Ukraina on vahvasti ortodoksinen maa. Kristinusko tuli
tähän valtioon reilu tuhat vuotta sitten jo ennen Venäjää ja erityisesti
pääkaupunki Kiova oli pitkään ortodoksisuuden keskus. Enemmistö kansasta on
ortodoksisen kirkon jäseniä ja ortodoksisia näkyy tavallisen ihmisen arjessa
huomattavasti voimakkaammin kuin meillä Suomessa.
Tänä päivän tilanne Ukrainassa näyttää nyt niin vakavalta
ja uhkaavalta, että myös kirkon piirissä on noustu vastustamaan levottomuuksia.
Ukrainan ortodoksinen kirkko on näkynyt Kiovan mielenosoituksissa selvänä
vastavoimana levottomuuksille ja se on toistuvasti vedonnut rauhanomaisen ratkaisun
puolesta. On selvää, että kirkko on löytänyt oman paikkansa tässä kriisissä ja
toimii juuri siten kuin sen pitääkin. Tulevaisuudessa selviää saako se
erityisen aseman kansakunnan yhdistävänä tekijänä kun kriisi lopulta ratkeaa.
Kuvat munkeista ja papeista Kiovan kaduilla ovat
pysäyttäviä. Mieleen tulee helposti
sananlähettiläät toisesta maailmasta, koska kuvissa näkyviä
pappien epitrakiileja ja saattoristejä harvoin näkee mellakoissa ja
mielenosoituksissa. Samalla olen ihaillut millaista rohkeutta on osoitettu
sillä, että on otettu kantaa kriisin tulemalla kadulle. Sekä fyysisen
turvallisuuden että hengellisen sanoman esiintuomisen näkökulmasta.
Varmisteleva kulttuuriliike
Jokainen paikalliskirkko elää yhteiskunnassa ja joutuu
reagoimaan niin hyviin kuin haitallisiin muutoksiin sen ympärillä. Me emme voi
kirkon jäseninä elää erossa yhteiskunnasta, koska viime kädessä kaikki
lähimmäisemme ovat osa yhteiskuntaa.
Valitettavasti usein esim. Suomen ortodoksisen kirkon reagointi on
hidasta ja myöhään tapahtuvaa. Kannanottoja varmistellaan liikaa ja tämän
vuoksi varsinainen asia on jo vanhentunut kun reaktio julkaistaan.
Mutta olisi kaikilla paikalliskirkolla selkeämpi ja
vahvempikin roolikin tarjolla: sillä on vahva ja kauan kehitetty eettinen
kokonaisrakenne, joka kykenee vastaamaan hyvin monenlaisiin ongelmiin. Kirkon
ongelma on pikemmin rohkeus puuttua ja ottaa kantaa kuin se, että onko sanottavaa
Tämän vuoksi kirkkomme suuri vaara on kulttuuriliikkeeksi
muuttuminen. Suomalainen ortodoksia yhdistettiin pitkään karjalaisuuteen ja
jossakin vaiheessa näytti siltä, että kirkon hengellinen ja teologinen sanoma
katosi jonnekin taustalle. Jos näemme kirkon vain kulttuurillisena ilmiönä,
niin silloin sen elämä nähdään sovinnaisena, ehkä mielipiteitä herättävänä
mutta siitä puuttuu elävä vuorovaikutus ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Kirkko pyrkii vahvistamaan vallassa olevien
käsitystä yhteiskunnasta.
Toki tässä kulttuuriulottuvuudessa on hyvätkin puolensa.
Ortodoksisen kirkon on ollut luontevaa lähestyä ja vaikuttaa ihmisiin tätä
kautta, koska kirkkomme historia on muodostunut hyvin voimakkaasti kulttuurin
kautta. Tämä ei voi kuitenkaan olla nykyaikana ainoa tapa reagoida ympäröivään
yhteiskuntaan. Kirkon olemus on monesti kulttuuria vahvempi ja siksi sen pitää
näkyä majakkana yhteiskunnassamme. Taannoinen päätös Kirkkomuseon remontista
herätti paljon mielipiteitä, jotka varmasti liittyivät myös siihen millaisena
me näemme kirkon tehtävän tänä päivänä.
Millainen käsityksemme on Jumalasta
Mikä sitten näiden rohkeiden ukrainalaisuskovaisten sanoma on? Rauha ja neuvotteluiden aloittaminen. Kirkon sanoma on aina ollut voimakkaasti pasifistinen ja mm. Vuorisaarnassa rauhantekijöitä kutsutaan autuaiksi. Jos Ukrainan ort. Kirkko uskoo olevansa apostolien kirkko, sillä ei yksinkertaisesti ole muuta vaihtoehtoa kuin nousta puolustamaan rauhaa barrikadeille. Tämän saman syyn vuoksi jokainen kirkkokunta siis joutuu kerta toisensa jälkeen muodostamaan oman identiteettinsä suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan. Sota-aikoina kyse on rauhasta ja talouskriisin aikana oikeudenmukaisuudesta.
Ukrainan kirkon esiintulossa on vahvasti kysymys uskosta
ja vakuuttuneisuudesta. Kysymys on sen takia paljon myös siitä, millainen kuva
meillä on Jumalasta. Tapahtuuko evankeliumityö vain kirkon seinien sisällä vai
todistammeko ylösnoussutta Kristusta myös kaduilla sen vuoksi, että se saattaa
muuttaa käsityksemme elämästä? Näemmekö Kristuksen pelkästään kerubiveisun
mukaisesti kaikkeuden kuninkaana vai etelä-amerikkalaisen vapautuksen teologian
mukaan vasemmistoradikaalina, joka taistelee sorrettujen puolesta? Kyse siis ei
ole vain uskosta vaan tavastamme uskoa. Toisaalta on mietittävä myös sitä, onko
kirkon tarkoitus muuttaa yhteiskuntaa vai auttaa ihmisiä sopeutumaan siihen.
Erityisesti apostolit Johannes ja Paavali (esim. 1. Kor.
14:33) olivat jälkimmäisellä kannalla. Paavali oli kannanotoissaan hyvin
sovitteleva ja kehotti hyvinkin erilaisia ihmisiä elämään rauhassa keskenään.
Hän kiivaili nuorena voimakkaasti uskonsa puolesta mutta etsi vanhemmalla
iällään rauhaa ja hyvää järjestystä seurakunnilleen. Apostoli Johannes ei niin
ikään nähnyt, että tämä maailma olisi ollut se paikka, joka pitäisi muuttaa
vaan pikemminkin näki siinä valon ja pimeyden taistelun, joka päättyy
eskatologisessa ajassa.
Tämä ei ole ainoa tapa Kirkolle suhtautua yhteiskuntaan.
Jokainen Johannes Krysostomokseen perehtynyt tietää miten voimakkaasti Johannes
elinsuhteessa oman aikakautensa vääryyksiin vaikka se aiheuttikin hänelle monia
ongelmia. Kirkossamme elää hyvin vahvana askeettinen elämäntapa ja moni
riviseurakuntalainen kykenee helposti noudattamaan tällaista elämäntapaa
etenkin paastojen aikana. Se valmistaa meitä kohtaamaan maailman mutta usein
mietityttää se, haluammeko kohdata maailmaa.
Tämän päivän Suomessa molemmat kirkot, luterilainen ja
ortodoksinen, etsivät itseään ja paikkansa tässä yhteiskunnassa. Maailman
talouden tilanne pakottaa molempia miettimään tarkkaan oma tehtäväänsä niiden
resurssien rajoissa, joita on annettu. Toivon, että nämä ongelmat, joita
molemmat kirkot kohtaavat, saisivat niissä aikaan muutoksen joka tähtäisi
näiden muuttumiseen.
Millaisia arvoja tarjoan? Avoin, keskusteleva, reagoiva,
esilletuleva ja rohkea. Oikealla tavalla
välinpitämätön kritiikkiä kohtaan, ylimielinen maallisuutta ja
nihilismiä kohtaan ja ehkä jopa raivoisaa asennetta heikompiaan sortavaa
vastaan. Mutta näistä kaikista toivon eniten rohkeutta, koska se kertoo eniten
siitä uskommeko me todella kaikkeen siihen, mitä liturgiassa meille kerrotaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti