Niin minä katselin sinua pyhäkössä, nähdäkseni sinun
voimasi ja kunniasi. (Ps. 63:3)
Sanotaan, että maailma on täynnä merkityksiä. Ihminen luo
merkityksiä ja liittää niitä asioihin,
joita hän näkee ympärillään. Jumalallisten ilmestysten merkitys on siinä, että meille kerrotaan asioiden syvällisempi ja todellisempi merkitys. Enkelien rooli tässä on erityisen suuri: paimenet kedolla saivat tiedon tulevasta messiaasta, enkeli Gabriel tervehti Mariaa ja kertoi hänelle ilosanoman. Todellisen valkeuden me voimme löytää vasta Kristuksen kautta: hän on Valkeus, hän on Totuus, hän on Elämä. Tästä meille todistaa ennen kaikkea Pyhä Kolminaisuus, kuten Teofanian juhla meille asian opetti.
Leipä ei ole vain leipää ja viini viiniä vaan se voi
koitua sielumme ja ruumiimme pelastukseksi. Suitsutus ei ole vain tuoksuvaa
savua vaan se on kuva rukouksestamme. Me ortodoksit elämme monien merkitysten
ympäröimänä ja ilman näiden ymmärtämistä, me joudumme katselemaan asioita
ulkopuolisina. Jos ajattelemme pientä hetkeä keskellä liturgiaa, vaikka
eukaristian hetkellä, me saatamme hetkessä ymmärtää pelastushistorian kaikkien
aistimme kautta.
Mutta näissä luomissamme merkityksissä ja mielikuvissa on myös vaaransa.
Maksimos Tunnustajan (k. 662) mukaan synti estää ihmistä näkemästä sinänsä
luonnollisia asioita puhtaina. Synnin turmeleman mielemme seurauksena ihminen
projisoi himojaan luotuihin asioihin ja väärinkäyttää asioita himojensa
kohteina. Hän kehottaakin meitä kilvoittelun ja kontemplaation kautta
puhdistaamaan mielemme näkemään asiat puhtaina ja yksinkertaisina.
Merkitykset kiinnittävät meidän aina johonkin. Paikallisesta pyhäköstä tulee ajanmittaan hengellinen koti. Jokainen
säännöllisesti kirkossa käyvä on löytänyt sydämestään kohdan, jossa kaipaamme
jotakin mennessämme kirkkoon ja olemme saaneet jotakin poistuessani kirkosta. Kirkossa vastaanottamamme merkitykset vahvistuvat ja syvenevät kun osallistumme kirkon elämään. Sisällämme on jokin hyvin herkkä alue, joka kaipaa pyhyyden kokemusta ja
oltuamme kosketuksissa sen kanssa, me tunnemme itsemme eheämmäksi ja
vahvemmaksi.
Millainen kokemus kirkossa käyminen on itselleni? Sitä on
mahdoton selittää mutta kykenen kertomaan sen, mitä aistin noina hetkinä.
Niistä syntyy se kokemuksia ja merkityksiä, jotka saavat minut kerta toisensa
jälkeen palaamaan kirkkoon. Sanat, eleet, tapahtuvat luovat merkityksiä, jotka
liittyvät siihen mitä olen oppinut kirkosta ja ne luovat uusia kokemuksia
joista en aikaisemmin ole ollut tietoinen.
Kaikki jumalanpalveluksessa alkaa kääntymisestä
itäänpäin, seisomisesta, hiljentymisestä ja aistien avaamisesta. Joko me
katselemme ikonien luomaa harrasta tunnelmaa tai sitten me suljemme silmämme ja
keskitymme hengitykseen ja tähän hetkeen. Ajatuksella tehty ristinmerkki ja
kumarrus, rukous jatkuu. Hiljenevä kirkko ja alkusiunaus. Yhä uudelleen
palatessamme kirkkoon me koemme häivähdyksen Jumalan läsnäolosta ja Pyhä Henki
uudistaa hengen sisällämme.
Minun sieluni riippuu sinussa kiinni, sinun oikea kätesi
tukee minua (Ps 63:9)
Kauniit ikonit, kultaiset lampukat, kuoron ja papin
melodiset vuororukoukset, troparit ja stikiirat, katilosta nouseva suitsukkeen
tuoksuisa savu, hämyinen kirkkosali, tuohusten valo. Lämpimän viinin ja leivän
maku paastoamisen jälkeen. Kosketuksia ja kristottamisia. Tervehdyksiä ja
toivotuksia.
Kirkossa maailmalliset arvoni korvataan iankaikkisilla
arvoilla. Kuulen mitä on armahtaminen, toivo, anteeksiantaminen, uskollisuus,
viisaus, marttyyrius, kärsivällisyys ja pitkämielisyys. Näiden arvojen kautta
voin yrittää opetella taivaan valtakunnan periaatteita ja Jumalan lakeja. Opin
sen mikä on totuudellista, elämään johtavaa, hyvää, oikeaa, pyhää. Tulen
kirkkoon, että saisin elämänarvoni kuntoon ja löytäisin tyydytyksen
hengelliselle janolleni.
Osallistumalla pyhään elämään kokonaisvaltaisesti ja
rohkeasti, me kaikki saamme esimakua tai aavistuksen siitä, mitä hengellisen valtakunnan
todellisuus on. Rukousten, veisujen ja Raamatun tekstien myötä me opimme
paremmin tmmärtämään erilaisia merkityksiä ympärillämme ja palaamaan niihin
pelastaviin sanoihin, tekoihin ja tapahtumiin, jotka meidän vuoksemme on tehty.
Lohdutus ja rohkaisu kilvoitteluun vahvistavat meitä jatkamaan hengellistä
elämää myös kodissamme ja lähimmäistemme parissa.
Se, että me muodostamme yhteisön, joilla on samat
uskomukset ja yhtäläinen päämäärä, tekee meistä valitun kansan ja Kristuksen
ruumiin. Hän on ristinkuolemallaan voittanut meidät omaksi laumakseen ja tehnyt
meidät hänen perintöosakseen. Valittu kansa tuntee yhteisen kielen ja siirtävät
senlapsilleen ja jakavat sen iloiten myös uusille ihmisille.
Me muodostamme eukaristisen yhteisön, joka ei tunne
kuoleman rajaa. Kanssamme rukoilevat niin elävät ja kuolleet ja rukous ylittää
tuon rajan, jota me kutsumme elämän ja kuoleman rajaksi. Me rukoilemme
edesmenneiden puolesta ja pyhät ihmiset rukoilevat meidän puolestamme,
erityisesti Jumalansynnyttäjä. rukous on se konkreettisin väline kuinka me
hahmottaminen iankaikkista elämää. Ja silti kaikki sanamme ja ilmauksemme ovat
vain vaisu aavistus tulevasta.
Elämän ja kuoleman rajat myös menettävät merkityksensä jos olemme kasvaneet uskossamme. Kirkon martttyyreissa me näemme kuinka usko ja luottamus Jumalaan kasvoi väsymättömän kilvoittelun seurauksena. He löysivät uuden merkityksen omalle elämälleen ja lopulta ennen kuolemaansa he konkreettisesti näkivät, että ajallinen elämä ja kuolema ova tässä samassa hetkessä. Tässä hetkessä ainoa merkitys on vain uskollisuudella ja kestämisellä. Rakkaus ja luottamus saivat niin suuren merkityksen että se hävitti pelon ja tilalle astui toivo tulevasta.
Samalla tavalla kun me ylitämme elämän ja kuoleman rajan,
me voimme myös unohtaa aikakausien rajat. Kun siirrymme Herran kasteen juhlaan,
me emme tutki ja mieti tapahtuman historiallisia vaiheita vaan ikäänkuin
astumme itse tuohon tapahtumaan välittämättä ajan ja paikan rajoitteista. Vai sanoisimmeko, että he astuvat mystisillä
tavalla yhä uudelleen meidän todellisuuteemme? Evankeliumissa kerrottu Jumalan
laupeus koskeekin meitä ja se tapahtuu tänä päivänä tässä pyhäkössä. Me
asetamme itsemme osaksi tuota kertomusta ja niin löydämme yhä uusia piirteitä
omasta itsestämme.
Mutta kuitenkin kun muistelemme kirkossa olemista
myöhemmin uudelleen, koko jumalanpalvelus syntyy uudelleen meidän mielessämme.
Me ymmärrämme yhä tarkemmin merkityksiä kun kuulemme rukousten ja veisujen
sanat uudelleen mielessämme ja samalla kun mielemme on tehnyt työtä niiden
parissa. Siten me opimme yhä syvemmin ymmärtämään niiden merkityksen.
Jumalanpalveluksesta syntyy muistoja, jotka toivottavasti
lohduttavat meitä, tukevat vaikealla hetkellä, muistuttavat, että meillä on
olemassa hengellinen koti, jos myöhemmin tulee elämässä ongelmia. Me puhumme
usein kirkon veisuissa suojasatamasta, jonne hakeudumme turvaan kun myrsky
yllättää elämän merellä. Tässä suojasatamasta me uudistumme ja paranemme ja
ehkä huomaamattamme tunteemme ja ajatuksemme voivat tulla pyhyyden
sävyttämiksi.
Siksi tärkeintä onkin se, että tultuamme kirkosta
takaisin me tuntisimme itsemme uudistuneiksi ja levänneiksi. Parhaillaan tämä
kaikki johtaa siihen, että me alamme
tekemään. Hyväntekeväisyys, auttaminen, seurana oleminen, kuunteleminen ja
myötätunto on se lamppu, joka meidän pitää laittaa lampun jalkaan. Nämä teot
merkitsevät sitä että olemme ymmärtämään oman elämämme jumalallisen
merkityksen.
Ihana, ihana kirjoitus. Juuri tällaisen kokemuksen kirkkomme antaa. Voi vain nöyränä ja kiitollisena hämmästellä. Siksikö tämä "ylenpalttisuus", jonka saamme, voi - vaikeuksistamme huolimatta - johtaa meitä jakamaan saamaamme valoa eri tavoin.
VastaaPoistaJ.A.
Kiitos kommentistasi! Tunne on ollut niin voimakas ja rikas että halusin jakaa sen myös kanssanne. Toivon, että oppisimme yhä useammin näkemään sen sanomattoman kauneuden jonka keskelle olemme syntyneet sillä tuo momentum on jokaisessa hetkessä. Erityisen voimakkaana koen tämän rikkauden liturgiassa ja toivottavasti moni löytäisi sen vuoksi kirkkomme jumalanpalvelukset!
VastaaPoistaSiunattua uutta vuotta!
Onnistuitpa hyvin kuvaamaan liturgian kokemusta! Omalta kohdaltani on toki sanottava, ettei se aina tunnu tällaiselta. Senpä vuoksi on hyvä, ettei uskomme ole pelkän tunteen varassa. Joskus on vain todettava itselleen: "sinun paikkasi on kirkossa, koska sen kaiken muun olet jo todennut tyhjäksi". Jumalanpalvelusten veisut ja rukoukset ovat uskon äidinkieltä, jota oppii vain osallisuudessa kirkon elämään.
VastaaPoistaKiitos Mikko kommentistasi!
VastaaPoistaEi tämä minullekaan joka kertaista ole, mutta Teofaniana taas tuntui, että palaset loksahtivat paikoilleen. Kun ihmiset ovat ystävällisiä toisilleen, tietävät mitä tekevät ja antautuvat vietäväksi niin onnistuminen on usein silloin varmaa.
Tuo uskon äidinkieli on myös itselleni se, mitä jumalanpalvelukseen tulen kuulemaan. Tutut rukoukset, psalmin jakeet, evankeliumit jne. Siinä tärkeintä on kielen pysyvyys, jota viime vuosina on koeteltu uusien käännösten vuoksi.
Elämme maailmassa ja usein täällä elämme keskeneräisyyden ja vajavaisuuden kanssa ja se hyvin opettaa meille myös kaipausta taivaalliseen täydellisyyteen. Mutta silloin tällöin myös onnistumisen kokemukset tekevät hyvää, silloin juhla tuntuu taivaallisen juhlan esimaulta!