Joulun sanoma hämärtyy vuosi vuodelta ja Herramme syntymän
juhla näyttää nykyään olevan jotakin taustakohinaa arkisen kiireen keskellä.
Mielemme askartelee jouluruokien, lahjojen ja muiden suunnitelmien parissa. Joulun
kristillinen sanoma on yhteiskunnassamme vastatuulessa ja olemme tilanteessa,
jossa kouluissakaan ei ole soveliasta juhlia tätä Vapahtajamme syntymän juhlaa.
Kirkko vaihtui ruokasaliin, otsikoi Yle aiemmin. Joulusta on tullut meille
tonttujen juhla.
Juhlassa varmasti on paljon hyviä piirteitä niin perheen ja
suvun yhdessäolon ja levon kannalta mutta varsinaiseen juhlan kanssa sillä ei
juurikaan ole tekemistä. Perinteiset joululaulut vielä ylläpitävät juhlan
sanomaa Kristuksesta ja ilman niitä juhlan merkitys olisi kadonnut lähes
lopullisesti.
Uskon haaste
Sen vuoksi joulupäivän aamupalveluksella ja liturgialla on
itselleni valtavan tärkeä merkitys. Se todella paljastaa joulun sanoman niin
monella eri ulottuvuudella ja palauttaa mieleen sen, miksi tätä juhlaa
vietetään. Vuosi toisensa jälkeen juhlan syvyys alkaa hiljalleen avautumaan kirkkoveisujen
ja rukousten kautta.
Basileios Suuri kuvaa liturgiassaan tätä juhlaa:
Sillä sinä, oi, Hyvä, et kääntynyt lopullisesti pois
luodustasi, jonka luonut olit, etkä unohtanut kättesi
tekoa, vaan olet armosi
laupeudesta monella tapaa etsiskellyt häntä: olet lähettänyt profeettoja, olet
tehnyt voimallisia tekoja pyhiesi kautta, jotka kussakin sukupolvessa ovat
sinua kelvollisesti palvelleet. Sinä olet puhunut meille sinun palvelijaisi,
profeettain, suun kautta edeltä ilmoittaen meille tulevan pelastuksen, olet
antanut meille lain avuksemme, olet asettanut suojelusenkelit. Mutta kun ajat
olivat täyttyneet, niin sinä puhuit meille itse Pojassasi, jonka kautta olet
maailmatkin luonut, joka ollen sinun kirkkautesi säteily ja olemuksesi kuva, ja
kantaen kaikki voimansa sanalla ei pitänyt saaliinaan olla sinun, Jumalan ja
Isän, kaltainen, vaan ollen itse iankaikkinen Jumala ilmestyi maan päälle, ja
asui ihmisten kanssa. Joka tultuaan lihaksi pyhästä Neitseestä tyhjensi
itsensä, ja otti orjan muodon, tullen meidän alennustilamme ruumiin
kaltaiseksi, tehdäkseen meidät kirkkautensa kuvan kaltaisiksi.
Joulu, kuten pääsiäinenkin, koettelee uskoamme, koska uskon haaste
näihin pelastaviin tapahtumiin on todella suuri. Miten sanoinkuvamaaton,
käsittämätön, ääretön ja valtasuuruudessaan ylivoimainen Jumalan Sana voi
syntyä ihmiseksi meidän synnin vallassa olevaan maailmaan? Ja miten me myöhemmin
katsomme kuinka hän Golgatalla vuodattaa verensä meidän syntiemme tähden.
Herramme syntymän juhla on siinä mielessä erityinen juhla,
että sen todellinen sanoma on vaarassa jäädä uskomme tavoittamattomiin. Oliko
Kristus todellakin se Jumalan Sana, jonka kautta maailmat on luotu ja Pyhän
Kolminaisuuden persoona, joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua ja joka
lähettää Pyhän Hengen. Uskommeko me todella, että näin on tapahtunut parisen
tuhatta vuotta sitten?
Rakkaus olemassaolon syynä
Joulun sanoma koettelee koko olemassaolomme mysteeriä ja
siksi aihe on kautta vuosisatoja kiehtonut kirkon opettajien mieltä. Miksi tämä
kaikki olemassaolomme on olemassa?
Rakkauden tähden.
Kirkkomme pyhät opettavat Pyhästä Kolminaisuudesta ja
rakkaudesta mielenkiintoisella tavalla. Isästä ulosvirtaava rakkaus haluaa
jakaa jumalallisen rakkautensa ja hakee rakkaudelleen kohdetta. Rakkaus ei voi
olla omaa itseään varten vaan etsii jatkuvasti kohdetta, jota rakastaa. Niin
Poika syntyy Isästä ennen aikojen alkua ja Pyhä Henki lähtee Isästä Pojan
kautta. Pyhä Kolminaisuus on siten erinomainen kuva rakkaudesta, sillä se ei
tee kahden kauppaa, rakasta minua niin minä rakastan sinua. Pyhä Kolminaisuus
on kuin kuva perheestä, johon ei sovi kaupankäynti. Vanhemmat rakastavat
lapsiaan ja lapset vanhempiaan ilman ehtoja, ilman hyötyä. Se on pyyteetöntä ja
ehdotonta rakkautta.
Tämä rakkaus, jota Jumala osoittaa ihmistä kohtaan on käsittämättömän suurta: Jumala haluaa pelastaa ihmisen synnin orjuudesta ja niin Hän tulee
pienimmäksi, heikoimmaksi kuin kukaan toinen ihminen. Kaikkeuden
Herra makaa pienenä viattomana lapsena luolassa vailla asuinsijaa, seimessä
kapaloituna. Jumala luopuu valtasuuruudestaan ja ottaa heikoimman roolin, jotta
mekin saisimme mallin ja tien kohta taivaallista valtakuntaa.
Kasteen mysteeriossa 3. eksorsismissa todetaan:
Valtias Herra, elävä Jumala, joka loit ihmisen oman
kuvasi ja kaltaisuutesi mukaan ja annoit hänelle iankaikkisen elämän oikeuden
etkä hyljännyt häntä, hänen syntiin sitten langettuaan, vaan valmistit
maailmalle pelastuksen Kristuksesi ihmiseksi tulemisen kautta, ota tämä luotusi
taivaalliseen valtakuntaasi vihollisen orjuudesta vapautettuna.
Herramme syntymän ja ylösnousemuksen juhlan
samankaltaisuuksia
Joulua on sanottu talvipääsiäiseksi mutta mitä se
tarkoittaa? Monesti tuntuu siltä, että se on vain ilmaisu sille, että meillä on
pieni juhla keskellä talvea. Mutta luulen, että kyllä se on paljon enemmän,
sillä tähän Herramme syntymän juhlaan liittyy paljon erilaisia merkityksiä,
jotka viittaavat pääsiäiseen.
Me olemme eksynyt kansa, joka asuu vieraalla maalla kuin
tuhlaajapoika. Hengitämme kuolemaa kuoleman varjon maassa ja odotamme
Vapahtajamme tuloa. Jumala tuli ihmiseksi johdattaakseen meidän pois hengellisen
Egyptin orjuudesta. Kasteen myötä mekin kävelemme Punaisen meren kautta kohti
erämaakilvoitusta, kunnes jonain päivänä elämämme päättyy ja pääsemme Luvattuun
maahan. Molempiin juhliin liittyy luola, toisessa juhlassa synnytään ja
toisessa kuollaan, koko elämä on siinä läpi elettynä. Mirhavoide kuului Itämaan
tietäjien lahjoihin ja samalla tapaa myös mirhantuojanaiset menivät haudalle
kohtaamaan Herraansa. Enkeleillä on juhlassa keskeinen rooli Jumalan
lähettiläinä, kummassakin juhlassa enkelit aloittavat ilosanoman tuomisen
sanoilla, älkää pelätkö!
Luolaan syntynyt lapsi ja pimeä yö. Miten tämä voisi muuttaa
mitään? Joulun todellinen sanoma syntyy Taivaallisen sotajoukon ilmestyessä ja
heidän antaessaan merkityksen tälle vähäpätöiselle tapahtumalle:
Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren
ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja.
Hän on Kristus, Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen, joka makaa
kapaloituna seimessä. (Luuk. 2:10-12)
Tämä on se todellinen joulu, jota toivoisin meidän kaikkien
muistelevan kun vietämme joulua. Jumala todellakin ihmiseksi ja meille tuodaan mahdollisuus kasvaa
Jumalan kaltaiseksi. Jumalan rakkaus saattaa ylittää käsityskykymme mutta uskon
kautta me voimme käsittää pienen aavistuksen miten suuresta asiasta on kysymys.
Kristus syntyy, kiittäkää!
Toivottavasti kiitokseni blogistanne täyttää Joululahja toiveenne.Hyvää ja siunattua Joulua Isä Villelle.
VastaaPoistaIsä Ville!
VastaaPoistaSydämelliset kiitokset kirjoituksestasi! Muutamia asioita nousi tuosta kirjoituksesta mieleeni. Me vaellamme kuoleman varjon maassa ja siksi on varmaankin vaikea uskoa suureen iloon. Ihminen kamppailee raivokkaasti sen elämän puolesta, joka hänelle on annettu konkreettisena tässä ja nyt. Se sumentaa ajatuksen tulevaisuudesta ja toivosta, joka on meille luvattu. Meidän tulisi kääntyä valoon päin. En itsekään niin vahvasti usko aurinkoon, mutta sen auringon valossa minun tulisi nähdä tämän maailman ongelmat ja kärsivä lähimmäinen. Sitä iloa ja valoa kai se joulun tähti valaisee ja Kristuksen risti ja ylösnousemuksen aamu. Kaikki nuo todistavat siitä, että Luonto ei antaudu ihmisen tahdolle olkoonkin hän kuinka armoton tahansa.
jotakin positiivista kuitenkin tässä ajassa on. Joukonsertit kirkoissa ovat täynnä kuulijoita, jopa niit henkilöitä, jotka sanovat olevansa uskonnottomia. Innokkaast ja tyynesti he ottavat vastaan joulun ajan vapaapäivät. Ostavat joululahjoja ja laittavat joulupatoihin ja keräysiin omastaa. Ehkä kuitenkin kaipuu valoon ja hyvyyteen on jokaiseen sisään rakennettu. Uskon etsijöihin ja siihen, että puuttuu valtavasti rohkeutta tunnustaa joulun sanoman ihmettä. Toinen merkittävä asia on, että aika monilta ihmisiltä puuttuu sanoja tulkita omiatuntoja ja kokemuksia, sanavarasto uskonnollisille asioille on köyhä. Kristuksen syntymä koskettaa kuitenkin tässä ajassa ja antaa ihmiskunnalle TOIVOA! Se voi olla elämän toivoa tässä ajassa ja kerran ikuisuudessa.
KRISTUS SYNTYY KIITTÄKÄÄ!