tukahtuvat elämän huoliin, rikkauteen ja nautintoihin. He
eivät tuota kypsää satoa. Mutta hyvään maahan pudonnut siemen tarkoittaa
niitä, jotka sanan kuultuaan pysyvät siinä puhtain ja ehein sydämin ja
kestävinä tuottavat satoa.
Karjalassa
aloitettiin suuri hengellinen kylvö satoja vuosia sitten. Sergei ja Herman
Valamolaiset, Arseni Konevitsalainen, Aleksanteri Syväriläinen, Trifon
Petsamolainen ja Serafim Sarovilainen ja monet muut tulivat pyhittämään
Pohjolan perustamalla tänne luostareita. Heidän lisäkseen tänne saapui monia
muita saarnaajia, luostareiden perustajia, erämaakilvoittelijoita. Kaikkien näiden
kilvoittelijoiden ympärille syntyi hengellisiä yhteisöjä ja myöhemmin näistä
syntyi luostareita ja seurakuntia.
Jumala oli
antelias ja jopa tuhlaavainen tässä kylvössään ja sen vuoksi vainot ja sodat
eivät tätä kylvöä voineet hävittää. Viljaa kylvettiin tienpientareelle,
kivikkoon, ja ohdakkeiden sekaan mutta paljon kylvettiin myös hyvään ja
hedelmälliseen maahan. Näin me olemme saaneet perinnöksi isiemme uskon ja meidän
on nyt sanoin ja teoin jatkettava tätä apostolista tehtävään tänä päivänä.
Jumala ei siis emmi
heittää kylvösiementä myös sellaiseen maahan, johon emme usko kasvua syntyvän. Mutta
kaikella kylvöllä on tarkoituksensa. Kun tutkimme tarkemmin kylväjän ennakkoluulotonta
ja luottavaista toimintaa niin huomaamme, että juuri näin myös meidänkin tulee
toimia elämässämme. Luottaa siihen, että vaikeimmastakin paikasta me voimme
saada satoa. Tutkitaan seuraavaksi millaista kylvämistä Kristus tekee.
Kylväjä ja hengellinen pelto
Kylväjä on
Kristus ja siemen, mitä hän kylvää, on Jumalan sana. Hän on itse tuo Jumalan
Sana, joka tulee Jumalan tyköä ihmisen luokse. Kylvö on pantu alulle maailman
luomisessa ja lopullinen elonkorjuu tapahtuu viimeisenä päivänä. Mutta tekee
kylväjä muutakin kuin levittää siemenet pellolle: hän muokkaa maata ja kohentaa
sen kuntoon. Jumalan käsittelyssä niin kova maa, kivikot kuin ohdakkeetkin
muokataan otolliseksi maaksi. Särkynyt
sydän on maa, joka on käännetty ja johon voi kasvaa armon hedelmiä.
Miksi viljelijä
heittää osan siemenistä tienposkeen ja osan ohdakkeiden sekaan mutta vain osan
hyvään maahan? Tähän aikaan kylvömaa kynnetään vasta kylvämisen jälkeen ja
siksi jokainen kylvömaa saa mahdollisuuden tuottaa hyvää hedelmää. Vaikka
linnut saattavat napata siemeniä ennen kyntöä ja rikkakasvit ehtivät levittyä,
niin silti kylvö tehdään. Ja satoa odotetaan ja sen onnistumiseen luotetaan.
Nämä kaikki
maanpinnat ovat kohtia ihmisen sydämessä, toista on enemmän ja toista vähemmän.
Yhdenkään ihmisen sydän ei ole pelkkää ohdaketta tai pelkkää kalliota. Mutta
jokainen näistä pellon osista kannattaa tuntea hyvin jotta sitä voitaisiin
hyödyntää.
Millaista
maaperää on tien vieressä? Tässä maassa ei edes ohdake kasva, kovaksi painunut
maa on kuin kovettunut ja kuivunut sydämemme. Siinä ei käytännössä edes ole kelpo
maaperää ja niin Paholainen tulee nappaamaan sanan siemenen kuin lintu. Tämä tamppaantunut
maa kertoo siitä, kuinka välinpitämättömän sielun kylvömaa ei edes halua ottaa vastaan
Jumalan sanaa.
Entä millaista viljelysmaa
on kivikossa tai kalliolla ilman riittävää maaperää? Täällä sana otetaan iloiten
vastaan mutta jo kotimatkalla se unohdetaan. Elämä jatkuu huolettomana
eteenpäin joko iloisena tai surullisena: me saatoimme kuulla kirkossa
ilouutisen mutta unohdamme sen, kun palaamme tämän maailman realiteetteihin.
Yhtä lailla me voisimme kuulla kirkossa myös vakavan varoituksen nykyisen
elämäntapamme tuhollisuudesta mutta pian unohdamme sen, koska tämän maailman
viihde karistaa mielestämme kaikki ikuisuuteen liittyvät asiat. Yhtä nopeasti
kuin usko heräsi kukoistukseen, niin yhtä pian myös se myös kuihtui.
Ohdakkeet kuvaavat
maata, jota himot kahlitsevat. Ihmisen on yksin vaikea nähdä kaikkia
ohdakkeita, joita sieluun on kasvanut. Monesti osa niistä on piiloutunut hyvien
kasvien alle tai joku saattaa jopa luulla valevehnää hyödyllisiksi. Ehkä ne
jopa tuottavat ihmiselle salaista nautintoa, josta hän ei halua luopua. Mutta
pian nautinto muuttuu salaiseksi häpeäksemme ja ihminen tuntee huolta sielunsa
puolesta. Ennen kuin ihminen huomaakaan, nämä elämänohdakkeet kuihduttavat
hyvän hedelmän sielusta.
Kilvoittelu
Ihmisessä on
paljon hyvää maata, mutta paljon myös sellaista, jonka eteen joudutaan tekemään
työtä, että se saataisiin hyvään käyttöön. Kilvoittelu on hengellisen viljelysmaan
muokkaamista Jumalan sanan vastaanottamiseksi ja säilyttämiseksi ja käytännössä
se tarkoittaa himojen kuolettamista ja hyveiden harjoittamista. Rukous ja lähimmäisen rakastaminen tekojen
kautta on erityisen hyvää muokkausta kelvottomalle maalle.
Kirkko suojaa ja
ravitsee hengellistä kylvöämme. Jumalanpalveluksissa ja sakramenteissa me kuulemme
Jumalan sanan ja avoimelle sydämelle se antaa toivoa ja kärsivällisyyttä. Yhteisen
rukouksen jälkeen meidät lähetetään maailmaan ja silloin vastuu maaperän
kunnosta on meillä. Tätä peltoa ei saa jättää oman onnensa nojaan tai antaa
kiusausten kasvattaa siihen ohdaketta.
Meidän on
opittava tuntemaan rikkakasvit ja kukistamaan nämä himot ennen kuin ne saavat
kasvun sijaa puutarhassamme. Ja kun jokin himo on jo kasvanut synniksi, niin se
pitää juuria ylös niin pian kuin mahdollista. Tätä puhdistusta ei voida tehdä
muutoin kuin todellisella katumuksella joka tähtää himojen poisrepimiseen. Ihmisellä
pitää olla aito halua päästä eroon näistä himoista ja liittää elämänsä
pyhyyteen.
Sadonkorjuun lähestyessä
Pelastuksemme
riippuu siitä, otammeko me tuota siementä vastaan ja kykenemmekö sydämessämme
antamaan kasvutilaa Jumalan sanalle. Kun me annamme itsemme hengelliselle elämälle
ja muistamme harjoittaa säännöllistä rukouselämää, me muokkaamme hyvää
kasvualustaa Jumalan kylvölle.
Millaista satoa
Jumalan sana on minussa saanut aikaa? Hengellinen kylvömme tunnetaan
keskinäisestä rakkaudestamme, kunnioituksesta, ystävällisyydestä ja
anteeksiantamisesta. Liturgisen elämämme elementit muokkaavat ja ravitsevat
sydämemme peltoa - evankeliumi, epistola, kirkon veisut ja rukoukset ovat
sadetta ja ravinnetta kylvöllemme. Me annamme silloin tuolle sanalle ravinnetta
ja vettä, jotta se kasvaisi yhä suuremmaksi meidän sydämessämme.
Missä sen sijaan
on panettelua, epärehellisyyttä, ja valheita, on myös paljon kuristavaa
ohdaketta ja pinnallista kasvua kallioisella maalla. Himoista ahneus ja
itsekkyys kukistavat ohdakkeen tavoin kaiken hyvän kasvun ja vievät elinvoiman
vähäiseltäkin hyveeltä. Siitä syntyvät katkeruus ja masennus varjostavat koko
sydämen peltoa ja lopulta valo ei tavoita kasveja. Kun rikkakasvit saavat
valtaansa pellon, on hyvien kasvien pelastaminenkin jo lähes mahdotonta. Jokainen
meistä tietää tuskallisen hyvin kuinka synnin maailma sairastuttaa mielemme
masennuksella, pettymyksellä, suuttumisella ja ahdistuksella.
Jumalan sana
antaa meille tilaa hengittää ja nauttia hengen hedelmistä. Kun me vahvistamme
itseämme kirkon sanalla, me voimme tuntea kuinka raikkaus ja vapaus kasvavat
sydämessämme ja kuinka hyvän tekeminen tuntuu oikealta elämässämme. Kun me
löydämme tämän kautta sopusoinnin Jumalan ja lähimmäistemme kanssa, me niitämme
satoa, jonka Jumalan sana on kylvänyt meihin.
Aloitimme Karjalan
luostarien perustajista ja muista kilvoittelijoista ja heihin myös päätämme. Mikä
sai pyhittäjän jättämään kotiseutunsa ja löytämään uuden elämän erämaasta
vieraista paikoista? Ennen kaikkea se, miten syvästi he kokivat Jumalan
rakkauden sydämessään. Tämä jumalallinen rakkaus kantoi heidät yli vaikeuksien
ja kärsimysten. He eivät vain päättäneet rakastaa, vaan he kasvoivat
rakastamaan maailman pelastumista enemmän kuin omaa itseään. Jo ennen
lähtemistään he joutuivat tekemään toden teolla työtä oman peltonsa kanssa. Kun
me teemme tätä samaa työtä oman kylvömaamme kanssa, me kykenemme yhtä suuriin
tekoihin kuin hekin. Kristuksen tähden jokainen meistä on kutsuttu samanlaiseen
rakkauden kylvöön.
Lohtua tuova kirjoitus ahdinkoni keskelle.Läheisten kuolemat,elämän muutokset ja monet muutkin asiat muuttavat elämän täysin.
VastaaPoistaJos vain kulkee pimeydessä eikä löydä lohtua on todellakin voimaton ja uupunut.Olen joutunut soittamaan auttavaan puhelimeen,todella hyvä että tälläistä apua on saatavilla.