Jeesus, Filippus ja Natanael |
Filippus apostolina ja näkijänä
Tämän sunnuntain evankeliumi kertoo hyvin eloisalla ja
käytännönläheisellä tavalla mitä apostolisuus tarkoittaa käytännössä ja se näkyy
Filippuksen ja Natanelin keskustelussa:
Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me
olemme löytäneet sen, josta Mooseksen laki ja profeettojen kirjat todistavat!
Hän on Jeesus, Joosefin poika Nasaretista." "Nasaretistako?"
Natanael kysyi. "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?" "Tule,
niin näet", sanoi Filippus. (Joh. 1:45-46)
Vanhan testamentin lupaukset täyttyivät Kristuksessa ja
nyt opetuslapset saivat nähdä Herransa kuin kenet tahansa meistä. Jeesus on
lähetetty maailmaan tuomaan valkeutta ja pelastamaan se synnin ja kuoleman
orjuudesta. Me olemme opetuslasten ja apostolien seuraajia ja sen kautta tuon
valon ja pelastuksen vastaanottajia.
Natanael ja Filippus löysivät muiden apostolien tavoin
Kristuksesta messiaan ja jakoivat tuon ilosanoman myös toisten kanssa.
Filippus ei selittele Natanaelille millainen Herra on, vaan hän kehottaa häntä
tulemaan mukaan ja katsomaan. Myöhemmin tämä lihaksi tulleen Sanan salaisuus syvenee
entisestään kun Kristus kertoo kuinka Kristuksessa me näemme Isän. Jälleen
asialla on Filippus:
"Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme
pyydä." "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan
ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit
sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'? Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on
minussa?" Joh. 14:9-10
Tämä kolmen erillisen persoonan yhteys ja olemuksellinen
ykseys, jota kutsumme Pyhän Kolminaisuudeksi, jää meille ikuiseksi
salaisuudeksi. Se kuinka me voimme nähdä Isän Pojassa, jää myös käsityskykymme
ulottumattomiin. Filippukselle se ei kuitenkaan muodostunut epäilyn aiheeksi
vaan se merkitsi askelta uskon salaiseen valtakuntaan.
Filippuksessa oli palava halu nähdä Jumala ja hän toi
monia ihmisiä katsomaan kuka Jeesus oli. Hän oli samaan aikaan ihmeiden
katselija ja apostoli. Jokainen kirkonpalvelija on pyhän apostolin tapaan
Jumalan näkijä ja lähetetty maailmaan kertoman tästä salaisuudesta.
Jokainen Kristukseen kastettu on kutsuttu elämään
apostolina - ottamaan vastaan pelastava lahjan ja todistamaan siitä maailmalle.
Liturgiassa me näemme ehtoollisen muodossa todellisen valkeuden ja tämän
jälkeen meitä kehotetaan lähtemään rauhassa maailmaan. Me saamme tuon rauhan
yhteydestämme Jumalaan ja meidät on lähetetty levittämään tuota rauhaa maailmaan.
Tänäkin päivänä kirkkomme usko on näkemistä ja jakamista.
Me voimme hyvin konkreettisella tavalla nähdä Jumalan pyhyyden hänen pyhissään,
kun katselemme ja kunnioitamme ikoneita. Pyhien kuvien kautta taivaan
todellisuus jaetaan kanssamme ja meidät kutsutaan osallistumaan jumalallisesta
elämästä.
Hän otti leivän pyhiin, puhtaisiin ja viattomiin
käsiinsä...
Meidän aineellinen maailmamme voi myös tulla pyhyyden
läpitunkemaksi siunaamisen ja sakramenttien kautta. Me otamme vettä, öljyä,
viiniä, leipää ja siunaamalla me esiintuomme niistä sen alkuperäisen kauneuden
ja herkkyyden, joka niissä olemuksensa mukaan on. Siunaamalla me pesemme ne
puhtaaksi synnistä ja nostamme ne niille kuuluvaan arvoonsa.
Tämä siunaaminen ja uhraaminen on meidän papillista
työtämme tässä maailmassa. Me otamme, siunaamme ja uhraamme Kristuksen
esimerkin mukaisesti. Tuo siunaava voima ei synny meistä itsestämme vaan
Kristus siunaa meidän kauttamme. Sen takia jokainen ehtoollinen, jonka
kirkossa siunaamme, on samanlainen kuin Suuren torstain ehtoollinen ylähuoneessa
opetuslasten kanssa: yhtä pyhä, ainutlaatuinen ja salainen.
Suurin salaisuus kuitenkin on se, että Kristus siunasi ja
pyhitti ihmisyyden tulemalla itse ihmiseksi. Inkarnaatio oli alku meidän jokaisen
pappeudelle. Se oli ihmisyytemme parantaminen ja puhtaaksi peseminen synnin
saastaisuudesta. Kun varhain sunnuntaiaamuna ensimmäiset opetuslapset tulivat
tyhjälle haudalle, he näkivät uudistetun ihmisyyden säteilevän valkoisissa
vaatteissa.
Nyt kysymys onkin meidän kyvystämme ottaa vastaan tämä
pelastus. Kykenemmekö näkemään ja ottamaan vastaan nämä salaisuudet hengellisin
silmin? Uskommeko me todella Kristuksen tulleen ihmiseksi tähän maailmaan ja
yhdeksi meistä? Onko meillä hengellistä kykyä nähdä ehtoollisaineet Kristuksen
ruumiina ja verenä, ikonit iankaikkisen todellisuuden peilinä tai papin
siunaavan käden Kristuksen kätenä?
Hän oli yksi meistä
"Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli
saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä."
(Joh. 1:10)
Ortodoksisuuden sunnuntai on lihaksitulleen Jumalamme
juhla. Kun me ajattelemme Kristuksen syntymää, kastetta ja Herran temppeliin
tuomista, me puhumme Jumal-ihmisestä, joka eli elämäänsä paikoissa, joissa me
voimme tänä päivänä käydä ja yrittää tuntea Hänen hengityksensä, askeleensa ja
sanansa.
Tänään, ikonoklasmista saadun voiton päivänä, me voimme
kuvitella kuinka kuvainraastajat tuhoavat Kristuksen ikonin. Samalla tuhoutuu
myös se näky, jossa ihminen voi tulla pyhitetyksi, sillä ilman Kristuksen
inkarnaatiota se on mahdotonta. Jos hylkäämme Kristuksen ikonin, me hylkäämme
samalla myös hänen inhimillisen luontonsa ja historiallisen hetken, jolloin hän
syntyi ihmiseksi. Samalla tuhoutuu myös todiste historiallisesta Jeesus
Nasaretilaisesta, joka eli Pontius Pilatuksen aikana ja kuoli ristinkuoleman
meidän puolestamme.
Hän myös eli kuin yksi meistä. Hän tunsi samanlaisia
ilontunteita, sääliä, surua, luottamusta ja epävarmuutta kuin kuka tahansa
meistä. Hän oli ihmisenä riippuvainen toisista ihmisistä ja samalla hänen
lähipiirinsä rakasti ja tarvitsi häntä. Kristus itki Lasaruksen haudalla ja
Maria itki Kristuksen haudalla puutarhassa.
Mitä tapahtui, kun synti riisui kauneuden meistä? Me
menetimme hengen yhteyden aineeseen ja aloimme kuvitella, että aineellisuus on
pahasta. Hylätessämme aineen pahana, me joudumme kieltämään myös sakramentit ja
kaiken sen, kuinka Pyhä henki voisi tulla läsnäolevaksi tähän luomakuntaan.
Samalla me hylkäisimme myös ainutlaatuista koko kristinuskosta: neitseellisen
syntymän ihmiseksi ja ristinkuoleman meidän puolestamme Golgatalla.
Apostoli johdattaa uskon äärelle
Filippus kehotti Natanaelia tulemaan ja katsomaan.
Keväällä 1994 harkitsin opiskelua uskontotieteen ja teologian välillä,
Helsingin ja Joensuun välillä. Valitsin teologian enkä katunut valintaa.
Halusin tuntea väkevästi sen mitä kristinusko opettaa Kristuksesta sen sijaan,
että minulla olisi kaikenlaista tietoa monista uskonnoista. Uskontotieteessä
me olemme katsomossa kun taas ortodoksisuudessa me olemme hengelliselle
areenalla ja taistelun kohteena ovat himot.
Uskomme syntyy siitä, kun me heittäydymme hengelliseen
maailmaan kokemaan, oppimaan ja aistimaan pyhyyttä. Kirkkomme teologiaa ei
opita lukemalla vaan ainoastaan näkemällä, maistamalla, kuulemalla, haistamalla
ja koskettamalla. Ja eniten, rukoilemalla. Kysymys ei ole niinkään teorian
hallitsemisesta vaan kokemusperäisestä vakuuttuneisuudesta, jossa tunne ja
järki täydentävät toisiaan. Tämä kokemus syvenee entisestään kun näkee sen
ympärillä olevan vuosisataisen maailman, jossa kaikki tuntuvat liittyvän
toisiinsa.
Paaston tarkoitus on nostaa hengellinen elämä siihen
kuuluvaan arvoonsa mutta samaan aikaan se on myös aineellisen maailman
kunnioittamista pelastuksemme välineenä. Paaston myötä me otamme yhden askeleen
taaksepäin nähdäksemme paremmin, mistä koko elämässä on kysymys. Kun me
kilvoittelun kautta puhdistamme itsemme himoista ja synneistä, me voimme ottaa
tuon Filippuksen kutsun vastaan katsomaan Herraamme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti