Paras ilmaisu sille sakramentille, jolla käydään tunnustamassa synnit?
Synnintunnustus lienee tutuin nimi, joka viittaa syntien luettelemiseen. Katumuksen sakramentti on jo parempi koska se ilmaisee syvällisen asenteen omaa elämäntilannetta kohtaan. Voisiko paras termi olla sittenkin parannuksen sakramentti? Siihen liittyy syntien tunnustaminen, toki myös niiden katuminen mutta ennen kaikkea metanoia, muutoksen teko omassa elämässä, joka tarkoittaa parannuksen tekoa.
Raamattu on pullollaan kertomuksia parannuksen teosta. Yhä
uudelleen ja uudelleen löydämme henkilöitä, jotka tajuavat tehneensä väärin ja
sitten kääntyvät Jumalan puoleen tehdäkseen parannuksen. Mutta kuinka monta
tarinaa onkaan heistä, jotka väärin tehdessään eivät katuneet ja kuinka heille
sitten kävi. Uuden testamentin puolella ei ole montaakaan tällaista henkilöä,
Juudas lienee tunnetuin. Ihmisryhmistä tietenkin näkyvin on juutalaiset, lainopettajat,
kirjanoppineet, fariseukset. Vanhassa testamentissa taas on useitakin
henkilöitä, jotka noudattavat Jumalan tahdon sijaan mieluummin omaa tahtoaan ja
tämä vie heidät turmioon. Mielenkiintoista sinänsä, ettemme tunne tai muista
heitä: he eivät ole iäti muistettuja, autuuteen kutsuttuja
Armahda minua, Jumala, Sinun suuresta armostasi, pyyhi
pois minun syntini Sinun suuresta laupeudestasi. Pese minut puhtaaksi
rikoksestani, puhdista minut synnistäni…
Me kaikki tunnemme tämän psalmin 51 mutta moniko muista
tarinan tuon psalmin takaa? Tarina löytyy Toisesta Samuelin kirjasta, luvusta
12. Tämä psalmi kertoo kuningas Daavidin rikoksesta ja katumuksesta.
Eräänä iltana, kun Daavid oli noussut vuoteeltaan
käyskentelemään kuninkaanpalatsin katolla, hän näki sieltä naisen, joka oli
peseytymässä. Nainen oli hyvin kaunis. Daavid lähetti tiedustelemaan, kuka nainen
oli, ja hänelle kerrottiin: »Hän on Batseba, Eliamin tytär, heettiläisen Urian
vaimo.»
Daavid lähetti sananviejiä noutamaan naista, ja tämä saapui hänen
luokseen. Nainen oli juuri puhdistautunut, ja Daavid makasi hänen kanssaan.
Sitten nainen palasi kotiinsa.
Daavid rakastui ja saattoi tämän naisen raskaaksi. Batseba
oli avioitunut ja niin Daavid päätti hankkiutua eroon tästä miehestä. David
kirjoitti: Sijoittakaa Uria eturintamaan keskelle kiivainta taistelua ja
vetäytykää sitten itse kauemmas, niin että hänet lyödään hengiltä. Näin
kävi.
Profeetta Naatan tuli Daavidin luokse ja esitti vertauksen:
Kuninkaan luo tultuaan Natan sanoi: »Eräässä kaupungissa
oli kaksi miestä, rikas ja köyhä. Rikkaalla oli suuret määrät lampaita ja
härkiä, mutta köyhällä ei ollut kuin yksi ainoa pieni karitsa, jonka hän oli
ostanut. Hän elätti karitsaa, ja se kasvoi hänen luonaan yhdessä hänen lastensa
kanssa. Se söi hänen leipäänsä ja joi hänen kupistaan, se makasi hänen
sylissään ja oli hänelle kuin tytär. Mutta kerran rikkaan miehen luo tuli
vieras. Rikas ei raskinut ottaa yhtään omista lampaistaan tai häristään
valmistaakseen ruokaa matkamiehelle, joka oli tullut hänen luokseen, vaan otti
köyhän miehen karitsan ja teki siitä vieraalleen aterian.»
Daavid suuttui kovasti tuolle miehelle ja sanoi
Natanille: »Niin totta kuin Herra elää, se mies, joka noin teki, on kuoleman
oma.
Silloin Natan sanoi Daavidille: Se mies olet sinä.
Aviorikos paljastui ja Daavid tuomitsi huomaamattaan itsensä.
Hän katui syvästi tekoaan. Tämä katumuspsalmi on täynnä kauniita jakeita ja
monet saatamme kuulla vaikkapa liturgian alkurukouksissa, kanonien
liitelauselmissa tai aamurukouksissa. Monet
jakeet tästä ovat jääneet elämään pysyvästi kristilliseen ilmaisuun. Rohkenen sanoa,
että psalmeista tämä on tärkein, tunnetuin ja merkityksellisin.
Armahda minua, Jumala, Sinun suuresta armostasi, pyyhi
pois minun syntini Sinun suuresta laupeudestasi. Pese minut puhtaaksi
rikoksestani, puhdista minut synnistäni. Sillä minä tunnen rikokseni, ja
syntini on aina edessäni.
Sinua ainoata
vasta an minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa Sinun silmissäsi,
niin että oikea olet puheessasi ja puhdas tuomitessasi. Katso, minut on
synnissä siitetty ja äitini on minut synnissä synnyttänyt. Katso, Sinä rakastit
totuutta ja ilmoitit minulle tuntemattoman, salaisen viisautesi.
Puhdista minut isopilla, niin minä puhdistun, pese minut,
niin minä lunta valkeammaksi tulen. Anna minun kuulla iloa ja riemua, että
ihastuisivat ne luut, jotka särkenyt olet. Peitä kasvosi näkemästä minun
syntejäni, pyyhi pois kaikki pahat tekoni. Jumala, luo minuun puhdas sydän ja
uudista sisässäni totuuden henki. Älä heitä minua pois kasvojesi edestä äläkä
ota minulta pois Pyhää Henkeäsi. Anna minulle taas Sinun pelastuksesi ilo ja
voimallisella hengellä vahvista minua. Minä opetan langenneille Sinun tiesi, ja
syntiset tykösi palajavat. Päästä minut verenvioista, Jumala, minun
pelastukseni Jumala, niin kieleni riemuitsee Sinun vanhurskaudestasi. Herra,
avaa minun huuleni, niin suuni julistaa Sinun kiitostasi.
Sillä et Sinä tahdo uhria, sen minä kyllä antaisin;
polttouhri ei ole Sinulle mieleen. Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki;
särjettyä ja nöyrää sydäntä et Sinä, Jumala, hylkää.
Kuninkaan katumus oli kaunis ja aito ja niin Daavid sai
anteeksi rikoksensa:
Herra vapauttaa nyt sinut tästä synnistä, eikä sinun
tarvitse kuolla. Mutta koska olet tällä teolla rikkonut pahasti Herraa vastaan,
niin sinulle syntynyt poika kuolee.
Poika todellakin sai surmansa mutta myöhemmin kun Daavid oli
mennyt naimisiin Batseban kanssa heille syntyi poika, jonka tunnemme kuningas
Salomona.
Ilman todellista sydämen katumusta meidän tiemme kulkee kohti
pimeyttä. Psalmissa Daavid rukoilee: Älä ota minulta pois pyhää Henkeäsi…
Näin kävi Daavidin edeltäjälle kuningas Saulille: Herran
henki siirtyi pois Saulista, ja Herran lähettämä paha henki alkoi ahdistaa
häntä. Saulin palvelijat sanoivat hänelle: »Huomaathan, että Jumalan lähettämä
paha henki ahdistaa sinua. Antakoon siis kuninkaamme käskyn, niin palvelijasi
hakevat miehen, joka osaa soittaa harppua. Jos paha henki taas yllättää sinut,
hän soittaa harppuaan ja sinun tulee hyvä olla.» (1 Sam. 14-16)
***
Minkä lahjan me tuomme kuin kohtaamme seimessä makaavan
Vapahtajan. Mikä on mirhaa tai kultaa, mikä on meidän suitsukkeemme? Meidän lahjamme on todellinen katumus,
sielumme puhdistaminen kilvoituksella. Pahojen tekojen hylkääminen, kääntyminen
rukouksessa Jumalan puoleen, osoittaa myötätuntoa toisillemme, antaa anteeksi
vihamiehillemme. Sielumme kaipaa rauhaa ja kun sitä edes pienen palan saavutamme,
se leviää lähipiiriimme. Sielumme kaipaa myös balsamia ja eheytymistä, jota
saamme, kun osallistumme yhteisiin jumalanpalveluksiin.
Jouluun valmistautuminen on siis katumuksen ja parannuksen aikaa.
Todellinen katumus on aina käänteentekevän hetki ihmisen elämässä ja vaatii
syvällistä mielenmuutosta. Voi olla, että ihminen lankeaa vielä uudelleen
katumaansa syntiin mutta silti katumus voi olla syvä ja hyvin todellinen. Miksi
Jumala ei antaisi silloin ihmiselle mahdollisuutta parannukseen?
Me lähestymme Jumalaa sanalla armahda ja armo: Armahda minua
Jumala sinun suuresta armostasi. Katumuksen osoittaminen on Jumalan
valtasuuruuden tunnustamista ja ilmaisu siitä, että kaikki on Jumalan kädessä. Omaa
itseämme kuvastamme sillä, että me olemme riippuvaisia Herrastamme samalla
kuitenkin luottaen armahtavaan Isäämme. Me luotamme siihen, että Jumala on niin
läpeensä hyvä, ettei Hän voi muuta kuin rakastaen armahtaa meitä, kun me pyydämme
sitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti