Kutsu pyhälle ehtoolliselle |
Jumala loi kaiken kuudessa päivässä ja seitsemäntenä hän
lepäsi. Sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä ja siitä lasketaan kristillisen
viikon alku. Samalla sunnuntai on myös viikon viimeinen päivä, koska silloin Kristus
herätettiin kuolleista ja ylösnousemuksen juhlaa vietetään nimenomaan
sunnuntaina. Tämä ylösnousemuksen päivä on kahdeksas päivä ja se murtaa
seitsenpäiväisen viikon kierron ja aukaisee meille oven iankaikkiseen elämään.
Siksi oikeastaan koko meidän kristillinen viikkomme on
valmistautumista tähän pieneen pääsiäiseen. Dekalogin käsky pyhittää
lepopäivämme tuntuu erityisesti tänä päivänä olevan meille hyvin tarpeellinen,
koska normaali viikonkierto pyhäpäivineen on lähes kadonnut ja kosketuksemme ajan
pyhittämiseen on vähentynyt. Maallinen yhteiskunta on hyvin sisäistänyt
lepopäivän, mutta sen vietto ei liity enää ajan kirkolliseen tai hengelliseen
elämään, puhumattakaan ajan pyhittämisestä.
Sunnuntai ja siihen liittyvä jumalallinen liturgia on ortodoksille
koko viikon täyttymys. Koko elämämme
perustus ja pelastus on Kristuksen ylösnousemuksessa. Se on matkaevästä meille
kilvoituksen tiellä kulkeville, vahvistusta ja pyhitystä, parannusta ja
pelastusta. Se on välietappi mutta myös päämäärä itsessään.
Sen vuoksi kirkon rukoukset valmistavat meitä tämän
juhlan vastaanottamiseen sekä paaston että rukouksen kautta. Meille on viikolla
varattu kaksi paastopäivää, keskiviikko ja perjantai, mutta rukoukselle ja
hiljentymiselle tulisi löytää aikaa jokaisesta päivästä. Jokaisen päivän
rukoushetken tarkoitus on valmistaa meitä Herran pyhälle ehtoolliselle
sunnuntaina.
Oma viikkoni kirkon pappina on nousujohteinen. Sunnuntain
liturgia on viikon kohokohta ja maanantaina laskeudutaan arkeen ja hoidetaan
arkiasioita pyhien jälkeen. Muistissa kuitenkin vielä on se erityinen juhlava
lahja, jonka sunnuntaina saamme liturgiassa. Pian pienin askelin mieli alkaa
valmistautua myös seuraavaan pyhään.
Saarnan valmistelu
Aloitan saarnan valmisteleminen yleensä viikkoa ennen,
samalla kun mietin tulevan blogin aihetta. En suinkaan käytä viikkoa
kirjoitustyöhön vaan annan asian hautua mielessä ja palaan siihen monia kertoja
viikon aikana. Mietin näkökulmia ja yleensä alan kehittelemään mielessäni
jotain kohtaa, jota mielestäni ei ole liian usein käsitelty. Erityisesti yritän
miettiä evankeliumin ydinsanomaa ja sen soveltamista tähän päivään. Tämä
harvemmin on haastavaa mutta tuoreen näkökulman ja ilmaisun löytäminen on usein
se työläin asia.
Liturgia on sisällöltään varsin kiinteä eikä siinä
juurikaan ole liikkuvia tekstejä ja sen vuoksi mielestäni saarnalla on erittäin
tärkeä merkitys. Hyvä saarna on elävä, luova ja persoonallinen osa
jumalanpalvelusta. Kirkossamme se on on usein ainoa tilanne, jossa pappi puhuttelee
seurakuntalaisiaan kasvotusten paimenen ominaisuudessa. On hyvin tärkeää tuntea
oma seurakunta, jotta hän osaa puhua heille. Saarnan tietenkin pitäisi aina
kasvaa seurakuntalaisten tarpeesta ja heijastaa heidän tilannettaan.
Haminan papistoa saarnaa kuulemassa... |
Hyvässä saarnassa
yhdistyy sopivalla tavalla sekä mennyt aika että tämä hetki, kirkkomme
perinne ja tämän ajan haasteet, arkipäivän elämä ja syvä hengellinen
todellisuus, jonka keskellä me elämme. Siinä yhdistyy kirkkomme tuhat vuotinen
aarteisto papin omaan luovuuteen. Saarna tuo Jumalan ilmoituksen meidän
aikaamme ja kielellemme ja parhaimmillaan Pyhä Henki herättää eloon sen pienen
siemenen joka jokaisen uskovaisen sydämessä on ja saa jokaisen innostumaan
Kristuksen seuraamisesta.Saarnan ei tarvitse olla sisällöltään uusinta uutta
tai jotain maata mullistavaa, sillä pelkästään tapa lähestyä ja esittää asia
voi olla hyvin virkistävä.
Ehtoolliselle valmistavat rukoukset
Ehtoollisen sakramentti on käsittämätön mysteeri eikä sen
suuruutta voi koskaan täysin ymmärtää. Sen vuoksi siihen valmistautumisen pitää
kiinnittää paljon huomiota ja huolta. Oikeanlaisen mielialan löytäminen on
tärkeää ja hyvä keskittyminen auttaa paremmin ymmärtämään tämän mysteerin
suuruutta.
Monelle seurakuntalaiselle liturgia tavallaan alkaa jo
lauantai-iltana vigilialla, koska kirkollinen vuorokausi vaihtuu silloin.
Vigilian lisäksi kannatta lukea myös ennen nukkumaan menoa ehtoolliselle
valmistavat rukoukset, jotka löytyvät rukouskirjan lopusta. Ne tuovat hyvää
vaihtelua ja hengellistä terävöittämistä arkisiin aamu- ja iltarukouksiin.
Olisi hyvä jos ehtoolliselle valmistautumiseen kuuluisi
myös katumukselle osallistuminen. Ellei osallistu varsinaiseen katumuksen
sakramenttiin, on hyvä käydä läpi asioita, joita katuu ja aidosti pyytää niitä
anteeksi rukoilleessa. Tämän lisäksi pitää tehdä myös vahva päätös olla
sortumatta näihin samoihin tekoihin uudelleen. Tämä voi olla tuskallista mutta
siihen tarvitaan uskoa, nöyryyttä ja kärsivällisyyttä. Uskoa paremman huomisen
koittoon. Kärsivällisyyttä sen muistamiseen, että iso laiva kääntyy hitaasti.
Nöyryyttä siihen, että synti elää tiukassa eikä sielullemme aiheuttamat vammat
parane hetkessä.
Aamulla luettavat rukoukset ovat minulle kaikkein tärkeimmät
ennen liturgian toimittamista. Ne antavat herkkyyden lähestyä tätä pyhää
sakramenttia ja kasvattavat pyhää kunnioitusta taivaallisia lahjoja kohtaan.
Ehtoollinen on aina suuri mysteeri ja polttava tuli, joka koituu joko sielun
pelastukseksi tai tuomioksi.
Vaikka me valmistaudumme ehtoolliselle yksinäisyydessä,
ehtoollinen ja liturgia on ennen kaikkea yhteisöllinen koko seurakunnan juhla.
Se luo pyhän siteen jokaisen kirkossa olijan välille ja tämän Pyhä Hengen
lahjan seurauksena me voimmekin vilpittömästi sanoa, "rakastakaamme toinen
toistamme että yksimielisesti tunnustaisimme!"
Kouvolan Pyhän Ristin kirkko |
Pukeutuminen
Pukeutumisessa jumalanpalveluspukuun on jotakin suurta.
Jokainen vaate siunataan ja puetaan päälle erikseen. Alusstikari, epitrakiili,
vyö, hihat ja feloni. Etenkin epitrakiilin pukeminen muistuttaa ennen kaikkea
pastoriudesta: pappi on lampaidensa paimen. Miten suuri velvollisuus ja kunnia
se voikaan olla samaan aikaan. Jokaisella papilla ei ole vastuu vain omasta
pelastuksestaan vaan myös vastuu laumansa hoitamisesta - hän vastaa laumastaan
viimeisellä tuomiolla.
Mitä lähemmäs liturgiaa tulen, sitä enemmän liturgiset
tekstit täyttävät mieleni. Pappi ikään kuin täytetään pyhillä sanoilla,
ajatuksilla ja ilmaisuilla jo ennen palvelusta. Hänelle avataan huikea
hengellinen maailma ja hänet ikään kuin heitetään kirkon hengelliseen
aarrekammioon. Niinpä myös liturgisten vaatteiden pukeutumiseen liittyy paljon
raamatullisia tekstejä. Alusstikaria puettaessa luetaan Jesajan kirjasta (61):
Minä iloitsen suuresti Herrassa, minun sieluni
riemuitsee minun Jumalassani, sillä hän pukee minun ylleni autuuden vaatteet ja
verhoaa minut vanhurskauden viittaan, yljän kaltaiseksi, joka kantaa
juhlapäähinettä niinkuin pappi, ja morsiamen kaltaiseksi, joka on koruillansa
kaunistettu.
Tässä samassa rukouksessa on sama idea kuin
prokimeneissa, ne ovat katkelmia, jotka viittaavat johonkin. Jotta kokonaisuuden
ymmärtää paremmin on hyvä muistaa mistä teksti on peräisin ja onko sillä
jotakin suurempaa merkitystä.
Tämä Jesajan kirjan 61. luvun ensimmäiset jakeet kuuluvat
näin: Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan
ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan
vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta.
Tämän tekstin kohdalla me muistamme kun Jeesus
temppelissä avasi Jesajan kirjan ja kertoi, että tänä päivänä tämä ennustus on
käynyt toteen. Hän on se messias, jota me olemme odottaneet. Sen vuoksi
liturgia on voittojuhla, jossa Kristus tulee pelastamaan maailman synnistä. Sen
hän tekee kukistamalla kuoleman omalla ristinkuolemallaan. Maailmassa
vallitseva vääryys saa lopun ja me, jotka istumme pimeässä, saamme valkeuden ja
pelastuksen.
Siksi me puhumme aina liturgiasta pienenä pääsiäisenä.
Sen vuoksi onkin aivan ymmärrettävää että voimme tervehtiä toisiamme
sunnuntaisin pääsiäistervehdyksellä Kristus nousi kuolleista!, sillä onhan se
ylösnousemuksen päivä.
Pukeutuminen muistuttaa minua eniten Helluntain juhlasta.
Minut on vihitty papiksi tuona juhlana ja jostain syystä pukeutuminen
papilliseen asuun on erityisen mieltä ylentävä hetki. Se on aina juhlahetki,
johon koko viikko valmistaa.
Tämän vuoksi on hyvin luonnollista mutta äärimmäisen
tärkeää, että pyrkii elämään sovussa kaikkien kanssa ja sopimaan asiat ennen
tätä pyhää toimitusta. Itse koen tämän anteeksipyytämisen ja antamiseen ennen
kaikkea vapautumisena maallisista asioista, jotta voisi keskittyä taivaallisiin
asioihin. Harvemmin tämän elämän aikana me lähemmäs Jumalaa pääsemme. Ellemme
saa anteeksi vaikka olemmekin pyytäneet? Meidän on yritettävä uudelleen ja sen
jälkeen elettävä siinä tilanteessa. Toivottavasti se kasvattaa meissä lisää
nöyryyttä ja kärsivällisyyttä.
Proskomidin toimittaminen
Proskomidi on ennen kaikkea muistelemista, mutta tärkein
käytännön merkitys on leivän ja viinin valmistaminen ehtoolliselle. Leivästä
leikataan Karitsa joka pyhitetään eukaristiassa ja se murretaan ehtoolliselle
osallistujille kohdassa pyhät pyhille. Sopiva määrä viiniä vesitilkkaan
sekoitettuna kaadetaan myös kaikkiin odottamaan pyhittämistä. Tässä vaiheessa
arvioidaan kirkkoon tulijoiden määrää ja viime hetken tarkastuksen voittojen
vielä ennen aineiston siunaamista.
Karitsan leikkaamisen jälkeen aloitetaan pyhien ihmisten muisteleminen
ja Marian jälkeen pyhät on ryhmitelty yhdeksään ryhmään. Tämän jälkeen
muistellaan elossa olevia alkaen oman hiippakunnan piispasta sekä muuta papisto
ja esivaltaa. Vainajien kohdalla muistellaan Kirkon rakentajia ja
huolehtijoita. Tämän jälkeen luetaan muistelukirjat ja alttariin tuodut
muistelulaput.
Muisteleminen on hämmästyttävä tapa sitoa koko ihmiskunta
yhteen ja samaan kertomukseen ja nähdä kaikki yhtenä pyhänä kokonaisuutena.
Kuolema ja elämä tosiaankin menettävät merkityksensä, kun kaikki ovat yhtä
Kristuksessa. Mekin kuulumme tähän pyhään tarinaan ja kuljemme heidän tietään
kohti elämää ja taivasta.
Muistelen omia lähisukulaisiani ja läheisiäni tässä vaiheessa. Sen jälkeen muistelen rippilapsiani, tiedossani olevia
sairastavia, matkustavia ja esirukousta tarvitsevia ja edesmenneitä
seurakuntalaisia. Erityisesti muistan myös sellaisia ihmisiä, joiden uskon omaavan
jotakin minua vastaan.
Katumukselle tulijat
Seurakunnissa on paljon vaihtelua sen mukaan onko
katumukselle tulijoita ennen liturgiaa. Etenkin sellaisissa seurakunnissa jossa
maahanmuuttajia on paljon, myös katumukselle tulijoita on useampia. Toivoisin,
että myös kantasuomalaiset kävisivät useammin ripillä, edes vain kertomassa
tärkeimmät mieltä painavat asiat. Jos mielessä on erityisen painavia asioita, on hyvä keskustella niistä edes lyhyesti ennen ehtoolliselle osallistumista. Pappia voi aina käydä pyytämänsä tätä varten alttarista.
Suuri iloni ja siunauksensa on se, että olen saanut
Jumalalta lapsia. Ne ovat Herran omia, jotka on annettu minulle lahjaksi ja
lainaksi. Tämän lisäksi olen saanut myös vahvasti kirkon elämään sitoutuneita
rippilapsia, joiden kanssa käyn säännöllisesti keskusteluja hengelliseen
elämään liittyen.
Tänä päivänä yhteydenpitoa omien rippilasten ja
seurakuntalaisten kanssa voi pitää myös monin muodoin. Hengelliseen elämään,
rukoukseen ja kilvoitteluun liittyviä keskusteluja on joskus jopa parempi käydä
sähköpostitse, koska silloin on paremmin aikaa miettiä tarkemmin kysymyksiä ja
vastauksia. Eräs lapsistani pitää hengellistä päiväkirjaa, joka on aivan
erinomainen tapa peilata omaa kilvoitteluelämää ja tasata niitä huippuja ja
laskuja, joita jokaisen elämään mahtuu. Vaikeuksien hetkellä on hyvä
havaita, kuinka aiemmissakin selvittiin ja hyvinä hetkinä muistaa, ettei kaikki
jatku aina niin seesteisenä ja rauhallisena.
Kolmas hetki ja proskomidin päättäminen
Kolmas hetki jatkaa liturgista vuorokautta edellisestä
illasta. Jos vigiliassa on luettu aamupalveluksen jälkeen ensimmäinen hetki,
niin kolmas hetki on jatkoa tälle toimitukselle. Liturgia alkaa Pyhä Hengen
avuksihuutamisella ja ehtoollisen siunaamisessa me erityisesti pyydämme Pyhä
Henkeä laskeutumaan näiden lahjojen päälle ja muuttamaan ne Kristuksen
ruumiiksi ja vereksi. Siksi on luontevaa, että kolmas hetki myös korostaa Pyhä
Hengen vuodattamisen muistoa opetuslasten päälle.
Kun alkusiunaus kolmannelle hetkelle on lausuttu, pappi
päättää proskomidin toimittamisen. Ponomari tai diakoni tuo suitsutusastia ja
pyhät lahjat peitellään ehtoollispeitteillä ja lopuksi luetaan
proskomidirukous. Tämän jälkeen suitsututetaan alttari ja koko kirkko.
Sen jälkeen on aikaa hetki rauhoittua ja tyhjentää mieli
kaikesta turhasta. Seison pyhän pöydän edessä ja kuulen lukijan lukevan
viimeisiä rivejä kolmannesta hetkestä. Painan silmät kiinni, rentoudun,
keskityn hengitykseen.
Herran nimeen, siunaa isä!
Pyhien isiemme esirukouksien tähden, Herra Jeesus Kristus,
Jumalan poika, armahda meitä!
Pyhät portti avataan ja kädet kohotettuina luetaan rukous Pyhälle Hengelle:
Taivaallinen kuningas. Lohduttaja, Totuuden henki, joka paikassa oleva ja kaikki täyttävä...
Palvelus voi alkaa, sillä nyt on Herran aika toimia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti