27 Kun
Jeesus nousi rannalle, häntä vastaan tuli kaupungista mies, jota vaivasivat
pahat henget. Mies oli jo kauan kulkenut vaatteitta, eikä hän asunut
ihmisasumuksessa vaan oleskeli hautaluolissa. 28 Jeesuksen nähdessään hän
parkaisi, heittäytyi hänen eteensä ja huusi kovalla äänellä: "Mitä sinä
minusta tahdot, Jeesus, Korkeimman Jumalan poika? Minä pyydän: älä kiduta
minua!" 29 Jeesus näet oli käskenyt saastaisen hengen lähteä miehestä. Se
oli jo pitkän aikaa pitänyt miestä otteessaan. Hänet oli köytetty ja
kahlehdittu, että hän pysyisi aloillaan, mutta kerran toisensa jälkeen hän oli
katkonut siteensä ja pahan hengen ajamana paennut ihmisten ilmoilta. 30 [i]
"Mikä sinun nimesi on?" kysyi Jeesus. Mies vastasi:
"Legioona*", sillä häneen oli mennyt monta pahaa henkeä. 31 Ne
pyysivät, että Jeesus ei käskisi niiden syöksyä kadotuksen kuiluun.
32
Läheisellä vuorella oli iso sikalauma laitumella. Pahat henget pyysivät
Jeesukselta lupaa mennä sikoihin, ja hän salli sen. 33 Silloin henget lähtivät
miehestä ja menivät sikoihin, ja lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen ja
hukkui.
34 Kun
sikopaimenet näkivät tämän, he lähtivät pakoon ja kertoivat kaiken kaupungissa
ja kylissä. 35 Monet lähtivät katsomaan, mitä oli tapahtunut. He tulivat
Jeesuksen luo ja tapasivat miehen, josta pahat henget olivat lähteneet. Mies
istui Jeesuksen jalkojen juuressa vaatteet yllään ja täydessä järjessään. Tämä
sai heidät pelon valtaan. 36 Paikalla olleet kertoivat heille, millä tavoin
pahojen henkien vaivaama oli parantunut. 37 Silloin kaikki Gerasan seudun
ihmiset pyysivät Jeesusta poistumaan sieltä, sillä he olivat hyvin peloissaan.
Jeesus nousikin veneeseen ja lähti paluumatkalle. 38 Mies, josta pahat henget
olivat lähteneet, pyysi, että saisi jäädä hänen seuraansa, mutta Jeesus lähetti
hänet luotaan sanoen: 39 "Palaa kotiisi ja kerro tästä suuresta teosta,
jonka Jumala on sinulle tehnyt." Mies lähti, kulki ympäri kaupunkia ja
julisti, mitä Jeesus oli tehnyt hänelle. (Luuk 8:27-39)
Tätä evankeliumia kannattaa pohtia huolellisesti, koska se
luetaan kirkossamme ainakin kahdesti kirkkovuodessa ja joskus kolmestikin. Se
on harvoja kertomuksia, joissa meille kerrotaan demonien päämäärättömästä toiminnasta
ja kuvataan miten mieletöntä ja outoa niiden toiminta voi olla. Ellei himot ole
saaneet elämäämme täysin valtaansa, tämä kertomus on vakava varoitus meille
kaikille.
Joskus on hyvä tutkia evankeliumia jonkin esimerkin kautta,
jotta ymmärtäisimme selvemmin mistä meille puhutaan. Jos ajattelemme tuota
evankeliumin miestä tarkemmin niin uskon, että voimme nähdä hänessä
väkivaltaisen alkoholistin. Alkoholismi on hyvä esimerkki, sillä se kuvaa hyvin kaikkea sitä mitä synti puhtaimmillaan on.
Alkoholismi on niin yleistä Suomessa, että väitän jokaisen meistä tuntevan tai tietävän alkoholin ongelmakäyttäjän – jos ei tunne, on poikkeus. Jokaisesta meistä tulee alkoholisti, kun juo tarpeeksi eli käyttää Jumalan antamaa lahjaa väärin. Alkoholista
on tullut meille yhteinen salaisuus, häpeä ja sairaus.
Evankeliumi kertoo yleisellä tasolla kuinka tämän miehen
toiminta pahan hengen alaisuudessa on vaarallista ja tuhoavaa. Tuo mies haluaa elää
hautaluolissa ja pysyä pimeydessään, koska sisäisesti kuolleelle sielulle vain siellä
on turvallista olla. Jumalallinen valkeus on muuttunut tälle miehelle inhottavaksi,
koska se valaisee syvän häpeän, jossa hän elää.
Demonien valtaava mies on antanut itsensä pois ja niin jokin
muu olento puhuu hänessä. Sisäinen kuva hänessä on särkynyt ja eheys on
pirstaloitunut. Tässä riivatussa miehessä näemme hyvin, sen mitä himo ja synti
saavat aikaan sielussamme.
Evankeliumin mies kantoi sisässään demoneita, jotka
vääjäämättä veivät häntä kohti tuhoa. Tämä mies oli varmaankin elänyt aikanaan
normaalia elämää mutta nyt hän oli eksynyt omaan sisimpäänsä. Hän oli menettänyt
kaiken: suhteensa Jumalaan, lähimmäiset, paikkansa yhteisössä, työnsä, mielenterveyden,
perheen, kodin, kaiken. Jopa hänen identiteettinsä oli hävinnyt ja hän kutsui
itseään legioonaksi, pahojen henkien kodiksi. Jokainen, joka on seurannut pahasti
alkoholisoituneen elämää, voi nähdä kuinka lopputulos on surullinen ja
vääjäämätön.
Kun Jeesus oli kulkemassa miehen ohitse, demonit luulivat aikansa
koittaneen. Tässä vaiheessa ei mies enää puhu vaan demonit puhuvat hänessä. Ne
eivät mieti miehen terveyttä tai elämää vaan pelkäävät kadotuksen kuilua, joka
niitä odottaa. Keskustelu alkaa uskontunnustuksella: Mitä sinä minusta
tahdot, Jeesus, Korkeimman Jumalan poika? Demonitkin tunnistavat Jumalan
vaikka eivät nöyrry Hänen edessään.
Riippuvuus tuhoaa ihmisen terveyden myös mielentasolla ja
sen vuoksi alkoholisti toimii epärationaalisesti. Kun rakastava ihminen hänen
lähellään toivoo hänen toipumistaan, alkoholisti haluaa vielä yhden kerran
löytää täyttymyksen, vaikka tietäisi, että se voi olla viimeinen.
Mutta pyhyyden edessä mikään pahuus ei kestä vaan se
paljastuu häviäjäksi. Klassista taistelua hyvän ja pahan välillä ei edes käydä,
koska evankeliumeiden maailmassa lopputulos on aina ollut selvä. Nyt Kaikkivaltiaan
edessä vain neuvotellaan vain siitä, mihin demonit ajetaan. Ja uusi riivauksen
kohde löytyi saastaisista sioista, joihin henget pakenevat.
Mitä tämän miehen demonit eli alkoholi tekee kedolla olleille
sioille? Demonit ovat kasvaneet suuriksi ja tekevät sioista selvää saman tien.
Ne perivät tuon addiktoituneen miehen hulluuden ja mielipuolisuudessaan ne
karkaavat alas jyrkänteeltä syvyyteen ja kuolemaan. Vaikka pahat henget
saavatkin lisäaikaa ennen viimeistä tuomiota, heidän toimintansa ei ole rationaalista
vaan tämänkin mahdollisuuden ne käyttävät itsensä tuhoamiseen. Tämä jyrkänteeltä
alas syöksyminen kuvaa hyvin sitä, kuinka vääristynyt ja kiero on synnin
tahraama mieli.
On joskus arvioitu, että nämä paikalle tulleet kaupunkilaiset voisivat olla vertauskuvallisesti juutalaisia, jotka eivät ottaneet vastaan messiastaan. Voimmeko me sen sijaan ajatella, että nuo paikalle tulleet ihmiset
olivatkin kuva muista alkoholisteista, jotka kärsivät samasta sairaudesta. Heissä herää huoli, että joku tulee ottamaan heiltä pois heidän salaisen nautintonsa ja paheensa, jota ilman he eivät ole tottuneet elämään? Heidän maailmassaan addiktiosta on tullut elämää
tärkeämpi ja halusivat tästä ilonpilaajasta eroon.
Me saatamme huomaamattamme suojella ja yliarvioida sairauttamme. Kun me samaistumme tautiimme, me saatamme hyökätä sellaisia vastaan, jotka tulevat auttamaan meitä. Nautinto, johon kipu on vaatetettu, voi olla meille niin rakas, ettemme halua luopua siitä.
Alkoholismi ei toisaalta ole sairaus: siitä voi parantua, jos jaksaa uskoa itseensä ja luottaa Korkeamman suojelukseen. Jumala on väkevämpi alkoholismia, sairautta ja demoneita. Kun me taistelemme alkoholismia ja muita addiktioita vastaan, meidän on muistettava, ettei mikään Jumalalle ole mahdotonta, kunhan vain uskomme
häneen. Me voimme voittaa tämän sairauden ja nähdä sen kukistamisessa Jumalan tunnusteon ja kunnian. Vähintä mitä voimme tehdä, on esirukoilla toisen puolesta.
Riivaajat karkotettiin sikalaumaan, joka syöksyi alas jyrkänteeltä. Meteli ja pahuus oli lakannut ja Gerasan vainioille oli laskeutunut rauha. Kaupungista saapuneiden asukkaiden katseet kääntyivät muuttuneen
miehen puoleen Herran jalkojen juuressa. Hänen silmissään oli rauhoittunut katse, jota moni ei ollut nähnyt vuosiin. Tämä mies oli vapautunut demoneistaan
ja hänen oma järkensä oli ottanut vallan hänen elämässään ja rauha täytti hänen
sydämensä. Hän ei enää ollut legioonallinen paholaisia vaan eheytynyt Jumalan
palvelija. Hänen oli hyvä olla ja hän olisi halunnut jäädä Jeesuksen pariin.
Jeesus
lähetti hänet luotaan sanoen: "Palaa kotiisi ja kerro tästä suuresta
teosta, jonka Jumala on sinulle tehnyt."
Minä luulen, että jokainen meistä on tuo parannettu mies.
Vaikka emme olisikaan alkoholisteja, meissä on samanlaisia himoja, jotka
varjostavat Jumalan valoa elämässämme. Ja meille tarjotaan jatkuvasti tätä
pelastusta kirkon jumalanpalveluksissa ja sakramenteissa, huomisessa
liturgiassakin. Ja armon ja laupeuden saatuamme, meidätkin lähetetään parantuneina
takaisin kaupunkiimme julistamaan hyvää sanomaa.
Olemme tässä kirjoituksessa keskittyneet riivattuun mieheen
ja demoneihin mutta yhtä paljon voisimme miettiä miten paljon pelkoa ja ahdistusta
miehen riippuvuus on synnyttänyt hänen lähipiirissään. Sanoin alussa, että todennnäköisesti tiedät tai tunnet alkoholin väärinkäyttäjän, nyt väitän, että moni meistä kärsii tai on kärsinyt alkoholistista. Suokoon Jumala meille viisautta, kärsivällisyyttä ja vahvuutta taistella tätä sairautta vastaan, jotta meidän tulevaisuutemme ja lastemme elämä olisi eheämpää ja turvallisempaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti