Kuluneiden viikkojen aikana Marimekko on elänyt
plagiointisyytösten kohteena ja yhtiö on ryhtynyt toimiin asian korjaamiseksi.
Aikaisemmin plagioinnista puhuttiin kulttuuriministeri Paavo Arhinmäen kohdalla
kun hänen puheestaan löytyi viittaamaton lainaus toisen tekstistä. Koulutusmaailmassa käydään jatkuvaa taistelua myös
plagiointia vastaan erityisesti opinnäytetöiden kohdalla. Ministeri Jari Wilen
jäi aikanaan plagioinnista pro gradunsa kohdalla.
Pelkään, että tulevaisuudessa plagiointiongelma tulee
kasvamaan. Me elämme tällä hetkellä isossa informaatiomurroksessa, jossa
internet on helposti jokaisen käytettävissä ja siellä on valmiina tekstejä
jokaisen käyttöön helpommin kuin koskaan aiemmin. Kirjoitetun tekstin
työstämistä ja luomista kyllä harjoitellaan tämän päivän koulumaailmassa äidinkielen
ainekirjoituksessa mutta muissa kouluaineissa esim. esitelmien teossa
”asiatekstiä” on helppo kopioida wikipediasta.
Sisällön merkitys on kasvanut nykymediassa mutta jos
samaan aikaan vaaditaan tehokkuutta, nopeita tuloksia ja hyvää tekstiä niin
kiusaus plagiointiin on aina olemassa.
Mitä plagioinnilla tarkoitetaan? Tässä kirjoituksessa tarkoitan
plagioinnilla luvatonta lainaamista ja tuotteen omana esittämistä. Tässä
Helsingin yliopiston Älä kopsaa -sivustossa asiasta enemmän ja tarkemmin.
Onko ongelmamme
samanlainen kuin Marimekolla?
Nikodemos Agioritis (k. 1809) |
Marimekko on kärsinyt suuria imagohaittoja mutta miten
asiat ovat omassa kirkossamme? Kuinka paljon me itse syyllistymme luvattomaan
kopiointiin ja miten se ilmenee? Ensisijaisesti mahdollinen ongelma koskee erityisesti
luovuutta vaativaa työtä. Jokaisessa työssä, jossa tarvitsemme tiedon
soveltamista ja uuden näkökulman etsintää, on vaarana se, että etsimme aidan
matalimman kohdan.
Ongelma kirkollisen aineiston plagioinnissa ei ole niin
polttava kuin kansainvälisessä suunnittelufirmassa mutta plagiointi on
plagiointia. Kirkollisesta aiheesta työtään tekevä ei aina saa taloudellista
korvausta tai hyötyä työstään kuin joissakin tapauksissa mutta halu hyötyä ja
menestyä löytyy monen ihmisen luonteesta.
Toisekseen kirkollisen luomisen konteksti on erilainen
kuin esim. Marimekolla. Me voimme ottaa kirkon yhteistä omaisuutta ja työstää
sitä asiamme ja sanomamme levittämiseksi. Ainutlaatuisuuden vaatimus ei ole niin suuri kirkollisessa piirissä kuin kansanvälisellä muotialalla. Jos puhun ihmisestä Jumalan kuvana,
niin jokaiselle on selvää, mistä olen ideani ottanut.
Kirjoittamalla ja muulla tavalla luomalla, me
osallistumme ortodoksisen kirkon yhteiseen tarinaan. Sen vuoksi on kohtuullista
omaksua aikaisempien opettajien ajatuksia ja lainata niitä omassa tekstissä. Mutta
tarvitseeko tekijää mainita? Paljon ratkaisee se, millaisesta
tekstistä on kysymys. Jos kirjoitan saarnan, niin en välttämättä mainitse kaikkia
lähteitäni mutta jos kirjoitan tutkielman, se on ehdottomasti mainittava tai
sitten lähdettä ei voi käyttää.
Mitä tieteellisemmästä tekstistä on kysymys, niin sitä
enemmän vaaditaan lähteitä (väitöskirja vs hartauskirjoitus). Mitä
kiistanalaisemmasta asiasta on kysymys, niin sitä suurempi vaatimus lähteiden
esittämiseen. Jos väitän, ettei Johannes Krysostomos hyväksynyt Pietarin 2.
kirjettä Raamatun kanoniin, niin kohtuullista kertoa, miten olen tällaiseen
väitteeseen päätynyt. (Thomas Hopko väitti
niin erässä podcastissaan.)
Uskollisuus
perinteelle
Kirkkomme historia on äärettömän pitkä, teologeja on
satoja, kai tuhansia. Tämän vuoksi on äärimmäisen harvinaista, että loisimme
jotakin niin uutta, ettei kukaan olisi sitä aiemmin keksinyt. Erityisesti kun
mietimme teologista ja hengellistä maailmaa.
Ortodoksiselle kirkolle on hyvin ominaista uskollisuus perinteelle
ja sen takia meidän on nojattava kirkon opetukseen. Toisin kuin luovan alan
teollisuudessa, teologiassa ei sinänsä luoda mitään ainulaatuisen uutta. Ja "mutta" tulee saman tien. Pelkästään vanhan toistamisella ei saavuteta mitään. Vaikka
kirkon ydinasiat pysyvät samoina, niin silti meidän pitää aina kyetä löytämään
ortodoksisuus uudelleen ja olemaan luovia sen perinnön kanssa, jonka olemme
vaalittavaksemme saaneet. Vanhauskoiset ovat surullinen esimerkki vääränlaisesta
rakastumisesta historiaan.
Mutta uskollisuus perinteelle ei tarkoita kehityksen
pysähtymistä vaan elämistä omassa ajassamme. Tätä samaa ovat kaikki kirkkomme opettajat tehneet aina Paavalista Nikolas Kabasilakseen ja Alexander Schmemanniin. Meidän pitää ottaa aineisto
haltuumme ja luoda siitä jotakin uutta. Kirkkomusiikissa kyetään usein hyvin
tasapainoilemaan vanhan ja uuden musiikin välillä.
Ikonimaalauksessa arkkikuvat
ovat ikivanhoja mutta silti me tarvitsemme uusia ikonihahmoja, koska pyhiä ihmisiä
kanonisoidaan koko ajan (esim. Maria Pariisilainen). Rajat ovat melko tiukat ja niiden sisällä on
pysyttävä. Silti molempien työssä on parhaimmillaan puhdasta luovuutta ja
elämän herättämistä omassa työkohteessaan.
Loppujen lopuksi meillä on kirkon historiassa aika vähän
omaperäisiä kirjoittajia, koska jokaisen jäljet ovat johdettavissa johonkin
selitysperinteeseen ja teologiin. Maksimos Tunnustajan (k. 662) juuret löytyvät
kappadokialaisisistä (300-luku) eikä Johannes Damaskolainenkaan (k. 749) kaikkea
itse keksinyt.
Miten monin eri
tavoin me voimme ”lainata”?
Mitä sitten plagiointi omassa piirissämme tarkoittaa?
Selvin esimerkki papin kohdalla varmaankin on se, että otan netistä saarnan ja
luen sen omanani. Muusikko säveltää uuden liturgian ja unohtaa mainita, että
veisuissa käytettyjä sävelkulkuja löytyy säveltäjä Ivan Moodyn varhaisista sävellyksistä.
Mutta entä ikonimaalauksen kohdalla: kirkon perinteeseen ei kuulu signeerata
ikoneja. Annetaanko tässä kunnia Jumalalle ja merkitseekö se luopumista
tekijänoikeuksista?
Me saatamme kopioida asioita kirkon sisällä ja tuomme kirkon
sisälle muualla keksittyjä asioita. Kirkon varhaisina vuosisatoinen moni
harhaoppi tuli kirkkoon tällä tavalla. Tänä päivänä moni hyvä asia on tullut
seurakuntaan vaikka se onkin muualle keksitty. Luulisin, että kinkeriperinteellä ja
ortodoksiapiireillä on yhtäläisyyksiä keskenään. Kristinoppileirimme ovat luterilaista perää ja kirkkomme on löytänyt siitä erittäin hyvän kosketuspinnan nuorten maailmaan.
Samalla voidaan myös miettiä sitä, kuinka luovia kykenemme olemaan saamamme aineiston kanssa. Jos teen opinnäytetyötä ortodoksisen teologian laitokselle, niin saattaa vain olla niin, etten kykene luomaan mitään uutta synteesiä vanhasta opetuksista. Tyydyttävä lopputulos voi olla sekin että kertaamme vanhoja asioita. Tämä sama ilmiö on meille tutumpi enemmän tai vähemmän joidenkin saarnojen kohdalla.
Raja sallitun ja
kielletyn välillä
Kirkossamme on olemassa paljon yhteistä perintöä, joka on kaikkien käytettävissä. Raamatun kirjoitukset, rukoukset, veisut, dogmit, kanonit, perimätieto jne. Toki näitäkin tekstejä käyttäessä kannattaa mainita lähde, koska se auttaa lukijaa ymmärtämään eron oman ajattelun ja kirkon ajattelun välillä.
Nykypäivänä plagioinnin juuret ovat lyhyet pitkälti
internetin takia. Puhdasta copy-pastea jokainen voi kyllä harjoittaa mutta lukija
saattaa huomata tämän helposti. Jokaisella kirjoittajalla on oma tapansa
ilmaista asioita ja jos tämä ilmaisu poikkeaa paljon totutusta, niin plagiointi
on melko helppo havaita.
Olennaista koko kysymyksessä on se, ilmoitammeko
lähteitämme ja annammeko kunnian sille, jolle se kuuluu. Toki kaikesta kunnia
Jumalalle mutta jonkinlaiset tekijänoikeudet ovat kuitenkin olemassa.
Yksi sormi
osoittaa sinua ja loput minua
Olenko itse syyllistynyt plagiointiin? Toivottavasti en
mutta luen paljon toisten juttuja ja yritän kehitellä toisten ajatuksia eteenpäin.
Huomaan usein, ettei kaikkia hyviä aiheita, joita toisen tekstissä löytyy, kehitellä
sen ihmeemmin. Toisaalta olen huomannut, että jos kehittelystä ei tule mitään
niin hylkään aiheen tai jätän sen hautumaan. En siis välttämättä koe luovani
mitään uutta, vaan enemmänkin tuon esille tai kokoan uudelleen kirkkomme
opettajien ajattelua. Usein siihen liittyy myös kirkon ajattelun rajojen
kokeilua. Välillä mietin paljonkin sitä, että voiko näin sanoa ja mennäänkö nyt
jo opetuksen ulkopuolelle.
Hengelliseen perinteeseen kuuluu mielestäni se, että
opiskelemme ja elämme hengellistä elämää, jotta voisimme tulla osaksi kirkon
suurta tarinaa, traditiota. Tämän tiedon omaksuminen merkitsee sitä, että
olemme ottaneet se osaksi omaa elämäämme.
Olen tässä blogissa luopunut tekijänoikeuksista. Minusta
tällä hetkellä tekijänoikeuksista pidetään kiinni liian vahvasti. Etenkin
kirkon elämässä omia oikeuksia tärkeämpää on muistaa se, että olemme lahjaksi
saaneet, joten lahjaksi myös antakaamme. Koen, että saan omasta
kirjoitustyöstäni palkkion silloin, kun joku käyttää sitä tai herättää
ajatuksia. Ehkä me lopulta kuitenkin joudumme päätymään, siihen mikä lopulta on
tärkeintä? Tehdä se Jumalan kunniaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti