Oi Jumalansynnyttäjä, sinä synnyttäessäsi säilytit neitsyyden | ja kuolonuneen nukkuessasi et maailmaa hyljännyt. | Sinä elämän äitinä menit Elämän tykö || ja rukouksillasi päästät kuolemasta meidän sielumme.
Jumalansynnyttäjän paasto päättyi ja toivottavasti
helteiden keskellä olemme huomioineet sielumme hengelliset tarpeet rukouksen ja
hyvien tekojen kautta. Kirkkovuoden viimeisiä päiviä viedään ja pian uusi
pelastushistoriallinen vuosi voi alkaa. Luomakunnan pelastus on sidoksissa
Mariaan ja ennen kaikkea meidän myönteiseen vastaukseen kun Jumala kutsuu
meitä.
Syntymä ja kuolema ovat elämämme suurimmat mysteerit ja
näiden kahden väliin asettuu mahdollisuutemme saavuttaa iankaikkinen elämä. Kristinusko on harvinaisen väkevä suhteessa kuolemaan.
Kuolema väkevöittää elämää ja saa meidät ymmärtämään jokaisen
hetken ainutlaatuisuuden. Psalmeissa puhutaan paljon kaiken rajallisuudesta ja tämän rajallisuuden ymmärtäminen tarkoittaa ymmärtäväisen sydämen
saamista. Ymmärtäessämme elämämme rajat, me opimme rakastaman ja arvostamaan
niitä korvaamattomia hetkiä jotka koko ajan menevät ohitsemme.
Tässä Marian juhlissa me emme sure eikä kuoleman voima
nujerra elämän toivoa vaan me iloitsemme yhdessä kaikkien pyhien kanssa. Me
muistelemme kuinka Maria otettiin vastaan taivaalliseen häähuoneeseen ja
Jumalan huolenpito ympäröi hänet kuoleman hetkellä. Apostolit kokoontuivat hänen
luokseen ja kantoivat hänen sieluaan esirukouksin. Hän antoi elämänsä Jumalan
haltuun ja niin Jumala otti uskollisen palvelijansa luokseen.
Tätä myös on meidän pelastuksemme. Luottamusta ja
uskollisuutta kaikessa pienessäkin. Hyvän tekemistä, rukousta, kuuliaisuutta ja
nöyryyttä. Kun me hiljennymme ja keskustelemme Jumalan kanssa, kuulemme mitä
hänellä on sanottavaa, kätkemme sen sydämemme ja noudatamme sitä.
Me harvemmin suhtaudumme kuolemaan yhtä optimistisesti
kuin kirkko opettaa. Lasaruksen herättäminen kertoi, kuinka Kristus on elämän
ja kuoleman valtias ja hän on ylösnousemus. Kristus sanoi luokseen tulleille
juutalaisille, ettei yksikään häneen uskova kohtaa kuolemaa vaan hänellä on
iankaikkinen elämä. Luotammeko tähän todella kun kuulemme suru-uutisia? Kristus
on voittanut kuoleman ja tehnyt siitä portin iankaikkiseen elämään. Se merkitsee
vapautumista synnin ikeestä, pahan kukistamista ja vapautumista iankaikkiseen
elämään.
Matkalla kohti kuolemattomuutta
Mariassa me näemme kuinka tuiki tavallinen ihminen, nuori
tyttö kasvaa taivaita avarammaksi Jumalansynnyttäjäksi Herran armosta ja
laupeudesta. Jumalalle kaikki on mahdollista ja Hänen rakkautensa tekee
vajavaisen täydeksi. Mutta myös ihmisen vastausta Jumalalle tarvitaan. Maria antoi
täydellisen kuuliaisuuden, nöyryyden ja uskollisuuden. Läpi elämänsä hän oli
uskollinen aina kuolemaansa asti. Esirukouksiensa kautta hän kutsuu myös meitä
astumaan askel askeleelta tälle tielle.
Maria uhrasi elämänsä Jumalalle. Hän oli aidoimmillaan
sitä mistä Daavid puhui: Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä
ja nöyrää sydäntä et sinä, Jumala, hylkää (Ps. 51). Jumala etsii otollisia
sieluja tekemään yhteistyötä hänen kanssaan ja sielu, joka kaipaa pyhyyttä, on
juuri sellainen.
Ja miten moninaiset armon hedelmät tämä myönteinen
vastaus Jumalalle toi!
Enkeli Gabrielin tervehdys Marialle, sinä tulet raskaaksi
ja synnytät pojan, Immanuelin. Tähtien yö Beetlehemissä ja enkelien ylistys
syntyneestä Vapahtajasta. Tietäjien kunnioitus ja maanpako Joosefin kanssa
Egyptiin. Jeesuksen lapsuus Nasaretissa, leikkitoverit. Kristus Jerusalemin
temppelissä 12 vuoden ikäisenä ja Marian huoli kadonneesta lapsestaan.
Opetuslapset ja tuhannet seuraajat ja tunnusteot, parantamiset, kuolemasta herättämiset.
Vaaran kasvaminen, kirjanoppineiden ja fariseusten kasvava viha. Ratsastaminen
Jerusalemiin ja suureen juhlaan valmistautuminen. Getsemane. Vangitseminen ja
ristinkuolema. Ristiltäotto ja hautaus. Varhainen aamu haudalla. Vierailu
Tiberiuksen luona ja verenpunaiseksi värjäytyvä muna vertauskuvana
ylösnousemuksesta..
Ei Maria synnitöntä elämää viettänyt sillä yksin Kristus
oli synnitön. Eikä oikeastaan koko kristinuskossa ole kysymys sellaisesta
elämästä, että yrittäisimme elää mahdollisimman synnittömästi. Ei toki syntiä
pidä tieten tahtoen tehdä mutta emme me niinkään voi elää, että yritämme koko
ajan vain välttää sen tekemistä.
Todellinen kristinusko on Jumalan ilosanoman, Sanan,
vastaanottamista. Tuo sana muuttaa elämämme ja antaa kaikelle tarkoituksen.
Siksi meidän elämämme on valmistautumista kilvoituksen muodossa. Nyt päättyneen
paaston tärkein asia on raivata tilaa Jumalan sanomalle ja tehdä se
todelliseksi elämässämme. Se vie meidät Johannes Kastajan julistamaan
katumukseen, uskoon ja pelastuksen toivoon.
Avaako rukous meidän ymmärryksemme?
Olen monesti yrittänyt vaikuttaa Jumalaan rukouksissani,
kertonut hänelle tarpeistani ja sellaisista asioista, joita haluaisin.
Kuitenkaan ymmärtämättä, että kaikilla elämäni tapahtumilla on tarkoitus
pelastumiseni kannalta, vaikka sitä en nyt ymmärräkään. Toki minä kaipaan
rukouksissani ylpeyden sijaan nöyryyttä, oman sairastuneen tahtoni tilalle
kuuliaisuutta, kuuliaisuutta hälventämään poukkoilua elämässäni, niin vahvaa
uskoa etten vilkuilisi sivuille vaan kulkisin vakaasti Herran tietä.
Mutta näilläkin epäonnistumisilla on opetuksensa ja ne
valmistavat meitä valitsemaan pyhityksen tien. Ilman näitä synnin tekoja emme ehkä löytäisi riittävän suurta katumusta, että vaihtaisimme suuntaa. Jokaisen on tunnustettava oma heikkoutensa ja tuotava se Jumalan eteen. Tätä ymmärrystä meidän jokaisen on pyydettävä ja uskottava
saavamme ne.
Siksi olen nykyisin pyrkinyt kaikissa rukouksissa vain
siihen yksinkertaiseen asiaan, että ymmärtäisin vain ja ainoastaan Jumalan
tahdon merkityksen elämässäni. Ymmärtäisin, että kaikella, niin hyvällä kuin
pahallakin, on tarkoituksena, heikkoudellani, erehdyksilläni, ja virheilläni.
Ne valmistavat minua kääntymyksen yhä uudelleen, jos vain otan niistä vaarin.
Meidän on luontaisesti pyrittävä siihen mikä on hyvää,
kaunista ja totuudenmukaista. Elämä ei ole ensi sijassa synnin välttelemistä
vaan hyvän tekemistä ja valoon pyrkimistä. Toki me taistelemme pahaa vastaan,
mutta sitäkin enemmän elämä on valoon päin kulkemista ja lankeemuksista
ylösnousemista.
Mitä rukoukset minulle kertovatkin Jumalan tahdosta, sen
yritän ymmärtää ja ottaa ne keveäksi taakaksi. Meidän jokaisen pitäisi asettaa
itsemme rukouksen jokaiseen sanaan ja löytää sieltä oma itsemme.
Taivaan valtakunta meidän sisällämme
Jumala puhuu meille paljon mutta me olemme huonoja
kuuntelijoita. Toki me tiedämme aikoja, jolloin Herramme vaikenee tyystin ja
ehkä silloin on tarpeen tehdä kuten Maria: Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat
ja tutkisteli niitä sydämessänsä.
(Luuk. 2:19). Sen kautta saatamme löytää aavistuksen siitä
kutsumuksesta, joka johdattaa meidät pyhitykseen: Katso minä olen herran
palvelijatar, tapahtukoon niin kuin sinä tahdot (Luuk. 1:38).
Tämä on yksi avain Marian elämän ymmärtämiseen. Jumala on
takuulla läsnä meidän jokaisessa elämän hetkessä mutta me harvoin annamme
hänelle mahdollisuutta vaikuttaa valintoihimme. Ja silti, sen vuoksi me
rukoilemme, että korvaisimme oman tahtomme Jumala tahdolla ja eläisimme hänen
tarkoittamaa täyttä ja yltäkylläisyyttä elämää ja että hän korjaisi särkyneen
sydämemme. Vaikka paratiisin portti on suljettu, ei se merkitse sitä, ettemme me
voisi katumuksen kautta elää paratiisillista elämää opettelemalla tuntemaan
Jumalan tahdon ja noudattamalla sitä. Paratiisillista elämää on rakkaus, armahtaminen,
ilo, myötätunto, kauneus, hyvyys. Pääsemmekö sitten kuollessamme takaisin
paratiisin, on Jumalan asia, kuten pyhä Porfyrios sanoo.
Marian uskollisuus merkitsi sitä, ettei hän maistanut
kuoleman myrkkyä vaan hän siirtyi kuoleman kautta elämään. JUmalan huolenpito ympäröi häntä, kun hän luotti Jumalan rakkauteen.
Tämän Marian juhlan myötä jälleen yksi kirkkovuosi tulee
täyteen. Toivon että tulevan kirkkovuoden myötä yhä useampi löytää rukouksen
maailman ja löytää tämän kautta armahtavan ja rakastavan Jumalan osaksi maallista
vaellustamme. Jotta meistä tulisi osa suurta pelastushistoriallista kertomusta.
Ja sisäisesti, löytämään sisältämme sen taivaallisen valtakunnan, josta Kristus
puhui.
Vaikka uskontunnustuksen kautta koko Jumalan
pelastushistoria on meille tuttu ja osaamme sen monesti ulkoa, meidän on
monesti vaikea uskoa saman kaitselmuksen vaikutusta omassa elämässämme. Kaikki
tapahtumat palvelevat vain meidän ja koko maailman pelastumista. Siksi kaiken
rukouksen tarkoitus saattaisi olla vain siinä, että löytäisin edes aavistuksen
siitä nöyryydestä ja kuuliaisuudesta, joka Marialla oli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti