22 Ja kun tuli päivä, jolloin heidän Mooseksen lain mukaan piti puhdistautua, he menivät Jerusalemiin viedäkseen lapsen Herran eteen, 23 sillä Herran laissa sanotaan näin: "Jokainen poikalapsi, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, on pyhitettävä Herralle." 24 Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, "kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa".
25 Jerusalemissa eli hurskas ja jumalaapelkäävä mies, jonka nimi oli Simeon. Hän odotti Israelille luvattua lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen yllään. 26 Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei kuolema kohtaa häntä ennen kuin hän on nähnyt Herran Voidellun. 27 Hengen johdatuksesta hän tuli temppeliin, ja kun Jeesuksen vanhemmat toivat lasta sinne tehdäkseen sen, mikä lain mukaan oli tehtävä, 28 hän otti lapsen käsivarsilleen, ylisti Jumalaa ja sanoi:
29 -- Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä, niin kuin olet luvannut.
30 Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi,
31 jonka olet kaikille kansoille valmistanut:
32 valon, joka koittaa pakanakansoille, kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.
33 Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin. 34 Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, lapsen äidille: "Tämä lapsi on pantu koetukseksi: monet israelilaiset kompastuvat ja monet nousevat. Hänet on pantu merkiksi, jota ei tunnusteta, 35 ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä. Näin tulevat julki monien sisimmät ajatukset."
36 Siellä oli myös naisprofeetta Hanna, Asserin heimoon kuuluvan Penuelin tytär. Hän oli jo hyvin vanha. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta, 37 mutta nyt hän oli ollut leskenä jo kahdeksankymmenenneljän vuoden ajan. Hän ei poistunut temppelistä minnekään, vaan palveli Jumalaa yötä päivää paastoten ja rukoillen. 38 Juuri sillä hetkellä hän tuli paikalle, ja hän ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta.
39 Kun he olivat tehneet kaiken, mitä Herran laki vaati, he palasivat Galileaan kotikaupunkiinsa Nasaretiin. 40 Lapsi kasvoi, vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo seurasi häntä. (Luuk. 2:22-40)
Muistaminen on paluuta alkuperäiseen kauneuteen
Herran temppeliintuominen antaa meille esimakua tulevasta
paaston ajasta. Se opettaa meille kuuliaisuutta ja nöyrtymistä Herran edessä.
Näin tehdessämme me huomaamattamme seuraamme Kristusta esikuvanamme. Hän ei
tullut maailmaan palveltavaksi vaan palvelijaksi. Vaikka hän ei ollut syntiä
tehnyt tai liittoa rikkonut, hän syntyi Betlehemiin, otti vastaan kasteen ja
hänet tuotiin temppeliin. Hän näytti meille näiden esimerkkien kautta sen, että
tiemme pelastukseen vaatii meiltä myös ulkoisia tekoja ja alistumista
säännöille.
Herran temppeliintuomisen juhla muistuttaa liitosta, joka
on tehty ihmisen ja Jumalan välille. Liiton kautta Jumala ilmaisee ihmiselle rakkautensa vaikka ihminen ei sitä ansaitsisi. Liitto on lupaus suojeluksesta, johon Luoja kietoo luotunsa vaikka tämä olisikin heikko. Sen vuoksi liitto kuvaa Jumalan uskollisuutta ihmistä kohtaan ja valmiudesta tehdä suuriakin tekoja, jotta ihminen saisi elää. Sateenkaari muistuttaa vedenpaisumuksesta
ja Nooasta, kun taas laintaulut Israelin kansan erämaavaelluksesta ja
Mooseksesta Siinain vuorella. Uudessa testamentissa liitto syntyi
Kristuksen ristinkuolemasta ja ylösnousemuksesta ja sen merkin meillä on risti,
jota kannamme kaulassamme. Liitto Jumalan kanssa kertoo hänen
uskollisuudestaan, luottamuksestaan ja rakkaudestaan ihmistä kohtaan.
Herran temppeliintuomisen juhla kuuluu Jumalansynnyttäjän
juhliin ja siksi huomiomme on Mariassa. Hän toi Jeesuksen temppeliin, koska
näin oli säädetty Mooseksen laissa. Tämä liiton määräys johtui ajasta, jolloin
Israelin kansa oli Egyptiin orjuudessa ja viimeinen vitsaus ennen vapautumista
oli Egyptin poikalasten surmaaminen. Tämän merkkinä jokainen esikoinen oli
omistettava Jumalalle ja sen vuoksi Maria tuli Joosefin kanssa vahvistamaan
osaltaan tämän liiton Jumalan kanssa.
Sinun tulee myös lunastaa jokainen esikoispoika, joka
sinulle syntyy. Kun poikasi aikanaan kysyy sinulta: 'Mitä tämä merkitsee?',
niin sano hänelle: 'Väkevällä kädellään Herra vei meidät pois Egyptistä,
orjuuden maasta. Ja kun farao itsepintaisesti kieltäytyi päästämästä meitä,
Herra surmasi Egyptissä jokaisen esikoisen, ihmisten esikoisista karjan
esikoisiin. (2. Moos. 13:13-15)
Liiton muistaminen ja noudattaminen tarkoittaa sitä, että
muistamme kaikki armolliset teot, jotka Jumala teki pelastaakseen meidät.
Muistaminen on olennainen osa uskoamme ja sen varassa on historiamme ja
nykyisyytemme. Muistamisen kautta tulemme osaksi sukupolvien ketjua ja annamme
arvon sille uskollisuudelle, jota pyhät ovat Jumalalle osoittaneet. Ja kun
muistamme Jumalan pelastavan työn pyhissä ihmisissä, me ylläpidämme liiton
Jumalan kanssa.
Mutta liitto on muutakin kuin muistamista, se on käskyjen
pitämistä samalla tavalla kuin Mariakin noudatti käskyjä. Meille on annettu
käsky rakastaa, käsky opettaa, meitä on käsketty antamaan anteeksi, ja
turvautumaan huolissamme Jumalaan.
Sinun lakisi valaisee minun vaellukseni
Meidän aikamme ihminen ei kestä sitä, että jokin
ulkopuolinen määrittelisi hengellistä elämäämme säännöin ja käskyin. Tämän vuoksi Jumalan ja ihmisen välinen liitto kritisoi voimakkaasti oman aikamme individualismia. Nöyrtyminen ja kuuliaisuus kirkon opetukselle koetaan menneen maailman juttuna.
Modernia sen sijaan on valita itse oma hengellinen maailma ja elämä omien
mieltymysten mukaan.
Tämä länsimainen individualismi on ajanut meidät pisteeseen,
jossa olemme vetäneet vapautemme köyden niin pitkälle, että monien kohdalla se
on jo katkennut. Nykyihminen on menettänyt elävän yhteyden kirkkoon ja sitä myötä kadottanut osansa siinä suuressa joka vuosituhansia määritteli ihmisen aseman suhteessa kaikkeen. Me olemme liiton ulkopuolelle ajatuneina kuin Aadam paratiisin ulkopuolella ihmettelemässä ja suremassa osaamme tässä maailmassa. Olemme yksin,
vaikka aiemmin meistä tuntui, että Jumala oli kanssamme väkevänä.
Extra ecclesiam nulla salus, Kirkon ulkopuolella ei ole
pelastusta. Ihmisen luonnollinen olotila on olla Jumalan yhteydessä ja
poissaolo siitä merkitsee sitä, että olemme kuin oksa, joka on irrotettu
puusta. Liiton ulkopuolella ei ole pelastusta. Meille annetut lait ja
säännökset suojelevat meitä ja lupaavat meille pelastuksen. Ne varjelevat meitä
pahalta ja hengelliseltä kuolemalta.
Mikä on meidän liittomme tämän päivän Suomessa? Risti on
tuon liiton kuva ja konkreettiseksi se tulee meille kasteessa ja ehtoollisessa. Sen vuoksi on tärkeää, että osallistumme säännöllisesti kirkon
jumalanpalveluksiin ja erityisesti liturgiaan. Sen kautta me itse tulemme temppeliin omistamaan itsemme Jumalalle ja samalla kantamaan myös kiitosuhria, eukaristiaa, kaikesta siitä hyvästä jota olemme Luojaltamme saaneet.
Osaammeko antaa tälle liitolle riittävän arvon? Vaikka me
emme kykenisi lakia kokonaan ja täydesti noudattamaan, on meidän silti
yritettävä pitää käskyt sydämessämme. Sen mikä meiltä jää puuttumaan, sen
Jumalan armo täyttää. Mutta tyhjyyttä ja välinpitämättömyyttä armo ei täytä.
Kohtaaminen
Maria ja Joosef tuovat Jeesuksen temppeliin, Hanna ja
Simeon ottavat hänet vastaan. Vanha ja uusi liitto kohtaavat, kirkkomme
kannalta tässä tapahtuu suuri käänne. Laki vaihtuu armoksi, ilman että laki
tehtäisiin tyhjäksi. Tuomio muuttuu rakkaudeksi, ja siksi meidän on opeteltava
rakastamaan. Hengellinen elämä ei ole enää passiivista virheiden välttämistä
vaan aktiivista Kristuksen etsimistä ja rakastaminen lähimmäisissämme. Meidät kutsutaan
kasvamaan laupiaiksi samarialaisiksi, viiden talentin säilyttäjiksi ja
viinitarhan viljelijöiksi.
Tämä siirtymä tietenkin tarkoittaa myös kuvitteellista
siirtymää Vanhasta testamentista uuteen testamenttiin. Me helposti korostamme
tätä siirtymää liian paljon koska suurempi siirtymä tapahtuu Helluntaina kun
Pyhä Henki vuodatetaan päällemme. Silloin Jumalan pelastava armo laskeutuu
päällemme ja kirkon pyhä historia alkaa. Itse asiassa myös Raamatun opetus
päättyy tähän juhlaan ja vastuu siirtyy lähetyskäskyn myötä meille.
Temppelissä jokaisen henkilön nimen takaa löytyy merkitys
joka tuo mukavan lisän juhlan merkitykseen. Hanna tarkoittaa armoa ja Simeon
merkkiä. Vanhurskaan Simeonin rukous kuvaa täyttymystä, jonka me saamme
ottaessani vastaan maailman pelastajan Kristuksen. Jeesuksen nimi merkitsee
Jumala pelastusta ja Marian kautta me se on meille annettu mahdollisuus.
Vanhurskas Simeon oli saanut lupauksen, ettei hän kohtaa
kuolemaa ennen kuin on ottanut vastaan Messiaan. Sama lupaus on myös annettu
meille. Me olemme saaneet ottaa vastaan tähän maailmaan pelastajan joka syntyi
Betlehemiin ja joka kastettiin Jordanissa. Jokaisessa ehtoopalveluksessa me
luemme tämän vanhurskaan Simeonin rukouksen, koska me olemme tuona hetkenä
saaneet armon ja pelastuksen osaksemme.
Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä, niin
kuin olet luvannut. Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi, jonka olet
kaikille kansoille valmistanut: valon, joka koittaa pakanakansoille,
kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti