Marian ilmestyksen juhla on hyvä muistutus meille siitä
tosiasiasta, että paasto on elämän, ilon ja hengellisen juhlan aikaa. Se on
toki surullista aikaa sille, joka rakastaa tätä maailmaa ja näkee siinä vain
luopumista ja kieltäymystä maailman houkutuksista. Jumalan rakastajalle se taas
on otollista puhdistautumisen aikaa ja kasvamista Jumalan tuntemiseen. Paaston
tarkoitus on herättää meidät hengellisestä unesta sekä vahvistaa ja uudistaa
Jumalan sanaa meissä.
Kahdestatoista suuresta juhlasta, ilmestymisen juhla, on
yksi kauneimmista, koska se kuvaa ihmisen ja Jumalan rakkautta toisiaan
kohtaan. Ajatellessani tätä juhlaa mieleeni tulee kuva hetkestä, jossa Maria
antaa enkelille myönteisen vastauksen, minä
olen Herran palvelijatar, tapahtukoon sinun tahtosi. Tuossa vastauksessa
kiteytyy kaikki se kaunis, kuuliainen ja nöyrä asenne, jolla ihminen voi
vastata. Luotu ja luomaton kohtaavat lopputuloksena on täydellinen Jumala ja
täydellinen ihminen, Herramme Jeesus Kristus.
Marian ilmestymisen juhla on äitiyden ja naiseuden juhla.
Maria ei ollut suuri kansanjohtaja kuten Mooses, merkittävä profeetta kuin
Jesaja tai pelastetun kansan kantaisä Aabraham, mutta silti Maria oli tätä
kaikkea ja vielä enemmän. Marian kautta meidät viedään Luvattuun maahan, hänen
kauttaan meidän elämäämme syntyy Vapahtaja ja hänessä meillä on taivaallinen
suojelija, joka on Jumalamme äiti.
Jokaisen
kilvoittelijan suojeluspyhä
Marian hengellinen kauneus syntyy nöyryydestä ja
kuuliaisuudesta. Hän on todellisen ihmisyytemme esikuva, joka saavuttaa ainutlaatuisen
aseman juuri siinä, kuinka hän ottaa vastaan Jumalan sanan ja tutkii sitä
sydämessään. Hänelle annetaan ja hän palkitsee tuon lahjan moninkertaistamalla
sen meidän kaikkien pelastukseksi.
Marian vastaus syntyi kilvoittelusta. Hän kasvoi kohti Jumalan
tuntemista ja kohtasi pyhyyden vastaamalla myöntävästi ylienkelin kutsuun.
Hänen tiensä kulki kohti valkeutta ja hän vei meidät mukanaan paratiisin
kauneuteen ja iankaikkiseen elämään. Samoin kuin Marian hengellinen työ
rakkaudessa, kuten kaikkien meidän kilvoittelu, vaikuttaa koko maailman
pelastumiseen.
Me emme koskaan tiedä, millaisen osan Jumala on meille
valinnut. Kyse ei ole meidän suunnitelmistamme vaan nöyrtymisestä Jumalan
tahtoon. Se on jumalallisen tarkoituksemme löytämistä ja elämistä Hänen
suojeluksessaan. Se vaatii meiltä uskoa ja kärsivällisyyttä sekä luottamista
siihen, että Jumala tietää mikä on parhaaksi meille jokaiselle.
Loppujen lopuksi kilvoittelusta on kyse sopusoinnusta
Jumalan kanssa ja tämän sopusoinnun löytämisestä. Syntiinlankeemus rikkoi
ihmisen ja Luojan välisen harmonian ja myönteinen vastaus Jumalan kutsuun tuo
meille armon kautta mahdollisuuden tuon erehdyksen korjaamiseen.
Me valitsemme
Erittäin kuvaavaa Mariassa on hänen hesykastinen
hiljaisuutensa. Tuon hiljentymisen tuloksena hän palauttaa elämämme
ainutlaatuiseen tarkoitukseen, jossa mikään ei ole yhdentekevää vaan kaikella
on tarkoituksensa. Tuo hiljentyminen antaa Jumalalle tilan toimia ja Hänen
tahtonsa täyttää meidän sielumme. Tämän kautta me löydämme lopulta myös sen,
mikä on tarpeellista, hyödyllistä ja pelastavaa.
Maria ruokki sieluaan Jumalan kuulemisella ja
rukouksella. Hän teki askeesin kautta itsensä herkäksi kuulemaan ja näkemään
Jumalan sanan siemeniä tässä elämässä ja kun ylienkeli ilmestyi hänelle, hän
ymmärsi ja oli valmis vastaanottamaan tuon pelastavan sanoman.
Maria on valinnut
hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois (Luuk. 10:42). Enkelin tuodessa
hänelle hyvän sanoman, hän teki valinnan kahden vaihtoehdon välillä. Hän olisi
yhtä hyvin kieltäytyä ja kääntyä pois mutta hän valitsi toisin. Luopuiko hän
vapaudestaan, saiko hän toteuttaa itseään tai määrätä omasta elämästään? Nämä
kysymykset ovat oleellisia erityisesti meidän ajallemme mutta tuollaista
pohdintaa voidaan lukea mm. Joonan kirjasta.
Lähde Niniveen,
tuohon suureen kaupunkiin, ja julista siellä, että minä, Herra, olen nähnyt sen
pahuuden ja rankaisen sitä." Mutta
Joona päätti paeta Herraa ja matkustaa meren taakse Tarsisiin. (Joon.
1:2-3)
Jokaiselle meille annetaan useita mahdollisuuksia valita
oikein mutta me harvoin teemme näin. Puntaroimme Jumalan antamaa elämäntehtävää
ja usein teemme kuten Joona, pelko valtaa meidät ja me kieltäydymme. Joskus
taas saatamme toki valita oikein, mutta pitäytyminen tässä valinnassa voi olla
meille hyvinkin vaikeaa. Syynä on se, ettemme tarpeeksi selvästi vielä osaa
tunnistaa mikä on todellista, hyvää ja oikeaa.
Yhteistyö,
synergia
Jumala on kautta historian etsinyt ihmisiä, jotka
olisivat valmiita yhteistyöhön hänen kanssaan. Asian voi ymmärtää myös siten,
että jokainen meistä on kutsuttu elämään Hänen yhteydessään. Kirkkomme
opetuksen yksi kulmakivistä on yhteistyö eli synergia Jumalan kanssa. Tämän
ajatuksen mukaan Jumala ei vain käy pelastamassa ihmisiä pinteestä vaan kyse on
vapaan ihmisen osallistumisesta omaan pelastukseensa, myönteisen vastauksen
antamista.
Mies oli
muuttamassa pois maasta. Hän kutsui puheilleen palvelijat ja uskoi koko
omaisuutensa heidän hoitoonsa. Yhdelle hän antoi viisi talenttia hopeaa,
toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykyjensä mukaan. Sitten
hän muutti maasta.
Jeesus puhuu tästä yhteistyöstä vertauksessaan
talenteista. Kun palvelijat olivat saaneet talentit hoitoonsa, he tekivät
valinnan niiden hoitamisesta sen mukaan mitä he isännästään ajattelivat. Yksi
kaivoi talenttinsa maahan ja kaksi muuta käyttivät lahjaansa isäntänsä hyväksi.
Jokainen meistä on ollut tuossa vastaavassa tilanteessa. Jokaiselle on annettu
talentti tai talentteja ja meidän tehtävämme on käyttäen Herramme hyväksi.
Yhdenkään tehtävä ei ole vähäpätöinen tai turha vaan jokaisen työ on
kokonaisuuden kannalta tärkeää.
Jumalan tuntemisen
mysteeri
Maria vie meidät vastauksellaan kaiken ymmärryksen,
kokemuksen ja tiedon takaiseen Jumalan tuntemiseen. Marian vastauksen myötä
Jumalan Sana tulee ihmiseksi ja Hänen kauttaan me saamme katsella iankaikkisen
Jumalan sädehtivää kirkkautta. Me kuulemme sanoja ja näemme tekoja, joita elävä
ja rakastava Jumala tekee luoduilleen.
Pyhä apostoli Paavali kirjoittaa heprealaiskirjeessään: Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin
puhui isillemme profeettojen suulla, mutta näinä viimeisinä aikoina hän on
puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka
välityksellä hän myös on luonut maailmat. Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus,
hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa
voimalla. (Hepr. 1:1-3)
Kristus on elävän Jumalan kuva ja ilman tätä kuvaa meillä
ei olisi minkäänlaista mahdollisuutta tuntea tai ymmärtää Jumalaa. Kun Kristus
tulee ihmiseksi, hänestä tulee ajallinen ja meidän käsityskykymme mukainen
olento, joka puhuu meille äänellä, jonka me voimme ymmärtää. Omalla kielellämme
me emme kykene puhumaan mitään Jumalasta, koska me elämme katoavassa ja ajallisesti
maailmassa ja Jumala ikuisessa maailmassa.
Marian ilmestyksen juhlasta on yhdeksän kuukautta
Kristuksen syntymäjuhlaan. Jos tämän juhlan kohdalla me olemme ongelmissa oman
ymmärtämisen kanssa, me voimme kuvitella kuinka tämä neitsytäiti otti vastaan
ylienkelin tervehdyksen. Ehkä meidänkin kannattaa tallettaa nämä sanat
sydämeemme ja tutkiskella niitä. Tätähän koko paaston aikamme on, ottaa vastaan
Jumalan ilosanoma ja kasvaa tuon sanan myötä todellisiksi Jumalan
palvelijoiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti