Maria astuu iankaikkiseen elämään ja tämä on meille juhlan
asia. Kristitylle kuolema ei merkitse surullista loppua vaan siirtymistä
taistelevasta seurakunnasta riemuitsevaan seurakuntaan. Juhlan ikonissa Maria
on kuvattu kuolleena ja tätä todistamassa on koko kirkko, apostolit ja Kristus
Marian sielu sylissään. Maria todellakin kuoli mutta hänellä on elämä
ylösnousseessa Kristuksessa, samoin kuin meillä kaikilla. Jumalansynnyttäjän paaston aikana meidän kaikkien on hyvä pohtia tätä kristinuskon ydinasiaa.
Ruoka oli ennen aikaan haastava asia ihmisille. Jokapäiväinen ateria ei ollut itsestäänselvyys ja ruoan hankkiminen vaati paljon enemmän työtä kuin tänä päivänä. Valinnan varaa ei paljoakaan ollut ja ihmisen kohteena ei ollut ruuan terveellisyys tai monipuolisuus vaan se, että sitä on. Keskimääräinen elinajan odote oli huomattavasti alhaisempi kuin tänä päivänä. Kiitollisuus ruoasta olikin suurempi kuin tänä päivänä ja ruoan siunaamisen merkitys oli paljon konkreettisempi.
Suhteemme ruokaan on kuitenkin muuttunut hyvin nopeasti teollistumisen myötä. Samalla kun ruokamme on tullut terveellisemmäksi, monipuolisemmaksi ja turvallisemmaksi, siitä on tullut meille asia, johon lataamme paljon arvoja. Ruoan terveellisyyttä voidaan arvioita, onko se lähiruokaa ja luomua, eettistä vai teollisesti tuotettua, edullista vai ylellistä. Noudattaako ruokani jotakin ruokavaliota ja onko se riittävän monipuolista. Kuvaavaa on se, että vasta meidän aikanamme on syntynyt käsite roskaruoka ja epäeettinen ruoka.
Omana aikanamme ruokaan liittyvät ongelmat ovat kärjistyneet. Tämä ei niinkään liity ruoan laatuun, vaan pikemminkin siihen, mitä me ajattelemme ruoasta ja kuinka suhtaudumme siihen. Me saatamme asettaa itsellemme haasteita koskien ruokaa ja tämä on historiassamme uusi piirre. Haasteet liittyvät terveyteemme ja lihomiseen ja ne saattavat synnyttää sairaan ja synnillisen suhteen ruokaamme. Kun syömisestä tulee suoritus, jossa onnistutaan tai epäonnistutaan, ollaan lähellä syömishäiriöitä. Thinspiration-liike kertoo hyvin kuvaavasti, kuinka syöminen saattaa johtaa meidät ennen aikaiseen kuolemaan. Tässä yksi linkki suomenkieliseen blogiin.
Paastoa ei kannata jättää sivuun, jos ruokapaasto ei tunnu onnistuvan. Paaston tarkoitus on auttaa meitä kilvoittelussa, se ei itsessään tuo pelastusta ihmiselle. Siten paaston aika kannattaa pyhittää myös hyvien tekojen tekemiseen, runsaampaan jumalanpalveluselämään, jonkin Raamatun kirjan lukemiseen tai tiiviimmän rukouselämän noudattamiseen. Liian suuria tavoitteita ei kannata tehdä, vaan mieluummin pieniä tavoitteita, joissa onnistumisen mahdollisuus on suurempi.
Oi Jumalansynnyttäjä,
sinä synnyttäessäsi säilytit neitsyyden | ja kuolonuneen nukkuessasi et
maailmaa hyljännyt. | Sinä elämän äitinä menit Elämän tykö || ja rukouksillasi
päästätä kuolemasta meidän sielumme. Jumalansynnyttäjän juhlan tropari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti