Laupias samarialainen |
Lähdin luostarin trapesaan
jäätelölle, jossa kuulin, että Vanhan munkkilan alakerta oli täynnä savua. Isä
Efraim oli sammuttanut palon ja ilman tätä alkusammutusta koko puinen rakennus
oli vaarassa palaa maan tasalle. Hän ripitti minua ja hänen oli tarkoitus puhua
asiasta igumeni Panteleimonin kanssa kun hän palaa matkoilta. Tuon illan itkin,
kaduin ja häpesin. Seuraavana aamuna osallistuin aamupalvelukseen klo 6 ja
rukoilin hartaammin kuin koskaan. Isä Efraim päätti liturgian jälkeen, että
olin saanut jo opetuksen asiassa ja asia jäi siihen. Hän antoi armon käydä
oikeudesta ja sain jäädä luostariin.
Opin enemmän tuona hetkenä armosta
ja tuomitsemisesta enemmän kuin olisin oppinut luostarista karkotuksen myötä.
Ihminen on usein itselleen ankarin tuomari. - Enkä tuonut enää sen jälkeen suitsuketta
ulos kirkosta.
Kun me tänä sunnuntaina puhumme
viimeisestä tuomiosta, se saattaa herättää meissä pelon ja tuomion ajatuksia.
Olenko koskaan riittävän valmis kohtaamaan tuota päivää ja olenko edes
yrittänyt elää kirkon opetuksen mukaan? Mutta tämän päivän tarkoitus olisi
herättää meissä myös valoisaa toivoa.
Pahempi tilanne kuitenkin on se,
ettei meissä herää mitään kun kuulemme tulevasta tuomiosta. Saatamme olla kuin
viisi tyhmää neitsyttä, jotka torkkuvat kun Ylkä tulee. Tämän vuoksi me
laulammekin pyhän Andreas Kreetalaisen katumuskanonissa: Sieluni, sieluni, nouse, oi miksi
nukut! Loppu lähenee ja sinä hämmennyt. Heräjä siis, että kaikkialla oleva ja
kaikki täyttävä Kristus Jumala sinua armahtaisi.
Paasto on hengellinen kevät meidän
sielullemme. Paaston kautta hyvät ajatukset ja teot versovat meidän tahtoomme
jos haluamme kurinalaisesti noudattaa kirkkomme kokeneiden opettajien ohjeita.
Paaston aika johdattaa meitä itsensä tutkiskeluun ja uuden suunnan löytämiseen
elämässämme. Se on selkämme kääntämistä entiselle tuhoisalle elämäntavallemme
ja jatkuvaa kääntymistä Jumalan puoleen.
Kolme ikonia viimeisestä tuomiosta
Mikä ikoni kertoisi meille parhaiten
viimeisestä tuomiosta? Kun katselemme Kristus Pantokratorin ikonia, me näemme
lihaksitulleen Jumalan, joka hallitsee kaikkea luotua ja luomatonta. Hänen
katseensa on vakava ja samalla hänen kädessään on evankeliumikirja. Tämä ikoni
muistuttaa meitä siitä, että Jumala näkee kaikki tekomme eikä yksikään
ajatuksemme ole salassa Häneltä.
Kun katselemme Vladimirin
Jumalansynnyttäjän ikonia, voimme nähdä myötätuntoisen ja ihmisiä rakastavan
Jumalan, joka on rakkaudesta syntynyt neitseestä ihmiseksi. Tämä on hyvä pitää
mielessä kun ajattelemme viimeistä tuomiota, sillä kysymys on koko ajan
rakkaudesta ja pelastuksesta.
Pääsiäisikonissa me taas näemme
Kristuksen nousemassa ylös kuolleista ja vetämässä ihmisiä ylös turmeluksen
kidasta elämään. Kristus on astunut siihen syvimpään ja pimeimpään
todellisuuteen, jonne ihminen voi joutua ja tuo sinne ylösnousemuksen valon.
Tuomio koskee kuolemaa ja kaikkia niitä kahleita, jotka estävät meitä
pääsemästä iankaikkiseen elämään. Siksi tämä ikoni merkitsee myös sitä, että
meidän kaikkien hauta on tyhjä ja siitä kajastaa ylösnousemuksen valoa kaikille
uskoville.
Näiden kolmen kuvan kautta me
ymmärrämme mitä tuomio tarkoittaa. Se merkitsee ennen kaikkea hiljentymistä ja
vakavoitumista suuren Elämän mysteerin edessä. Pantokratorin ikoni kehottaa
meitä luottamaan Kristuksen kaikkivoimallisuuteen ja ilosanomaan, että Kristus
olen voittanut maailman. Pääsiäisikoni kertoo hänen voitostaan ja
iankaikkisesta elämästä sekä Jumalansynnyttäjän ikoni todellisesta ja
kärsivällisestä rakkaudesta ihmistä kohtaan.
Pääsiäisen ylösnousemusjuhla
merkitsee aina pahuuden ja kuoleman tuomitsemista, elämän voittoa kuolemasta ja
synnin kukistamista. Me itse asiassa kuljemme kohti tuomiota koko paaston
ajan. Kilvoittelu on oman lihamme ristiinnaulitsemista ja jatkuvaa kuolemaa
Kristuksen kanssa. Ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa (Gal. 2:20); ei minun etuni ja
tahtoni vaan se miten voin parhaiten palvella lähimmäistäni ja sitä kautta
Herraani.
Lähimmäinen rakkautemme mittana
- Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?
- Lainopettaja vastasi: Se, joka osoitti hänelle laupeutta. (Luuk. 10:36-7)
Tie pelastukseen kulkee lähimmäisemme kautta. Meille on annettu, jotta me antaisimme ja auttaisimme; meille on annettu, jotta osaisimme luopua. Sen vuoksi lähimmäinen on meidän peilimme, jossa me voimme nähdä sen, millaiseksi ihmiseksi me olemme tulleet.
Tuomio siis tarkoittaa ennen kaikkea
oman itsekkyytensä tuomitsemista. Itsekkyyttä meissä on itserakkaus, kateus,
erityisesti se on välinpitämättömyys, ahneus ja lähimmäiseltä riistäminen.
Itsekkyys on kuin tulehdus ruumiissamme, jota me emme kykene itse hoitamaan ja johon
katumus on ainoa lääke. Ainoa tulehduksia estävä työ on lähimmäistemme auttaminen.
Onko meistä itsemme tuomitsijoiksi?
Synnin maailmassa kyllä ja ei. Osalle meistä syyllisyyden kantaminen muodostuu
liian suureksi taakaksi ja se lamaannuttaa meidät. Osa meistä taas ei ota
taakkaa lainkaan omakseen, koska ei koe tehneensä mitään väärää tai ainakaan
Jumalaa vastaan. Oikea asenne löytyy muualta: tuomion tarkoitus on pysäyttää
meidät mutta pian sen sen pitää saada meidät samaan liikkeeseen kuin
tuhlaajapojan. Hän tuomitsi itsensä ja pääsi sen vuoksi takaisin isänsä kotiin.
Onko meistä samaan?
Tuomion mitta on se, kuinka me
kohtelemme lähimmäisiämme. Kuinka me seuraamme teoistamme Kristusta? Osoitammeko
sääliä, myötätuntoa, laupeutta ja armoa lähimmäisillemme, jotka ovat kirkkomme
opetuksen mukaan ovat eläviä ikoneita siis Jumalan kuvia? Me tuomitsemme toisiamme monin eri tavoin kun meidän pitäisi rukoilla toistemme puolesta ja armahtaa aina kun mahdollista.
Millainen ihminen perii taivaan
valtakunnan? Evankeliumissa kerrotaan selvästi, että kaikki yllättyivät
tuomiosta, niin pahat kuin hyvätkin. Kumpikaan ryhmä ei ymmärtänyt, että
Kristus on kaikissa veljistämme, jotka kohtaavat elämässään vastoinkäymisiä ja
joiden osaksi tulee toisten ihmisten itsekkyys. Tuomion mitta oli kuitenkin
selkeä, se mittasi lähimmäisen rakkautta. Te teitte kaiken minulle.
Ja tälläkin hetkellä tämä kuva
toimii porttina meidän pelastuksellemme. Sen vuoksi on tärkeää ottaa vaarin
jokaisesta hetkestä ja olla hereillä, koska me emme tiedä tuomion päivää. Koko
elämämme on tässä hetkessä, nyt. Jokainen hetki me teemme tuhlaajapojan
valinnan, me joko lähdemme kotoa tai palaamme sinne, me tuomitsemme lähimmäisemme
kuin fariseus tai pyydämme armoa kuin publikaani.
Tuomiosunnuntain tarkoitus on
muistuttaa meitä oikeanlaisesta paastosta, joka aina tähtää lähimmäistemme
auttamiseen. Meitä on jo aiemmin kutsuttu luopumaan omastamme, jotta voisimme
seurata Kristusta. Tänä sunnuntaina meille kerrotaan vielä selvemmin tarkoitus
tälle luopumiselle: me luovumme lähimmäisemme vuoksi ja hänen auttamisekseen.
Paastoamisesta ei ole hyötyä jos se hyödyttää vain meitä itseämme.
Vanhurskas tuomari
Uskomme perustuu myös siihen, että
me luotamme oikeamieliseen ja laupiaaseen tuomariin. Oikeastaan koko messiaan
odotus saa jännitteen tämän maailman epäoikeudenmukaisuudesta ja sen
korjaamisesta: Herra, tule
vihasi voimassa minun vihollisteni raivoa vastaan. Riennä avukseni, Herra,
sinä, jonka käsissä on oikeus! (Ps. 7:7)
Varhaiskirkon elämässä tämä odotus
luonnollisesti jatkui ja tuomiopäivän tunne oli voimakkaana heidän sydämessään.
Muistan lapsuudessani kuinka tämä tuomiopäivän pelko oli niin elävänä
sydämessäni, että se lisäsi paljon tunnetta rukoukseeni ja monesti uskoin
rukoilevani viimeisen kerran ennen nukkumaan menoani. Vanhemmiten opin elämään
tämän pelon kanssa mutta jotakin kyllä menetin tuon pelon myötä: Kyvyn elää
tätä päivää ja hetkeä.
Me emme tiedä, koska viimeinen
tuomio tulee tapahtumaan. Samoin meille säilyy salaisuutena myös se, miten
Jumala armahtaa ja osoittaa laupeutta meitä kohtaan. Evankeliumissa meille
tosin kerrotaan, että me kaikki tulemme yllättymään silloin: Vanhurskaat olivat
yllättyneitä siitä, että heidät kutsuttiin pelastukseen ja myös siitä, että
kaikki oli jo heille valmista.
Hyvän ja pahan erottaminen toisistaan
Tuomio sekä hyvän ja pahan erottaminen kuuluu rakkauteen. Tuomio erottaa rakkaudesta sen mikä on aitoa ja elävää ja sen mikä on valhetta ja kuolemaa. Rakkauteen voi monesti kietoutua pahuutta jopa siinä määrin, että me emme tunne rakkautta enää puoleensa vetäväksi vaan se aiheuttaa meissä ahdistusta. Pahuus voi kietoutua rakkauden vaatteeseen ja paras esimerkki tällaisesta on lähisuhdeväkivalta, jossa sama ihminen voi rakastaa ja vihata, halata ja lyödä, satuttaa ja lohduttaa.
Meidän tekomme muokkaavat meitä ja valintojemme seurauksena meidän ihmisyytemme Jumalan kuvana joko kasvaa tai vähenee. Hyvyys kasvattaa hyvää meissä ja pahojen tekojen tulos on pirstaloitunut Jumalan kuva. Ovatko tekomme enentäneet rakkautta ja onko valintamme saaneet syntinsä rakkaudesta lähimmäistämme kohtaan? Viimeisellä tuomiolla meidät arvioidaan sen mukaan, miten olemme rakastaneet lähimmäistämme.
Meidän tekomme muokkaavat meitä ja valintojemme seurauksena meidän ihmisyytemme Jumalan kuvana joko kasvaa tai vähenee. Hyvyys kasvattaa hyvää meissä ja pahojen tekojen tulos on pirstaloitunut Jumalan kuva. Ovatko tekomme enentäneet rakkautta ja onko valintamme saaneet syntinsä rakkaudesta lähimmäistämme kohtaan? Viimeisellä tuomiolla meidät arvioidaan sen mukaan, miten olemme rakastaneet lähimmäistämme.
Viimeisen tuomion yksi olennaisista
asioista on kaiken paljastuminen sellaisena kuin se todellisuudessa on. Jumalan
läsnäolo paljastaa sen millaisia ihmisiä meistä on tullut tässä maailmassa ja
mitä tekomme ovat saaneet aikaan elämässämme. Mistä meidän tekomme syntyivät ja
mihin ne johtivat. Mitkä olivat motiivimme ja päämäärämme? Teimmekö ne
ahneudesta, omasta hyödystämme vai rakkaudestamme Jumalaan?
Tuomio tarkoittaa oman itsemme paljastumista ja tekojemme tulosten näkymistä, ja sen vuoksi tuomio on meille pelottava. Alastomuus herättää meissä häpeää ja kirkkaus sokaisee silmämme. Mutta kunhan me totumme tähän kirkkauteen, me löydämme sieltä todellisen kotimme. Tuomio on myös valkeuden hetki, koska se merkitsee pahuuden ja vääryyden lakkaamista ja oikeudenmukaisuuden voittamista.
Teoillamme on suuri merkitys, mutta
yhtä suuri merkitys on sillä, mitä me olemme jättäneet tekemättä. Kannattaa
huomata, että rakkauden vastakohta ei ole viha vaan välinpitämättömyys. Ja
niinhän se on, meidän ei tarvitse surmata, koska me voimme jättää pelastamatta
ihmisen; lopputulos on sama.
Teoillamme on suuri merkitys, mutta
vielä suurempi merkitys on sillä, minkä takia me tekomme teemme. Onko
motiivimme oman pelastuksemme yrittäminen vai aidosta rakkaudesta nouseva halu
auttaa lähimmäistämme? Me emme voi tehdä hyviä tekoja vain taivaspaikan
saamiseksi, koska silloin me kohtelemme ihmisiä välineinä ja motiivimme on
itsekäs. Pyhä Porfyrios kirjoittaa: Rakastakaamme Kristusta vain Hänen itsensä tähden, älkäämme
koskaan hyötyäksemme Hänestä.
Tuo lapsuuden muistoni Valamosta opetti minulle monia asioita.
Vaikka minua ei tuomittu ja rangaistu, sain palata nopeasti takaisin kaikkeen
siihen hyvään, mitä luostari silloin tarjosi. Olin kiitollinen ja halusin yhä
uudelleen osoittaa olevani luottamuksen arvoinen. Sain edelleen kuulua
talkoolaisten joukkoon ja jakaa luostarielämää veljestön kanssa. Opin itsekin
näkemään tuomitsemisen ja armahtaminen eron ja harkitsemaan tarkkaan tuota
asiaa.
Toivottavasti tämän päivän evankeliumi ei tule kenellekään siinä mielessä vaikeaksi asiaksi, että alkaisimme pohtia viimeistä tuomiota enemmän kuin sitä pitäisi. Loppujen lopuksi tärkeintä on vain tämä hetki ja kohtaamisemme toisen ihmisen kanssa. Tämä profeetta Miikan lainaus johdattaakin meidät oikealle tielle ajatellessamme viimeistä tuomiota.
- Mitä minun pitäisi tuoda,
kun astun Herran eteen,
kumarrun korkeimman Jumalan edessä?
- Sinulle, ihminen, on ilmoitettu,
mikä on hyvää.
Vain tätä Herra sinulta odottaa:
tee sitä mikä on oikein,
osoita rakkautta ja hyvyyttä
ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen. (Miika 6:6,8)
ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen. (Miika 6:6,8)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti