Aloitan uuden juttusarjan blogissani, joka käsittelee kirkossakäymiseen
ja jumalanpalveluksiin liittyviä kysymyksiä. Nämä selvästi askarruttavat monia
kirkossa kävijöitä ja sitä harkitsevia. Olemme Haminan seurakunnassa pitäneet
katekumeenikursseja kolme reilun vuoden sisään ja keskustelu niiden sisällä
ovat olleet hyviä ja valaisevia.
Monesti minulta kysytään, miten joku asia tehdään: miten
valmistaudutaan ehtoolliselle, miten paastotaan, jne. Olen ollut itse aika suurpiirteinen
ulkoisia tapoja suhteen. Joillekin typikonit (jumalanpalvelusohjeet) ovat tärkeä
osa jumalanpalvelusta, kun taas itselleni se varsinainen juttu on siinä mitä
rukouksissa sanotaan. Sisältö on muotoa ensisijaisempi.
Ortodoksisuus ei ole ulkoisia menoja ja tapoja, se on
magiaa. Ennen kaikkea meidän on opittava rukoilemaan hengessä ja totuudessa (Joh. 4:24). Henki on muotoa suurempi. Sen vuoksi meillä on joskus puhuttu myös siitä,
ettei ortodoksisuus ole uskonto.
Uskonnolla tarkoittaa laitostunutta, ulkoisia tapoja noudattavaa hengetöntä instituutiota.
Tämän sijaan pyritään siihen, että ortodoksisuus on jotakin syvällisempää,
hengellisempää ja sydämessä olevaa katumuksen ja ylistyksen henkeä. Tämä saa
meidät kääntymään Jumalan puoleen Hengessä ja Totuudessa eli pyhässä Hengessä
ja Kristuksessa.
Monet Jeesuksen riidat fariseusten ja kirjanoppineiden
kanssa liittyivät juuri ulkoisiin tapoihin. Tavoista oli tullut sisältöä ja
elämää tärkeämpiä. Ne synnyttivät sydämen kovuutta ja illuusion, että tapoja
noudattamalla voimme pelastaa sielumme.
Monet tapamme eivät perustu Raamattuun, perimätietoon, ei
edes kanoneihin tai kirkkolakiin. Osa tavoistamme voi olla vanhoja mutta
useimmat kovin tuoreita, vaikka pidämmekin niitä uusina. Monet tavat ovat
muuttuneet historian kuluessa vaikka monesti pidämme niitä lähes ikuisina.
Vaikkapa nykyinen tapamme viettää Suurta paastoa ei ole kovinkaan vanha tapa ja
sen sisältö on muuttunut vuosien kuluessa.
Tavat ovat pelkkiä tapoja ja niitä voidaan tarvittaessa
muuttaa. Jopa paaston osalta meidän olisi syytä miettiä, millä tavalla me
paastoamme. Paasto on työväline, jonka tarkoitus on lähentää meitä Jumalaan ja
ellei tämä ole lopputulos, niin sitten asiasta kannattaa puhua oman rippi-isän
kanssa. Me voimme yhtä lailla luoda myös uusia tapoja, jos ne koituvat sielumme
pelastukseksi.
Mutta olen hiljalleen huomannut, että tapojen tuntemisella
on merkityksiä, joita en ole aiemmin ajatellut. Itse asiassa on hyödyllistä osata
jotain keskeisiä tapojamme.
Yhteiset tavat yhdistävät
meidät toisiimme. Kun joku haluaa liittyä joukkoomme, hän opettelee meidän
tapamme ja toimii niiden mukaan. Jos joku vierailija toimii eri tavalla kuin me,
tunnistamme hänet uudeksi hänen tavoistaan.
Tavat luovat yhteenkuuluvuutta. Ammattikunnat tunnistavat toisensa keskeisistä tavoista
ja kielestä, jota he käyttävät.
Toisekseen, epävarmuus ei tunnu mukavalta. Kun tulemme uuteen paikkaan me saatamme äskeisestä syystä kokea itsemme ulkopuolisiksi. Meillä kaikilla on luonnollinen tarve kuulua ryhmään. Kun me tunnemme tavallisimmat ulkoiset tavat, niin meidän on helpompi osallistua palveluksiin.
Toisekseen, epävarmuus ei tunnu mukavalta. Kun tulemme uuteen paikkaan me saatamme äskeisestä syystä kokea itsemme ulkopuolisiksi. Meillä kaikilla on luonnollinen tarve kuulua ryhmään. Kun me tunnemme tavallisimmat ulkoiset tavat, niin meidän on helpompi osallistua palveluksiin.
Paremmin sanoen, kun me tunnemme ulkoiset
tavat, me voimme keskittyä palveluksen hengellisiin merkityksiin. Sama koskee
pappia, kun hän oppii palvelukset vuosien kuluessa hän voi keskittyä
varsinaiseen sisältöön eikä vain seuraavaan vuorosanaan tai liturgiseen
ohjeeseen.
Eukaristinen yhteisö on parhaimmillaan lämmin,
vastaanottavainen ja hellä uutta tulijaa kohtaan. Meidän tulee itse myös osoittaa paljon
ymmärrystä toisiamme kohtaan ja erityisesti uusia kohtaan. Ei riitä, että
toivotamme hänet tervetulleeksi vaan on myös tarjota apua ja kysyä kuulumiset.
Meidät tunnetaan keskinäisestä rakkaudesta.
Ensimmäisessä osassa käsitellään yhtä keskeistä asiaamme eli
ehtoolliselle valmistautumista.
Voit osallistua tämän blogin tekemiseen kommentoimalla ja
ehdottamalla aiheita joita olisi hyvä käsitellä.
Hei isä Ville!
VastaaPoistaLuulen, että aloit kirjoittaa tarpeellista osiota blogissasi. Vaikka olen syntymästäni ollut ortodoksi ja elänytkin jo aika kauan, en tule aina ajatelleeksi miksi joitakin asioita tehdään tietyllä tavalla. Olenkin itse hyvin kiinnostunut tapojen alkuperästä. Tavan taustan selventäminen vahvistaa kunnioittamisen tunnetta. Olin aika nuori, kun eräs ruustinna kertoi minulle, että tervehtiessäni pappia ottamalla siunauksen, lähestyn samalla Kristuksen ristiä. Tavalle tuli huikaisevan syvä merkitys.
Kiitos, että opetat meitä!
Kiitos palautteesta!
PoistaOrtodoksisen kirkon tavat kätkevät sisäänsä monenlaisia merkityksiä ja hyvähän näitä on tuntea. Aiheesta on hyvä puhua koska siinä on myös harhaan menemisen vaaroja. Meillä voi olla tapoja joiden merkitystä emme tunne ja satamme jopa käsittää ne väärin. Vaikkapa nyt ikonien kunnioittaminen: kunnioitammeko materiaa vai alkukuvaa? Tapojen kautta me muodostamme yhteisön tässä ajassa mutta samalla myös kirkkomme pitkään historiaan, juuri mm. ikonien kunnioituksen osalta.
Mukavaa kesän jatkoa ja kiitos vielä kommentista!