Tulevana sunnuntaina kirkossamme muistetaan Nikean
kirkolliskokouksen isien lisäksi myös äitejä. Muistamme heitä esirukouksissamme
niin elävien kuin edesmenneidenkin osalta.
Kirkkomme elää vahvasti äitiydestä.
Kirkon historiassa on monia äitejä jotka ovat jääneet
elämään pyhien elämänkertoihin. Muistamme marttyyri Sofian ja hänen kolme
lastaan. Hänen kärsimyshistoriansa liittyy nimenomaan äitiyteen. Eräs toinen
äiti taas kasvatti lapsensa kovin esimerkillisesti, sillä monet heistä
kanonisoitiin. Äiti oli nimeltään pyhä Makrina Vanhempi ja hänen lapsensa oli
Basileios Vanhempi. Hänen lapsiaan taas olivat kuuluisa idän kirkon mystikko
Gregorios Nyssalainen, suuri kirkkoisämme Basileios Suuri, Makrina Nuorempi ja
Pietari Sebastinialainen.
Äitien rooli oli tärkeä myös silloin kun ortodoksisuus oli
vaarassa kuihtua pois. Sanotaan että Neuvostoliitossa ortodoksisuus säilyi vain
niiden naisten ansioista jotka vuodesta toiseen jatkoivat kirkon
rukousperinnettä vaikka koko muu yhteiskunta oli hylännyt uskonsa. Kautta
historian äideillä on myös ollut erityinen tehtävä uskonnonopetuksessa ja
lasten kasvatuksessa.
Suurin kunnioittamamme pyhä on Jumalanäiti neitsyt Maria,
jonka kunnioitus on keskeinen tunnuspiirre niin ortodoksisessa kuin katolisessa
kirkossa. Molemmissa kirkkokunnissa myös kirkkoa on aina kutsuttu äidiksi,
jonka suojasta me haemme turvaa. Tälle epiteetille on myös olemassa oma
juhlansa, Jumalansynnyttäjän suojeluksen juhla (1.10).
Mutta Jumalansynnyttäjän erityinen asema ei ensi kädessä
pohjaa siihen, että hän synnytti Vapahtajamme. Hänen erityinen asema
kirkossamme liittyy Marian päivän tapahtumiin ja siihen hetkeen, kun hän antoi myönteisen vastauksen enkeli
Gabrielille. - Katso minä olen Herrani
palvelijatar. Tämä myönteinen vastaus aloitti pelastushistoriamme.
Ehkä samalla tavalla meidänkin on ymmärrettävä, ettei äitiys
ole niinkään biologinen suhde vaan pikemminkin asenne elämää kohtaan. Se
merkitsee huolenpitoa, hoivaamista, suojelua, sääliä, myötätuntoa. Ja tänäkin
päivänä, me voimme vastata myönteisesti Jumalan kutsuun osoittamalla näitä
samoja hyveitä toisillemme. Sen vuoksi äitiys ja vanhemmuus ovat jaloa ja suurta
kilvoittelua jo itsessään.
Äitiys kuvaa kristinuskoa syvimmillään. Se on myönteinen
vastaus kaikelle valoisalle, hyvälle ja elämää synnyttävälle ja suojelevalle.
Se on omasta itsestään luopumista ja toiselle antamista ilman, että odottaa
saavansa mitään takaisin.
Siunattua pyhää kaikille kirkkomme äideille ja suokoon
Herramme edesmenneille äideillemme iankaikkisen muiston!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti