Tätä nykyä ikonit ovat levinneet myös moniin luterilaisiin
ja katolisiin koteihin, kirkkoihin ja työpaikoille. On aina erityinen ilo nähdä
ikoni, olkoon se kenen tahansa seinällä, hyllyllä tai pöydällä. Ikonit tuovat
pyhyyden läsnäolon. Ikonit tekevät näkymättömän näkyväksi.
Ikonien historia on pitkä eikä se ole aina ollut niin menestyksellinen.
Ikonien alkuperä löytyy jo varhaisen kirkon ajoilta, kun ensimmäisiä ikoneja
maalattiin. Varhaiset kuvat esittivät alkuun erilaisia symboleja: ristiä,
kalaa, riikinkukkoa, karitsaa jne. Myöhemmin ikoneissa kuvattiin Kristusta,
Jumalansynnyttäjää, apostoleja, pyhiä tapahtumia, parantajia jne. Ikoneita
maalattiin puulle, kirkkojen seinille ja niillä koristeltiin kirkollisia
esineitä.
Valitettavasti tänä päivänä kaikkein vanhimmat ikonit on
tuhottu ikonoklastisen harhaopin takia. Tämä harhaoppi vaivasi kristikuntaa
erityisen pahasti 600-800-luvuilla. Luulen, että ikonoklasmin aika liittyy kuvakielteisen
islamin syntyyn ja leviämiseen. Myös juutalaisuudessa on vahva kuvakielteisyys ja
ehkä nämä vaikutteet virtasivat nopeasti Lähi-idästä Konstantinopoliin ja
muualle itäiseen kristikuntaan. Syynä saattaa olla myös väärinkäsitykset
ikonien roolista uskonelämässä. Ikonoklastit tuhosivat ikoneja
järjestelmällisesti ja liike oli saada puolelleen koko silloisen väestön.
Ikonit kuitenkin olivat rakkaita uskoville ja erityisesti idän
luostareissa ikonit säilyttivät asemansa. Kuuluisin yksittäinen ikonien
puolustaja oli Johannes Damaskolainen, joka kirjoitti kirjan ”Ikoneista, Kolme
puhetta ikonien syyttäjiä vastaan”. Tämä kirja on käännetty suomeksi ja se on
hyvä perusteos ikoneista.
Johannes Damaskolainen kirjoittaa aiheesta:
”Ennen ei ruumiitonta ja hahmotonta Jumalaa suinkaan kuvattu. Mutta kun
Jumala on ilmestynyt lihassa ja elänyt ihmisten keskuudessa, kuvana Jumalan
näkyvän puolen. En kumarra ainetta, vaan kumarran aineen Luojaa, joka minun
tähteni tuli aineeksi ja suostui asumaan aineessa ja aineen kautta toimitti
pelastukseni, enkä lakkaa kunnioittamasta sitä ainetta, jonka kautta
pelastukseni toimitettiin”.
Me emme siis palvo
ikonia ikonina vaan osoitamme kunnioitusta
siinä esitetylle henkilölle tai tapahtumalla. Ikoni ei ole meille materiaalisena
maalauksena pyhä esine, vaan sen pyhyys syntyy sen sisällöstä. Ikonissa on kuva,
joka viittaa tuonpuoleiseen, taivaalliseen maailmaan. Kun me katselemme
Kristuksen ikonia, me näemme siinä Kaikkivaltiaan. Pian katselemisemme muuttuu
rukoilemiseksi.
Kirkossamme puhutaan myös ihmeitätekevistä ikoneista. Alkuun
on todettava, että kaikki ikonit ovat ihmeitätekeviä, kun rukouksemme niiden
edessä on aitoa, palavaa ja vilpitöntä. Kun jonkun tietyn ikonin edessä rukoillaan
säännöllisesti ja palavasti, se saattaa saada maineen ihmeitä tekevänä. Tämä ei
tarkoita sitä, että ikonista olisi materiaalinsa puolesta tullut jotain ainetta
suurempaa mutta me uskomme että, Jumalan armo välittyy tuon ikonin kautta aivan
erityisellä tavalla.
Teologiselta kannalta ikoni on todiste meille lihaksitulleesta
Jumalasta. Jos kerran Kristus on todella syntynyt ihmiseksi, hänet voidaan
silloin kuvata. Tämä oli keskeinen argumentti ikonien puolustajille. Se on hyvä
vastaus vanha testamentilliseen kuvakieltoon, joka löytyy mm. Kymmenestä
käskystä. Vanhan Testamentin kuvakiellon aikana näkymättömän Jumalan kuvaaminen
oli kielletty. Kirkon opettajat ajattelivat, että koska Vanhan liiton aikaan Jumala
on näkymätön, käsittämän ja ihmisille tavoittamaton niin silloin hänen
kuvaamisensa on myös mahdotonta ja kiellettyä. Nyt kun Kristus oli tullut
ihmiseksi, hän on myös tämän vuoksi kuvattavissa. Kuva on itse asiassa vahva
ilmaus siitä, että Jumalan Sana todellakin tuli ihmiseksi ja asui meidän
keskellämme.
Pyhä Johannes Damaskolainen ajatteli, että kuvakiellon syynä
oli myös se, että Israelin kansa oli taipuvainen epäjumalanpalvelukseen (mm. Kultainen
vasikka) ja sen vuoksi kuvien tekeminen oli kielletty.
Ikonit kuuluvat ennen kaikkea jumalanpalvelukseen ja
henkilökohtaiseen rukouselämään. Ne ovat meidän rukouksemme kohde ja ne
auttavat meitä keskittämään mielemme iankaikkiseen todellisuuteen. Sen vuoksi
ikoneilla on vahva liturginen
merkitys. Ikonit ovat kirkon julistusta siinä mielessä kirkkoveisut, psalmien
lukeminen, rukoukset jne.
Ikonien kautta me kunnioitamme Jumalaa, hänen pyhiään, Hänen
ihmetekojaan ja kaitselmustaan tässä maailmassa. Pappi suitsuttaa ikonin edessä
ja lukee rukoukset niiden edessä. Me teemme ikonin edessä ristinmerkin,
kumarramme, joskus teemme maahan kumarruksen ja suutelemme ikonia. Voimme
sytyttää sen eteen tuohuksen. Samaa kunnioitusta osoitamme myös kirkkomme
papeille ja piispoille. Pyydämme siunauksen, ja kun pappi on siunannut, me
suutelemme hänen kättään.
Vanhaan aikaan ikonit opettivat erityisesti kristinuskoon
liittyviä asioita. Aikanaan kun luku- ja kirjoitustaito olivat harvinaisia,
ikonit opettivat kansaa. Tänä päivänä ikoneille on sama merkitys. Me elämme
hyvin visuaalisessa maailmassa ja ikonien tehtävä tässä kuvarikkaassa ajassa on
levittää kirkon opetusta ja muistuttaa kaikista pelastavista tapahtumista joita
Jumala on meille tehnyt. Meidän on
helpompi ja nopeampi katsoa Jouluikonia kuin lukea jouluevankeliumi. Silti ne
molemmat vastaavat tarkasti toisiaan.
Kun me siis katsomme näitä pyhiä kuvia, ne tuovat meille
mieleen pyhiä tapahtumia. Ne nostavat mielemme Jumalan luo muistelemaan kaikkea
hyvää, jota hän on meille tehnyt. Muistuttavat hengellisen todellisuuden
olemassa olosta ja kutsuvat meitä siihen mukaan. Kirkon pelastushistoria on
todellista historiaan, joka on tapahtunut ajassa ja paikassa. Ikoni viittaa
aina aineen ulkopuoliseen todellisuuteen.
Ikonit muistuttavat meitä uskosta ja antavat meille
päämäärään elämään. Kun me päivittäin näemme kotona pyhiä ikoneita, me
muistamme uudelleen ja uudelleen mikä on tämän päivän ja koko elämän tarkoitus.
Ikonit muistuttavat tehokkaalla tavalla sielumme pelastuksesta jo olemme
harhautumassa kilvoituksestamme. Ikonit katselevat meitä ja tuovat näkymättömän
Jumalan läsnäolon meidän luoksemme.
Me pyhitämme esineitä pyhillä kuvilla. Kirkoissamme on ikonein
koristeltuja kirkkolippuja, koristeellisia esineitä: jumalanpalveluspukuja,
tekstiilejä, evankeliumeita, saattokynttilöitä, suitsutusastioita. Ne
ilmaisevat meille sen mitä pidämme kirkossa kauniina ja haluamme omistaa sen
Jumalalle. Kirkko on Jumalan asuinsija ja siksi koemme tärkeäksi tehdä siitä
erityisen kauniin, hengellisen ja pyhän paikan. Koko sisustus ja kaikki esineet
pyrkivät edistämään hiljentymistä ja keskittämään mieltämme pyhiin asioihin.
***
Monissa seurakunnissa toimii ikonimaalauspiirejä. Kannatta
kysyä seurakunnista asiaa ja hakeutua sellaiseen maalauspiiriin, jossa vetäjänä
on koulutuksen saanut ikonimaalari, joka on ortodoksisen kirkon jäsen.
Ikonimaalaus ei ole mitä tahansa maalailua vaan se on kilvoittelua, joka on
yksi hengellistä elämän harjoittamisesta. Suomen ikonimaalarit julkaisevat
todella hienoa lehteä, ”Ikonimaalari”. Lehti ilmestyy kahdesti vuodessa ja kannattaa
katsoa mm. Maahengen sivuilta sen saatavuudesta.
***
Aloitin aiheemme ikonoklasmilla ja päätän sen myös siihen. Ikonit
ovat meille pyhiä ja niitä tulisi aina kohdella jopa enemmän kuin kunnioittavasti.
Ne ovat aina sanan merkityksessään sakraaliesineitä. Siksi ei ole toivottavaa,
että ikoneja käytetään turhaan kuin mitä tahansa kuvia. Kun ortodoksi näkee
ikonin, hän pysähtyy ja tekee ristinmerkin sen edessä. Usein ikonin edessä voidaan
toimittaa rukoushetki. Entä siis, jos näemme ikonin lehtikioskissa tai
paperinkeräyslaatikossa? Tänä päivänä ikonit ovat hyvin edullisia painokuvina ja
niitä myydään halvalla. Meillä on entistä suurempi vastuu siinä, että me muistamme
todellakin kunnioittaa ikonia – ei palvoen mutta ei myöskään välinpitämättömästi
kohdellen.
Kotoamme löytyy 5 ikonia,metallinen on "tuotu" Novgorodista 1978.2 itse maalattua,1 matkaikoni sekä 1 kehystetty ikoni Valamosta.
VastaaPoistaMatkaikoni on näppärä ottaa matkalle mukaan.
Vierailessmme Novgorodissa 1978 ostimme "ei virallisesti" messinkisen ikonin.Ikoni piti tuoda salaa rajan yli sakkojen ym.pelossa.
VastaaPoistaIkoni oli siitä asti kotimme kirjahyllyn vitriinissä,aikanaan tuli kodimme lopetus päivä.Otin ikonin talteen tulevaisuutta ajatellen.
Kesällä 2019 vierailin Lintulankin luostarissa,kysyin voisiko luostari ottaa ikonin säilytettäväkseen ettei se häviäisi tähän "maailmaan".
Valitettavasti tämä poikkeusaika on estänyt matkailuni tänä vuonna.Toivottavasti kesällä 2021 ikoni pääsee Lintulaan.
Äitini on viettänyt lapsuutensa Lintulan luostarin lähellä ja hän muisti hyvin kun he tulivat pakon edessä nykyiselle,todella hiljentymiseen sopivalle paikalle.