Yksi tutuimmista kysymyksistä rippi-isälle on se, miten
meidän pitäisi valmistautua ehtoolliselle.
Kirkossamme on tapana noudattaa ruokapaastoa (1) siten, ettemme
ruokaile ennen ehtoollista. Jos ehtoollinen on aamulla, me jätämme aamiaisen
väliin. Jos ehtoollinen on illalla (vaikkapa EPL) niin paastoamme kuusi tuntia
ennen ehtoolliselle osallistumista. Olen rippi-isänä hyväksynyt aamulääkkeiden
ottamisen veden kanssa ennen ehtoollista.
Ruokapaaston osalta poikkeuksen ovat muodostaneet lapset, odottavat
äidit, vanhukset ja sairaat. He eivät ole vapautettuja paastosta vaan he
noudattavat sitä soveltuvin osin. Jos jotakin pitää syödä aamulla, sen tulee olla
pelkistettyä ja yksinkertaista ja ravintoa nautitaan vain sen verran kuin on tarve.
Kukaan ei ole lapsi ikuisesti eikä sairauskaan välttämättä kestä lopun ikää.
Kun tilanteet muuttuvat, on syytä asiasta keskustella oman rippi-isän kanssa.
Ruokapaaston lisäksi meillä on oltava oikea mielenlaatu ja
tämän oikean mielenlaadun me löydämme rukouksen (2) kautta. Rukous- ja
hartauskirjasta löytyy ilta- ja aamurukoukset ennen ehtoollista. Ellei jokaista
rukousta jaksa tai ehdi lukea niin on parempi lukea jotakin kuin jättää ne
kokonaan väliin. Tässä linkki hartausvihkoon, joissa osa rukouksista.
Ehtoollisrukousten mukaan yksi pahimmista synneistä on välinpitämättömyys
pyhää ehtoollista kohtaan. Ehtoollinen tulee aina kokea ainutlaatuisena tässä
hetkessä olevana armon lahjana, joka meille annetaan, kun Jumala uhraa ainokaisen
Poikansa meidän tähtemme. Jumala on valmis tekemään tämän rakkaudestaan meitä
kohtaan, joten meidän on vastattava tähän oikeanlaisella katumuksella. Meillä
on oltava halu muuttaa koko elämämme lopullisesti kohti parempaa. Jättää pois vanhat
pahat tottumuksemme ja ehtoollisen pyhittäminä lähteä kulkea uutta tietä kohti
pelastusta.
Evankeliumissa löytyy vertauskuva tähän asiaan:
11 "Kun kuningas
tuli sisään katsomaan juhlavieraitaan, hän näki siellä miehen, jolla ei ollut
hääpukua. 12 Hän kysyi tältä: 'Ystäväni, kuinka saatoit tulla tänne ilman
häävaatteita?' Mies ei saanut sanaa suustaan. 13 Silloin kuningas sanoi
palvelijoilleen: 'Sitokaa hänet käsistä ja jaloista ja heittäkää ulos
pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita. 14 Monet ovat kutsuttuja,
mutta harvat valittuja.'" (Matt. 22:11-14)
Meidän pitää tehdä parhaamme, että saamme sovittua
erimielisyydet (3) läheistemme kanssa. Voimme aina itse pyytää anteeksi mutta emme
välttämättä aina saa anteeksi. Tämän kanssa joudumme elämään. Jos on kyse
isommasta riidasta kannattaa vakavasti harkita ehtoolliselle osallistumista.
Isä Thomas Hopko kertoi kerran jättäneen liturgian toimittamatta, koska ei mielestään
kyennyt siihen henkilökohtaisten ongelmiensa vuoksi. Ehtoolliselle osallistuminen
ei ole itsestään selvä oikeus vaan asia, johon me pyydämme Jumalalta lupaa ja
siunausta.
Tämän lisäksi katumuksen sakramentille (4) pitää osallistua
säännöllisesti. Kun valmistaudumme ehtoolliselle, on hyvä pitää mielessä myös suru
siitä, miten me olemme käyttäneet näitä lahjoja, joita Jumala on meille
antanut. Suru ei ole synkistelyä tai epätoivoa vaan valoisaa murhetta. Me olemme
tehneet väärin ja sairastuttaneet itsemme mutta meillä on toivo Kristuksessa. Suru
on vastakohta ylpeydelle, väärälle itsevarmuudelle ja sydämen kovuudelle.
Jumalan pelvossa, uskossa
ja rakkaudessa lähestykää!
”Vielä uskon, että
tämä on puhtain ruumiisi ja tämä on kallis veresi”. Ehtoolliselle
osallistuminen on jumalalliseen salaisuuteen osallistumista. Ehtoolliselle
osallistuminen on käytännössä Jumalan eteen ja lähelle menemistä. Sen vuoksi
meille annetaan tästä aika uhkaava vertauskuva: Jumalan kasvojen edessä me emme
kestä vaan palamme kuin kuiva ruoho.
Kenen sitten on mahdollista osallistua ehtoolliselle?
Tavallaan asia on aivan itsestään selvä, kaikkien. Kukaan opetuslapsista ei
kieltäytynyt ehtoollisesta, kun se asetettiin. Kristus sanoo: Juokaa tästä te kaikki.
- Mutta samaan aikaan, kukaan meistä ei voi myöskään sanoa,
että nyt olen valmis vastaanottamaan Herran pyhät lahjat. Ehtoolliselle
valmistautuminen on jollain tapaa paradoksi. Meidän pitää valmistautua
ehtoolliselle muistaen, ettemme koskaan ole valmiita tai kelvollisia
osallistumaan siihen omien ponnistelujemme perusteella - Ehtoollinen on armon
ateria.
Meidän pitää osoittaa omien tekojemme kautta, ettemme
osallistu siihen välinpitämättömästi. Jokainen valmistautuu yhä ylemmäs
kurottaen. Jumala ymmärtää, että me olemme heikkoja, kun me yritämme kaikkemme
omien voimiemme mukaan hän täyttää sen kohdan joka meiltä jää täyttämättä.
Toisin sanoen: meidän on lähdettävä matkalle ja kuljettava voimiemme mukainen
matka kohti päämäärää mutta, jos emme pääse perille oman heikkoutemme takia
niin Jumala tulee meitä vastaan. Aivan kuin Tuhlaajapoika kertomuksessa. Hänen
piti lähteä kotiin, sillä ei lähtenyt hakemaan häntä kotiin.
Lopuksi
Meistä tulee helposti tämän aikakauden aikana näköalattomia.
Emme näe elämämme pitkää kaarta syntymästä kuolemaan ja sen ylitse iankaikkiseen
elämään. Meillä on horisontaalinen velvollisuus rakastaa yli kaiken
lähimmäisiämme, kokea myötätuntoa ja sääliä heikompiamme kohtaan. Nämä kaikki
ihmiset ympärillämme annettiin meille, jotta pitäisimme heistä huolta. Unohtamatta
kuitenkaan samalla myös, sitä että pidämme huolta itsestämme ja läheisistämme.
Samalla myös vertikaalisesti oppisimme näkemään itsemme linkkinä
pyhien ihmisten loputtomassa ketjussa aina maailman luomisesta lähtien. Pyhä
Henki tekee työtään koko ajan kanssamme ja me olemme nyt hengellisen taistelun areenalla.
Herran pyhässä ehtoollisessa, sakramenttien sakramentissa me
käymme kaikki nämä tapahtumat läpi. Veretön uhri, toisen puolesta kuoleminen,
rakkaus toista kohtaan, Jumalan kaltaiseksi kasvaminen, syntien anteeksi
saaminen, armo.
Kun keskitymme asiaan ja pohdimme näitä asioitaan me emme
voi yksinkertaisesti jättää ehtoolliselle valmistautumista väliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti