Tee syntiä, että pysyisit synnintuntoisena. Kuulin tämän ohjeen
Valamon luostarissa 80-luvulla ollessani siellä talkoolaisena, enkä kieltämättä
edelleenkään tiedä, kuinka siihen suhtautua. Enimmäkseen ajattelen sen olevan
huono ohje, mutta elämänkokemuksen myötä olen ymmärtänyt siinä olevan jotain
perää. Sen tarkoitus on estää meistä tulemasta ulkokultaisiksi fariseuksiksi.
Ylpeys valtaa mielen nopeasti jos elämme harhassa, ettei meillä ole mitään
paheita.
Ehkä Marialle kävi sama kuin vainojen ajan
keisareille, jotka näkivät liikaa kristittyjen verta ja he kyllästyttyään
lopettivat vainot. Ehkä hän oli kuin alkoholisti joka 43. kerrallaan oli nähnyt
tämän pelin ja oli valmis myöntämään, että jokaisen seuraavan erän hän tulisi
taas kerran häviämään. Siksi hän oli valmis luovuttamaan taistelun sitä vastaan
ja poistui areenalta voittajana.
Miksi Maria hylkäsi kaiken ja lähti
erämaahan? Erämaassa sinä olet yksin demonisi kanssa. Mikään maallinen
arkiasioiden hoito ei tule sinulle tekosyyksi vältellä taistelua. Sinä voit
omistautua kokonaan taistelulle eikä paha käy kimppuusi lähimmäisen kanssa,
jota voisit loukata. Kukaan ei puolusta sinua ja kaiken voit voittaa.
Luulen, että Marian elämässä pohjakosketus
oli niin syvä, että hän joutui väkisinkin miettimään oman elämänsuunnan
muutoksen lisäksi myös vanhurskasta tuomiota ja armoa. Hän on kuin
tuhlaajapoika, joka joutui valintojensa kautta tilanteeseen, jossa hän joutui
hyvin vakavasti miettimään elämänsä suuntaa. Vaikka molempien elämä oli
umpikujassa, molemmissa silti eli toivo ja katumuksen mieli.
Jumalalle mikään tässä maailmassa ei ole
käyttökelvotonta. Hän kääntää hyväksi jopa pahan hengen toiminnan,
puhumattakaan ihmisen erehdyksistä ja vastoinkäymisistä. Tämä on elämän
sakramentaalisuutta - se mikä on jopa meidän tuhoksemme, voikin pyhyyden läsnä ollessa
muuttua pelastavaksi salaisuudeksi. Ja sama kääntäen, jokaista pyhää asiaa
voidaan käyttää himollisessa mielessä synnin tekemiseen eikä mikään kaunis luonnollinen
oli suojassa tältä kiroukselta.
Varhurskas
tuomio ja armo
Maria Egyptiläisen kertomuksessa me opimme
paljon Jumalan armosta ja pelastuksesta. Mihin himot meitä vievät ja mikä on
synnin palkka? Kuinka maksan psalmin kirjoittajan sanoin Jumalalle kaikki hänen
hyvät tekonsa minua kohtaan ja kuinka sovitaan pahat tekoni? Vai käyvätkö ne
ylitseni kuin raskas kuorma (Ps. 38:5)?
Kyse ei ole tekojen hyvittämisestä, velan
maksusta, oikean tuomion mittaamisesta tai muistakaan maallisesta oikeuskäsittelystä.
Ortodoksin yleisin rukous on Herra
armahda ja sen kautta me pyydämme anteeksiantoa ja velkojemme unohtamista
ilman mitään ehtoja. Mutta samalla se sisältää lupauksen myös siitä, että itse
toimia jatkossa lähimmäisiämme kohtaan armahtavasti ja sydämessämme vakuutamme,
ettemme toiste tee samaa rikosta.
Kyse on mielenmuutoksesta ja se tekeekin
tästä asiasta syvällisen ja vaikean. Meidän suuri ongelma on maallinen
ajattelumme, joka estää ymmärtämästä hengellistä elämää. Kuvittelemme helposti,
että tuomio ja armo ovat toistensa vastakohtia, emmekä oivalla, että ne voivat
olla myös saman asian kaksi eri puolta. Tuomio on mm. sitä että pahan olemus
paljastetaan ja sen seurauksena meidät saatetaan pimeydestä valkeuteen. Tuomio
on alkuperäisen kauneuden esiintuomista ja elämän voittokulkua tässä
luomakunnassamme. Tuomio erottaa toisistaan hyvän ja pahan, oikean ja väärän,
valon ja pimeyden, rakkaiden ja itsekkyyden.
Armo tarkoittaa sitä, että me voimme aina
kääntyä ristiinnaulitun Kristuksen puoleen tuskassamme ja ahdistuksessamme,
koska siinä on tiemme kohti pelastusta. Tuo Golgatan risti, jolla pahoinpidelty
ja teloitettu vapahtajamme on ristiinnaulittu, kuvaa maailman syntiä, jonka
Jumala puolestamme voittoisana kantaa. Se ei merkitse loppua vaan heikkouden
kääntymistä kunniaksi ja tämän käsittäessämme tuo teloitusväline muuttuu
kultaiseksi ja jalokivien koristelluksi ristiksi, joka on voiton symboli
kuolemasta ja synnistä. Ristin häpeä, kunnia ja voima saattaa meidät siihen
pelastavaan murrokseen, johon Mariakin ajautui. Hänellä ei ollut mitään,
jolla maksaa, joten hän ei kyennyt kaupankäyntiin ja niin hänen piti antaa
itsensä Jumalan haltuun.
Tästä armon hetkestä syntyi tie Kristuksen
luo. Vaikka synnit ylittävät meidän maksukykymme, meidän olisi liian
helppoa vain maksaa siitä, mitä olemme rikkoneet ja poistua tuomioistuimesta
kotiimme tyytyväisinä. Jumala olisi kovin verenhimoinen tuomari, jos hän
vaatisi oikean kätemme syntiemme sovitukseksi.
Armo ja tuomio kulkevat käsi kädessä ja
niiden kautta Jumala ympäröi meidät armoilla. Meidän osamme on ottaa vastaan
tämä ääretön rakkaus samalla sanoin kuin Maria, minä olen Herran palvelijatar!
Sillä ei riitä, että me vain maksamme Jumalalle velkamme takaisin, koska hän
haluaa meissä muutosta ja paluutamme kotiin, jossa hän odottaa meitä. Jumala ei
tullut maailmaan kutsumaan velallisiaan pakkohuutokauppoihin vaan kutsumaan
lapsiaan kotiin. Eihän hän vaatinut tuhlaajapojaltakaan perintöosansa ja
omaisuutensa palauttamista vaan toivoi, että maailma antaisi hänelle hänen
poikansa takaisin. Hän toivoi, että poika itse tekisi tuon päätöksen ja että
tuo päätös kertoisi siitä, että hän on muuttunut.
Tämän vuoksi tuntuu siltä, että joskus
meidän jopa pitäisi tehdä syntiä niin paljon ja pahoin, ettemme enää koskaan
tekisi sitä toista kertaa. Tämä tunne usein syntyy siitä, että me elämme
monesti niin näennäisen hyvää elämää, että meillä on kaikki elämässämme
kunnossa. Me joudumme niin tilanteeseen, jossa olisimme riippuvaisia toisen
ihmisen armeliaisuudestaan tai anteeksiannosta, että me emme usein itsekään
kykene armahtamaan tai anteeksi antamaan. Tämä näennäisen puhdas ja viaton
elämämme aiheuttaa meille omahyväisyyttä, jossa tuomitsemme toisiamme kuin
fariseus temppelissä.
Ehkä tämän vuoksi meidän tulisi, ehkei
teoissamme, mutta ainakin mielissämme sukeltaa alas pohjamutiin ja nähdä, että
ainoa tie eteenpäin on ylöspäin. Pahat teot paljastavat meille yhä tarkemmin
pahuuden olemuksen ja kun seisomme kuilun partaalle, me saatamme vihdoin
silloin uskoa, että tuo pudotus vie kuolemaan. Maria ei uskonut, että hän voisi
puolustella tekojaan, korvata niitä tai kantaa niistä langetettua rangaistusta.
Hän oli käytännössä joutunut tilanteeseen, jossa oli Vapahtajan armon varassa.
Mitään edellä olevasta ei tarvitsisi olla
olemassa, jos löytäisimme synnintunnon rukouksen ja paastoamisen kautta. Me
olemme usein vieraantuneet niin paljon katumuksesta, että vaikka tunnemme sen
hetkittäin kirkossa korkeintaan hetken aikaa, se hälvenee ennen kuin saa
johdattaa meitä katumuksen tekoihin.
Tuo synnintunto vei Marian autiomaahan ja
siellä hän näki mitä ihmisen lankeemus oli tehnyt luomakunnalle. Alkuaan kaunis
paratiisi oli kuivettunut, elämän virta, joka virtasi paratiisin poikki, oli
kuivunut pieneksi vuoristopuroksi, joka kuitenkin tarjosi virvoittavaa vettä.
Kauniit ja vihreät niityt olivat muuttuneet paahtavassa kuumuudessa
hiekkadyyneiksi ja hedelmällisyys oli kadonnut. Elämän puuta ei enää ollut ja
eläimet olivat kaikonneet. Maria oli läsnä syntiinlankeemuksen kanssa tässä
yksinäisyydessä ja tämän käsittäminen varmasti syvensi hänen kosmista
tunnettaan ihmisen lankeemuksesta. Mutta hän ei jäänyt yksin.
Oma
vastuumme
Entä Marian merkitys tänä päivänä?
Voimmeko hänen esimerkissään kuulla kuiskauksen yksinkertaiseen elämään tai
herättääkö se meissä kaipauksen uudistaa elämämme? Vai muistamme hänen
elämäänsä vain paaston viidentenä sunnuntaina ja loppuuko siihen meidän
yhteytemme? Hän oli poikkeuksellinen kilvoittelija, jonka tarina jäi elämään ja
me tykkäämme tästä kertomuksesta, jossa hän ylitti koko elämän hylkäämällä sen.
Mitä sitten?
Nyt on meidän vuoromme tehdä elämästämme
jotakin kunnioitettavaa, kaunista ja arvokasta. Ei meidän tarvitse paeta
erämaahan, mutta voisimme yrittää kaivaa itsestämme sen mikä on jumalallista,
hengellistä ja ikuista. Helposti sanottu enkä itse vieläkään tiedä mitä se
pohjimmiltaan tarkoittaa. Sen tiedän, että se tarkoittaa rehellisyyttä ja
halua tulla omaksi itseäsi, se vaatii rohkeutta, koska sisin meissä vastustaa
muutosta ja samaa tekevät myös kanssaihmisemme. Mutta näin jokainen todellinen
kilvoittelija joutuu tekemään. Sen takia meidän pitää kovimmillaan hylätä
kotimme ja jättää perheemme, jos me tahdomme seurata Marian tavoin Kristusta.
Maria koki jotakin, mitä jokainen meistä
kaipaa. Että me näkisimme oman tilamme sellaisena kuin se on. Mutta
kestäisimmekö me sen pohjattoman syvyyden näkemistä? Maria näki kaiken paljaana
ja hirveänä ja siksi hän teki täyskäännöksen elämässään. Jos ymmärtäisimme
oman tilanteemme yhtä selvästi, mekin tekisimme mitä tahansa, jotta pääsisimme
eroon tuosta taakasta. Ehkä Maria oli tässä poikkeuksellinen ihminen, että hän
kesti eikä vaipunut itsetuhoisiin ajatuksiin. Hän ei peitellyt syntiään tai
kaunistellut, vähätellyt, puolustellut sitä niin kuin meillä on tapana tehdä.
Raaka katumus, jossa teot laitetaan eteemme sellaisina kuin ne ovat.
Henki ajoi Jeesuksen erämaahan kasteen
jälkeen. Syvä katumus johtaa Marian autiomaahan. Millaiseen autiomaahan ja
yksinäisyyteen me voisimme mennä? Millaiseen tahansa, jossa löytäisimme rauhan.
Mitä perheemme, sukulaisemme ja ystävät sanoisivat, jos lähtisin edes
luostariin, puhumattakaan erämaasta? Me, jotka olemme muuttaneet toiselle
paikkakunnalle paremman tulevaisuuden toivossa, tiedämme, että ongelmat
seuraavat meitä pian. Autiomaa ei löydy paikasta vaan meidän sielustamme.
Luostariin me voimme lähteä vasta sitten, kun olemme sujut maailman kanssa.
Meillä on myös pyhät ikonit esikuvinamme.
Nämä pyhät kuvaavat ihmisen alkuperäistä kauneutta ja ne näyttävät suunnan,
josta todellinen elämme löytyy. Rukoukset kertovat osastamme ihmisenä tässä
maailmassa ylistävinä, katuvina ja kiittävinä Jumalan kuvina. Jokainen ihminen
on suunnaton mahdollisuus riippumatta siitä mitä hän on joutunut käymään läpi
elämässään.
Marialle koitti erämaassa uusi päivä.
Mutta silti hänelle jäi muisto vanhasta elämästään ja siksi hän torjuikin
autiomaassa kilvoitellessaan häntä tapaamaan tulleen pyhän Zosimaksen, koska
piti itseään saastaisina. Hän ei enää elänyt synnissä, mutta osasi varoa
vanhoja virheitään Aleksandriassa. Tässä erikoisessa tilassa synnintunto ja
sielun rauha elävät harmoniassa.
Kun kaikki aikaa myöten vanha synnillisyys
ja himomme alkavat kuihtua pois ja tilalle kasvaa vahva luottamus siitä, että
on tehnyt jotakin oikeaa ja pysyvää. Omatunto ei enää soimaa ja sielu saa
rauhan vaikka auringon paiste ja kuivuus on polttava. Kaikkialla on hiljaista
ja vain tuulen vire on seurana. Jumala armahti eikä vaatinut tilille, pyysin
vapautta ja sain sen. Tässä on hetki, joka tuntuu siunaukselliselta ja samalla
se on petoksen hetki. Itsetyytyväisyys kiemurtelee mieleemme ja käymme levolle.
Kun heräämme, tyytymättömyys alkaa vaivata mieltämme. Mutta minä en ole
yksin, vaan Herra on kanssani.
Ikuisuus
on tässä hetkessä
Pelastuksen päivä ei löydy sitten joskus,
vaan samoin kuin taivaan valtakunta, se on tässä hetkessä. Me usein annamme
tämän hetken lipua käsistämme kun suunnittelemme tulevaa ja lykkääminen
tärkeitä päätöksiä elämässämme. Kuka lupasi meille huomisen päivän, onko meillä
jokin oikeus siihen? Uskomme elää vahvasti tässä hetkessä ja jokainen hetki on
tarkoitettu kiitokseen ja katumukseen.
Marian elämässä tapahtui täyskäännös ja
erämaassa kilvoitellessaan hän aloitti valmistautumisen kuolemaan. Vaikka
kukaan meistä ei lähtisi erämaahan, niin jokaisen on silti hyvä tehdä tili
itsensä kanssa ja hyväksyä se tosiasia, että elon päiviemme määrä on rajattu ja
sama kuolema koskee meitäkin.
Voiko kuolemaan valmistautua? Voi toki,
elämällä. Muistamalla, että valintojemme määrä on rajallinen ja jokainen
valinta pohjustaa seuraavaa valintaa. Valinnoista syntyy tapa ja tapa on pian
toinen luontomme. Valmistautuminen on luopumista tästä elämästä ja
kiinnittäytymistä hengelliseen maailmaan niin täydellä sielulla ja jokaisessa
valinnassa, että se täyttää koko mielemme. Se täyttää mielen
kärsivällisyydellä, kaipauksella ja toivolla.
Vaikka Maria näennäisesti hylkäsi maailman
ja lähti autiomaahan, hän jäi jokaisen uskovaisen esikuvaksi ja oppaaksi tässä
maailmassa. Nyt suuren paaston aikana on hyvä ottaa vaarin ihmisen
mahdollisuudesta tulla synnin voittajaksi. Tuon voiton elementit ovat
nöyryydessä, rukouksessa ja oman heikkoutemme tunnistamisessa.
Yksinäisyys.
VastaaPoistaMitä ohjeita isä Ville antaisi yksin olevalle?
Kirkko,sosiaaliset kerhot ja tapahtumat ovat kaukana.Ortodoksisuus on täällä monelle vierasta,ei ole ketään kenen kanssa puhua.Valtakirkko jättää henkisesti tyhjäksi.
Jäljelle jää sitten vaikeneminen ja yksinäisyys.Omassa huoneessaan saa tietysti olla vapaasti.Saa hiljentyä ja lukea.
Olen tutustunut ortodoksisuuteen myös arkkitehtuurin,maantieteen ja taiteen kautta.Mahdollisimman laaja-alaisesti.Historia auttaa ymmärtämään ort.kirkon vaiheita Suomessa.
Olo tila on myös hyväkin,yksinäisyys antaa sisäisen rauhan.Yksin etsijälle avautuu enempi ymmärrystä lukemisen ja mietiskelyn kautta kuin ehkä sosiaalisessa ympäristössä.
Joskus tavoittelemme yksinäisyyttä, rauhoittumista ja vetäytymistä tästä maailmasta. Kun Kristus sai kuulla Johannes Kastajan kuolemasta, hän vetäytyi yksinäisyyteen. Meille suomalaisille on tuttua mennä metsään ja löytää sieltä hiljaisuus ja rauha joka auttaa moneen henkiseen ja hengelliseen vaivaan. Meillä on Karjalassa monia pyhiä, jotka nimenomaan vetäytyivät yksinäisyyteen kilvoittelemaan ennen kuin he perustivat luostarin.
PoistaYksinäisyys voi olla myös hyvin negatiivinen asia joka voi tehdä elämästämme todella kurjaa. Tänä päivänä on todella surullista lukea lapsista, joilla ei ole lainkaan ystäviä, vaikka saman ikäisiä lapsia olisi piha täynnä. Moni iäkäs ihminen on jäänyt yksin, kun ystävät ja sisarukset ovat kuolleet ja lapset asuva jossain kaukana.
On hyvä muistaa että ortodoksinen kirkko on aina korostanut yhteisöllisyyttä. Niin tärkeää kuin konkreettinen yhdessä olo onkin, niin samalla on myös ymmärrettävä, että me voimme olla yhteydessä toisiimme myös rukouksen kautta. Kun aloitamme liturgian toimittamisen, se ei ole vain meidän työtämme Jumalan edessä vaan meidän palveluksemme on yhteistä palvelusta kaikkien maailmassa olevien ortodoksien kanssa. Eikä välttämättä maailmakaan ole rajana, me uskomme että näkymätön maailma yhtyy kanssamme yhteiseen rukoukseen Luojamme edessä. "Nyt me salaisesti kuvaamme kerubeja..."
Onhan meille sosiaalinen vastuu toisistamme, vastuu siitä ettemme jätä ketään yksinäisesti. Muistamme hyvin halvaantuneen miehen sanat Siiloan lähteen äärellä: Herra, minulla ei ole ketään. Ellemme pysty fyysisesti olemaan läsnä toistemme elämässä on hyvä että meillä on olemassa kuitenkin erilaisia tapoja viestiä toistemme kanssa. Kuten nytkin teemme!
Siunattua paaston aikaa ja kiitos kommentistasi!
Kiitos isä Ville kommentistanne.
VastaaPoistaLukeminen antaa paljon,sitä voi harjoittaa tietenkin vain yksin.
Onneksi pystymme viestimään täällä kirjoittamalla.
Valitettavaa on jos ei pysty osallistumaan kirkon toimintaan millään lailla vaikka haluaisi.Pelkästään kuoron kuunteleminen antaisi henkisesti paljon.
Materialistinen "maailma" niin, se ei anna mitään.Ortodoksmiin tutustuminen on opettanut tästä "maailmasta" paljon.Sen tuoma muutos elämään on ollut todella merkittävä,helpottavakin.
Hyvä että olette perustaneet tämän blogin,kirjoituksenne valaisevat ja auttavat monia.
Siunattua paastoa!