Tämän sunnuntain evankeliumi on meille monille tuttu ja se
puhuu meille varsin arkisesta aiheesta: leivästä ja syömisestä. Jeesuksen
opetusta oli kuulemassa suuri joukko ihmisiä ja kun ilta oli tulossa erämaahan
eikä heillä ollut syötävää. Jeesus otti viisi leipää ja kaksi kalaa, kiitti niistä
Jumalaa ja antoi ne opetuslapsilleen. Opetuslapset jakoivat ne 5000 miehelle ja
kaikki tulivat ravituiksi. Leipää jäi vielä ylitsekin ja 12 vakallista kerättiin
leipää takaisin.
Tämä ruokkimisihme löytyy jokaisesta neljästä evankeliumista
ja se on olennainen osa Jeesuksen julistustyötä. Markuksen evankeliumista
löytyy tämän lisäksi vielä toinenkin ruokkimisihme ja samoin myös Vanhasta testamentista muistamme mannan, jolla ravittiin erämaassa vaeltava kansa.
Ruokkimisihmeellä on erittäin tärkeä rooli evankeliumissa ja
sen tarkoitus on osoittaa, että Jeesus on se luvattu messias, josta Vanhassa
testamentissa puhutaan. Yleinen käsitys oli se, että kun Messias tulee kansansa
luo, niin ihmiset eivät näe enää nälkää, koe sairauksia tai kuolemaa. Psalmin sanoin Herra hankkii oikeutta sorretuille, nälkäisille hän antaa leipää. Herra
päästää vangitut kahleista. (Ps. 146: 7). Tätä psalmia lauletaan liturgiassa
toisena antifonina ja sen tarkoitus on kertoa, että messiaaninen aika on tullut
myös meidän osaksemme. Nyt Herra on kanssamme ja odotuksemme on ohitse!
Millainen Jumala on tämän evankeliumin valossa? Jumala on todellakin
isä, joka pitää huolta lapsistaan. Hän tuntee lapsensa ja tietää heidän
tarpeensa. Jumala ei ole vain hengellinen tai filosofinen periaate vaan elävä Jumala, joka pitää huolta ihmisestä niin henkisesti kuin ruumiillisestikin. Ihmiseksi
syntynyt Jumala, Kristus, tietää millaista ihmisenä oleminen on synnin
maailmassa ja siksi lohduttaa ihmistä. Tämän tässä evankeliumin yksi
keskeisimmistä asioista on Jumalan myötätunto ihmistä kohtaan.
Mitä tämä evankeliumi kertoo ihmisestä? Ihmisen jokainen
päivä on riippuvainen Jumalan armosta ja siunauksesta. Evankeliumin teksti kuitenkin
kertoo sen, kuinka vaikea ihmisen on luottaa siihen, että Jumala rakastaa ja
auttaa ihmistä. Opetuslasten reaktio on kuvaava: kuinka viisi leipää ja kaksi
kalaa voisi riittää 5000 miehen ruokkimiseen? Kunpa aina pitäisimme mielessämme, ettei Jumalalle mikään ole mahdotonta.
Miksi sitten maailmassa on edelleenkin nälänhätää vaikka
Jumala kykenisi ruokkimaan kaikki maailman ihmiset? Tässä maailmassa me olemme edelleen ristin tiellä ja odotamme Kristuksen toista tulemista, joka merkitsee Jumalan voittoa pahasta. Jumalan tarkoitus ei ollut
poistaa nälänhätää ja sairauksia maailmasta vaan saattaa ihmiset pelastukseen
Jumalassa. Vaikka Kristus ruokki nuo ihmiset, se ei tarkoita, etteikö heille
olisi tullut seuraavana päivänä uudelleen nälkä. Kristus osoitti tunnusteoillaan
ihmisille, että hän on messias ja hänessä on todellinen elämä.
Toinen yhtä tärkeä asia on myös se, että meillä jokaisella on
vastuu nälänhädästä ja sen salliminen on syntiä. Tänä päivänä heikko-osaisten auttaminen on tehty niin helpoksi, ettei kukaan voi kieltäytyä siitä vaivan vuoksi. Meidän on mietittävä
uskoamme aina sen valossa, miten me toteutamme uskoamme käytännössä. Annammeko
me leipää nälkäiselle ja pidämmekö huolta vähäosaisista? Helposti kysymme opetuslasten
tavoin, kuinka omastani riittäisi muille.
Jokainen nälkäinen on meille mahdollisuus kohdata Kristus. Jokainen puutteessa oleva on meille mahdollisuus tehdä apostolin työtä ja tuoda edes hetkeksi taivaan valtakunta hänen lähelleen. Me olemme onnellisessa asemassa kun emme itse näe nälkää ja voimme tehdä jotakin asian hyväksi. Meillä kuitenkin on suurempi vastuu viimeisellä tuomiolla.
Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. "Silloin nämäkin kysyvät: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?' Silloin hän vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.' (Matt. 25:42, 44, 45)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti