Paaston taival on puolivälissä ja vietämme sunnuntaina
Ristin päivää. Juuri kun olemme tottuneet paastoamaan elämäntyyliin, on tärkeää
jatkaa matkaa eteenpäin. Taistelu oman luontomme kanssa saa helpotusta kun me
tunnemme, ettemme ole yksin vaan Herra kulkee kanssamme tietä kohti pyhää
kaupunkia.
Herran eläväksitekevä risti tuodaan kirkon keskelle ja
käymme kumartamassa ja suutelemassa sitä syvästi kunnioittaen. Samalla
mieleemme jää kuva ristiinnaulitusta ja tuo näkymä kääntää huomiomme meistä
itsestämme Kristuksen seuraamiseen.
Tiemme kulkee kohti itsensä kieltämistä ja sillä matkalla
risti on tienviitta ja varoitusmerkki. Se muistuttaa matkamme syystä,
päämäärästämme ja palkinnostamme. Se paljastaa jotakin myös meistä itsestämme
riippuen siitä, miten me tervehdimme tuota elämänpuuta. Näemmekö siinä
rakkauden uhrin, mestausvälineen, voitonmerkin ja oman päämäärämme?
Risti, kärsimyksen voitto
Jumalan karitsa, joka ottaa kannettavakseen maailman
synnit. Kykenisinkö edes kantamaan omia syntejäni tai maksamaan niistä
syntyneitä velkoja Jumalalle? Maailman synnit kertovat, kuinka me toistuvasti
rikomme sen ainoan käskyn, joka meille paratiisissa annettiin - älä syö tuosta
puusta. Paratiisin puu muuttuu Golgatan ristiksi, joka on avaimemme
paratiisiin.
Risti on merkki äärimmäisen suuresta rakkauden uhrista,
joka annettiin meidän puolestamme. Rakkauden erityinen merkitys on siinä, että
tuossa ristinkuolemassa meidän velkakirjamme revitään ja syntimme sovitetaan.
Sen takia ristin tarkoitus on erityisesti muistuttaa meitä siitä tosiasiasta,
ettemme kykene maksamaan takaisin tuota velkaa, joka elämämme aikana on
kasvanut suureksi. Syntyykö silloin meissä nöyryys, jossa pidämme
vastoinkäymisiämme oikeutettuna takaisinmaksuna kaikesta siitä, millä olemme
Luojaamme vastaan rikkoneet?
Tarvitseeko meidän kärsiä, jos Jumala kerran kärsi meidän
puolestamme ristillä? Syntien ja sairauksien tuskassa saatamme ihmetellä usein
sitä, miksi silti maailmassa on niin paljon kärsimystä. Kärsimys jatkuu aina
Kristuksen toiseen tulemiseen asti. Silloin risti lopullisesti korotetaan
rakkauden, valkeuden, ilon ja riemun merkiksi, koska Jumala on voittanut
maailman.
Kääntyminen kohti hengellistä maailmaa
Jos me seuraamme ristin tietä, me voimme nähdä myös sen
kuinka risti suojelee meitä synnin pahalta. Muutoin synti kietoo meidät ja
ennen kuin huomaammekaan, se on jo aiheuttanut meille kasapäin onnettomuuksia,
joiden alkuperää emme välttämättä edes oivalla. Me valitsemme helpon tien ja
pian huomaammekin, että tuo tie pettää allamme emmekä pääse perille.
Turhamaisuutemme tekee meistä turhanpuhujia ja pian me huomaamme, ettei kukaan
tahdo kuunnella meitä; ahnehdimme ja pian huomaamme, ettei mikään riitä meille.
Risti johdattaa meidät muutokseen elämässämme. Yhä
uudelleen kohtaamme vanhan minämme ja luovumme pois omasta tahdostamme. Mutta
samalla se kasvattaa meissä oman itsemme arvoa Jumalan kuvina. Toivottavasti se
kasvattaa meissä aitoa todellista ja rakkautta hyveellistä ja hengellistä
elämää kohtaan ja vakuuttaa meidät valitsemamme suunnan
ainutlaatuisuudesta.
Sen tarkoitus on kasvattaa kaipuutamme iankaikkista
elämää kohtaan, ettemme liikaa kiintyisi tähän ajalliseen maailmaan. Kunpa
voisimme tervehtiä ristinkantamksta kuin marttyyrit, jotka kuolemaa ja
kärsimyksiä halveksuen tervehtivät pelkojaan Jumalan rakkauden osoituksena.
Ketä Herra rakastaa, sitä hän kurittaa. Jumala testaa kärsimyksillä meidän
rakkautemme ja uhrimielemme syvyyttä sekä
uskollisuuttamme ja valmiuttamme luopua itsestämme.
Miksi näin äärimmäinen ristin uhri meidän elämämme
pelastamiseksi? Synti on kuin parantumaton syöpä, joka oli kerta kaikkisesti
läpäissyt ihmisen olemuksen niin suuresti, ettei meistä olisi jäänyt enää
ihmisyyttä jäljelle, jos tuo pahuus olisi kerta kaikkiaan leikattu pois meistä.
Kristuksen ristinkuolemasta syntyy minun mahdollisuuteni parantua sairaudesta
ja tulla jälleen terveeksi. Elämää vapaudessa, synnittömyydessä, lunastettuna,
verellä vanhurskautettuna.
Meille annettiin anteeksi, parannettiin synnin
sairaudesta ja pelastettiin. Jumala ei auttaessaan tuhoa vanhaa vaan hän
parantaa ja tekee uudeksi. Mitään ei heitetä pois vaan kaikki vääräkin
käännetään hyväksi ja pelastavaksi.
Itsekkyydestä jumalalliseen elämään
Paaston aikana meiltä kysytään uskon lujuutta ja
luottamusta Jumalaan. Matka on pitkä ja meidän uskoamme koetellaan.
Paastoaminen, joka ei koettele meitä, ei ole todellista paastoa. Kuinka
voisimme edes tulla synnin voittajiksi, jos emme joudu edes taistelemaan sitä
vastaan?
Meidän on kuljettava tuota samaa kärsimyksen tietä kuin
Kristus, jos haluamme pelastua. Meidän on kuoltava päivittäin,jotta me olisimme
kelvollisia Jumalan palvelijoita. Tie pyhyyteen käy aina oman kuolemamme
kautta. Minä kuolen omalle tahdolleni, kuolen omalle elämälleni, jotta voisin
jälleen alkaa elämään sitä lahjaa, jonka Luoja on meille antanut hänen
yhteydessään.
Mitä kuoleminen jollekin tarkoittaa? Että me kerta
kaikkisesti hylkäämme jonkin asian emmekä enää tee sitä. Me kuolemme sanoille
ja teoille, ikäänkuin niitä ei olisi enää olemassa. Luostariin menevä
kilvoittelija kuolee tälle maailmalle, koska elämä siinä ei ole enää vaihtoehto
tai mahdollisuus. Hän karsii itsestään sen, mikä vetää häntä maailmaan. Hän kuolee
myös itselleen, koska hän ei elä eikä toimi itsensä hyväksi vaan Kristuksen.
Kärsimys kuuluu jokaisen kristityn elämään. Mitä
vahvemmin me olemme sidottuja tähän maailmaan, sitä suuremmassa unessa me
olemme suhteessa hengelliseen elämään ja sitä suurempi tuska on päästää siitä
irti. Tässä elämässä me tunnemme luopumisen tuskaa kun taas hengellisessä
elämässä me pikemminkin tunnemme luopumisen iloa.
Uuden elämän kynnyksellä
Kristuksen ristillä kuollut ruumis on kuin siemen, joka
haudataan puutarhaan ja josta syntyy kolmantena päivänä uusi elämä. Puhdas
käärinliina ja tuoksuvat yrtit kuvaavat rakkauttamme ja rukoustamme Herran edessä. Tuo siemen, Elämän sana,
kuolee haudattaessa, mutta kevään tullessa siitä syntyy elämä, joka versoo
kuolemanlaakson maassa. Se särkee kerta kaikkisesti sen valtakunnan, jonka
paholainen on valheillaan luonut tähän maailmaan. Kristuksen kärsimys, kuolema
ja ylösnousemus tuovat meille valkeuden tähän pimeyden maahan.
Vasta kun me itse olemme kuolleet Kristuksessa itsellemme
ja tälle maailmalle ja nousseet ylös hänen kanssaan uuteen elämään, me voimme
ottaa hänen ristinsä kannettavaksi. Juuri tässä järjestyksessä kaikki tapahtuu
kun meidät kastetaan ja meille kerrotaan: Jos joku tahtoo kulkea minun
jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua!
Ristin kantaminen on kaikkien niiden vastusten ja
vaikeuksien kohtaamista, joita meille kilvoittelun aikana tulee vastaan. Ristin
kantamista on se, että me ymmärrämme noiden vastusten tulevan Jumalalta ja että
niiden kestäminen ja voittaminen on tarkoitettu meidän vahvistukseksi ja
voitoksemme. Jokainen kiusaus on valintatilanne, jatkammeko ristin tiellä vai
luovummeko siitä.
Särkynyt ja nöyrä sydän on paastomme päämäärä. Ristin
tiellä Herra on aina lähellämme ja parantaa synnin haavoittaman sydämemme.
Aarteemme taivaassa syntyy itsensä kieltämisestä ja kaiken voimamme
suuntaamisesta Herran tahdon täyttämiseen. Silloin surumme tässä maailmassa
muuttuu hengelliseksi iloksi ja Herramme häpeällinen kuolema ristillä muuttuu
voitoksi, jota juhlitaan Herramme pääsiäisenä.
Kiitos isä Villelle tästä kirjoituksesta,Teidän sananne tuovat lohtua vastoinkäymisten keskelle.
VastaaPoista