Tulevana sunnuntaina kirkossa luetaan kertomus
kanaanilaisnaisesta joka aneli pelastusta tyttärelleen, jota paha henki
riivasi. Jeesus oli hyvin vastahakoinen naista kohtaan mutta lopulta heltyi
naisen uskon edessä ja paransi tyttären. Entäpä jos Jeesus ei olisi parantanut
naisen tytärtä aneluista huolimatta ja hyväksyisimme tytön vääjäämättömän tien
kohti kuolemaa? Mutta ei millaista tahansa kuolemaa, vaan matkan kohti hyvää
kuolemaa.
Vaikka Jeesus paransi monia kuoleman sairaita ihmisiä ja
herätti kuolleita, meidän ihmisten osaksi jäi silti kuoleminen synteihimme.
Kuolema rajaa elämämme ajan ja päivä toisensa jälkeen me huomaamme elämämme
kulkevan kohti kuoleman todellisuutta. Herramme ristinkuolema, ylösnousemus ja
taivaaseen astuminen antavat meille mahdollisuuden astua iankaikkiseen elämään. Ihminen
asetetaan kuoleman hetkellä tähän jännitteeseen ja siksi me rukoilemme
saadaksemme osaksemme hyvän kuoleman hetken.
Hyvä kuolema liittyy olennaisesti pelastukseen. Koska ortodoksisen kirkon ajattelussa koko elämä on kasvamista kohti Jumalan kaltaisuutta, niin siksi meidän tulisi aina pitää mielessämme sekä elämän ainutlaatuisuus että kuoleman tuoma rajallisuus elämässämme.Vaikka usein kadotamme tehtävämme tässä elämässä Jumalan kuvana, me voimme yhä uudelleen löytää sen kirkon jumalanpalveluksissa.
Kuolema on aina
läsnä
Me joudumme luopumaan joka päivä jostakin ja elämämme
muuttuu pysyvästi joka hetki. Me menetämme elämämme aikana ystäviä ja
sukulaisia, muutokset terveydessä ja työyhteisöissä ravistelevat elämämme pysyvyyttä.
Menetykset valmistavat meitä luopumaan tästä maailmasta ja kiinnittymään
iankaikkiseen elämään. Luopumalla me opimme näkemään kaiken väliaikaisuuden ja
valmistaudumme sen myötä tulemaan tietoiseksi elämämme rajallisuudesta.
Menneet tapahtumat myös muokkaavat elämäämme ja niistä
syntyy meille kokemuksia. Tunteet, ajatukset ja muistot syntyvät elämän
kokemuksistamme ja niiden avulla me arvioimme myös tulevaisuuttamme. Tämän
tulevaisuuteen tähtäävän elämämme vuoksi on tärkeää, että kilvoittelemme
säännöllisesti ja tarkistamme kurssiamme katumuksen sakramentilla. Parannuksen
kannalta meillä ei ole olemassa kuin tämä hetki ja toivottavasti pitkä
tulevaisuus joka antaa meille mahdollisuuden muutokseen.
Kilvoittelu valmistaa meitä siihen, että osaamme päästää
irti tästä maailmasta. Me opimme luopumaan koko ajan enemmän omasta itsestämme
ja toivottavasti täytämme tuon osan jumalallisella elämällä. Kun liturginen
elämä täyttää sielumme, me kuolemme yhä vahvemmin tämän maailman himoille ja
haluille ja uusi elämä täyttää sieluamme. Kun me elämme Kristukselle, me
huomaamme yhä vahvemmin kuinka Kristus elää meissä.
Kun me hengitämme kirkon elämää eukaristiassa, me opimme
näkemään maailman uudella tavalla, Jumalan luomana sakramenttina. Ilo täyttää
sydämemme kun palaamme kirkosta takaisin maailmaan ja tiedämme, että olemme
juuri tulleet osalliseksi Herran pyhästä ehtoollisesta. Sinä pienenä hetkenä me
voimme tuntea taivaan valtakunnan todellisuutta.
Menettämisen myötä me saamme myös uusia aineksia
elämäämme. Pyhien isien kuuluisassa sanaparissa "theosis-kenosis"
kuvataan täyttymistä ja tyhjentymistä. Jumala tyhjentää itsensä tullessaan ihmiseksi,
jotta voisi täyttää itsensä ihmisyydellä. Kun Jumala tekee tämän pelastavan
työn meidän hyväksemme, me saatamme tulla osalliseksi iankaikkisesta elämästä.
Hyvä elämä johtaa
hyvään kuolemaan
Kysymys hyvästä kuolemasta liittyy olennaisesti kysymykseen
hyvästä elämästä. Elämämme on
valmistautumista iankaikkiseen elämään, oman itsemme kehittämistä ja
muokkaamista taivaan valtakunnan asukkaaksi.
Me olemme omassa elämässämme nuo viisi viisasta ja viisi tyhmää
neitsyttä, jotka odottavat ylkää. Se öljy, jota meillä on tai ei ole, kuvaa
elämämme hyvien tekojen lopputulosta. Öljy, josta vertauksessa puhutaan, kuvaa
armoa ja laupeutta toisiamme kohtaan.
Me arvioimme kirkon ajattelussa hyvää elämää eri tavoin
kuin maallisessa yhteiskunnassa. Ortodoksinen kirkko seisoo maailmaa vastaan
käsityksessään ihmisen itsemääräämisoikeudesta. Kirkkomme opetuksen mukaan
ihmisen elämä ei ole hänen omissa käsissään vaan Jumalan. Me voimme ja meidän
pitää vaalia ja ravita elämäämme emmekä me saa missään tilanteessa vahingoittaa
tai tuhota sitä. Emme omaamme emmekä toistemme elämää.
Jokainen ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja meidän
jokaisen elämä ainutlaatuinen ja korvaamaton. Elämämme on Jumalan käsissä ja
oma osamme on sisäistää tämä asia. Me voimme rukoilla Jumalaa olemaan
armollinen ja laupias meille mutta me emme voi vaatia Jumalaa toimimaan oman
tahtomme mukaan. Sen sijaan meille on
annettu rukous, jossa me pyydämme viittä keskeistä asiaa osaksemme ennen
siirtymistämme iankaikkiseen elämään.
Pyyntömme viime hetkille
Anomusektenia on kaikille kirkossakävijöille tuttu
vuororukous. Se on verrattain pitkä ektenia ja siinä anotaan elämällemme
suojelusta monin eri tavoin. Tarkastellaan lähemmin viittä eri pyyntöämme,
jotka ekteniasta löytyy.
Anokaamme
elämällemme kristillistä, kivutonta, kunniallista, rauhallista loppua ja hyvää
vastausta Kristuksen peljättävän tuomioistuimen edessä.
Kristillistä
Kristillisen elämän päämäärä on siinä, että saamme kokea
myös kristillisen kuoleman. Kirkkomme historiassa on kerrottu monien pyhien
ihmisten kuoleman hetkestä, koska se merkitsee heidän maallisen taistelun
päättymistä ja siirtymistä iankaikkiseen elämään. Kuoleman hetki nähdään
vapahduksena tämän maailman kärsimyksestä, puutteesta, pahantahtoisuudesta ja
pahan hengen kiusauksesta.
Mitä sitten kuuluu kristilliseen kuolemaan? Olennaisena
osana on sairaanvoitelun sakramentti, joka kertoo tyhjentävästi siitä, mitä
kuoleman hetken lähestyminen uskovaiselle merkitsee. Se on iloa ja kiitosta
kaikesta siitä, mitä olemme saaneet elämämme aikana kokea, sakramentista
ymmärrettävään miten väliaikainen tämä maailma on ja että meidän
tulevaisuutemme ja elämämme on taivaan valtakunnassa.
Meillä on oikeus mutta myös velvollisuus elää elämämme
kristillisesti loppuun asti. Ortodoksisuus sisältää paljon erilaisia tapoja, joiden kautta me ilmennämme uskoamme. Erityisesti tämän asian tärkeys korostuu silloin kun ortodoksinen lähiomaisemme valmistautuu kuolemaan. Saako hän edelleen olla ikonien, tuohusten, rukousten ja kirkkomusiikin ympäröimä vaan "loppuuko" ortodoksisuus hänen elämästään vaikean sairauden kohdalla? Seurakunnan papistoa kannattaa erityisesti tällaisessa tilanteessa vierailemaan hänen luonaan.
Kivutonta
Ortodoksisen kirkon maailmankäsitys saattaa olla
yllättävän erilainen kuin muun yhteiskunnan näkemys. Jos mietimme kirkkomme
historiassa vaikuttaneita marttyyreita, me voimme nähdä kovin erilaisen
käsityksen kivusta. Kipu ei välttämättä ole sellaista, mitä meidän pitää kaikin
tavoin välttää. Rukouksemme ei välttämättä tarkoita sitä, että me pääsisimme
kivusta vaan se voi olla myös pyyntö, että kestäisimme vastaantulevan kivun. Kivun kautta me saatamme samaistua Kristukseen
ja löytää siitä avain ristin kantamiseen. Samanlaisia kristillisiä hyveitä ovat
myös kärsivällisyys, nöyryys ja toivo, jotka eivät aina ole yhdenmukaisia
maailmallisen ajattelun kanssa.
Kipu on monen kuolemaa lähestyvän osa. Usein ikävällä
tavalla kipu valmistaa meitä kuolemaan. Kun kivun määrä kasvaa ja muuttuu
krooniseksi, meidän suhteemme elämään alkaa muuttua. Kivun tunne helposti
täyttää ajatuksemme ja kaikki muu ympärillä jää toissijaiseksi. Lopulta me
alamme päästää irti elämästä päästäksemme rauhaan.
Kunniallista
Jokainen ihminen on Jumalan kunnian kuva ja siitä juontuu
ihmiselämän kunniallisuus ja ainutkertainen arvo. Me voimme hämärtää omien
tekojemme ja sanojemme kautta tuota kunniaa mutta yhtä lailla me voimme olla
sellaisen toiminnan kohteena, joka vie meiltä kunnioituksen ihmisenä. Vaikka me
parhaassa tapauksessa voimme valmistautua kuolemaan, niin se silti tulee meille
aina yllätyksenä.
Me voimme kuolevan omaisina vaikuttaa myös siihen, annammeko läheisellemme arvokkaan ja kunniallisen tavan kuolla. Me saatamme
olla tilanteessa, jossa emme jaksa emmekä pysty rukoilemaan vaikka se olisi
ollut elämässämme aina keskeisellä sijalla. Kirkossa käyminen ja osallistuminen
ehtoolliseen ovat saattaneet tuoda elämän henkäyksen sieluumme, mutta niistä
luopuminen voi merkit myös asteittain tästä elämästä luopumista.
Rauhallista
Rauha on Jumalan läsnäoloa elämässämme. Rauha merkitsee
myös sitä, että asiat ovat kunnossa ja kaikki tarpeellinen on tehty. Rauha
kuoleman hetkellä tarkoittaa sitä, että me olemme valmiita.
Jos me saamme sellaisen siunauksen osaksemme, ettemme
kuole äkillisesti vaan voimme valmistautua siihen, voimme olla onnellisia.
Meille on silloin annettu mahdollisuus sovinnon tekoon kaikkien niiden ihmisten
kanssa, joiden kanssa olemme olleet tekemisissä. Rauha lähimmäisteni kanssa ja
voisimme olla kuolinvuoteella levollisella mielellä tehtyäni sovinnon
lähimmäistemme kanssa.
Hyvää vastausta
Kristuksen tuomioistuimen edessä
Hyvä vastaus peljättävän tuomioistuimen edessä perustuu
rukoukseen ja armoon. Nämä kaksi ydinasiaa
toteutuvat parhaiten sairaanvoitelun sakramentissa, koska tässä sakramentissa
me rukoilemme anteeksiantoa synneillemme ja parantumista sairaudestamme. Tämän
merkkinä sairaan otsaan, rintaan ja kämmenselkiin voidellaan öljyllä
ristinmerkki ja rukoillaan hänen pelastumisensa puolesta. Kuolemaa lähestyvän
seurakuntalaisen kanssa voidaan toimittaa myös sairaan ripittäminen, joka
koostuu katumuksen sakramentista ja Herran ehtoollisesta.
Kristityn kehittyminen hyveissä on erikoinen, erityisesti
pyhien ihmisten kohdalla. Mitä vahvemmin he ovat elämänsä aikana kilvoitelleet,
sen voimakkaampana heidän sydämessään on katumuksen tunne. Mutta samalla se on
hyvin luonnollista: mitä lähemmäs me tulemme pyhyyttä ja valoa, sitä vahvemmin
me näemme tässä valossa oman puutteellisuutemme. Sen vuoksi yksikään pyhä
ihminen ei voi olla varma pelastuksestaan ennen kuin hän on astunut taivaan
valtakuntaan Kristuksen peljättävän tuomioistuimen edestä.
Käsitys viimeisestä tuomiosta on meille kaikille selvä.
Meidän tekomme mitataan sen mukaan, miten olemme kohdelleet tässä maailmassa
Kristusta lähimmäisissämme. Hyvä vastaus kuvastaa sitä, kuinka olemme elämämme
eläneet.
***
Ortodoksisen kirkon käsitys kuolemasta on hyvin valoisa
ja ylösnousemususkomme kumpuaa pääsiäisen ilosanomasta. Pääsiäistervehdys, "Kristus nousi kuolleista" on meidän lyhyin ja terävin uskontunnustuksemme, samalla se on tervehdys, joka usein kertoo jakaako vastapuoli uskon kanssamme. Ylösnousemusta korostava kirkkomme näkyy luonnollisesti myös hautausperinteessämme, jota kuvataan usein hyvin kauniiksi, koskettavaksi ja
herkäksi. Tämän vuoksi on tärkeää, että myös omassa uskossamme näkyy valoisalla tavalla kuoleman väistämättömyys ja samalla myös ylösnousemuksen todellisuus.
Kiitos osuvasta kirjoituksesta. Moni-ja vaikeavammaisena, sekä äärimmäisestä sentraalisesta hermokivusta kärsivänä, teksti antoi ajattelmisen aihetta. Myös kuoleman porteilla käyneenä useamminkin, ymmärsin, että en pelännyt kuolemaa, koska jokin tietoisuuteni sisällä sanoi, ettei aikani vielä ole.
VastaaPoistaNyt, "uusvanhana", vaatimattomasti uskovaisena, tiedän, että kuolettaminen hullunmylluksi muuttuneesta maallisesta maailmasta on osa prosessia, joka on minulta vielä kesken. Kun aika koittaa, niin toivon mukaan muistan, esim. juuri tässä kirjoitetun sanoman, jotta kohtaisin kuolemassa katumuksen ja sovinnon kautta uuden valon, joka on Korkeimman armon käsissä.
Kiitos Esa kommentistasi!
PoistaEnpä itse ajatellutkaan noin selkeästi maailmalle kuolemisen teemaa mutta siitähän kyse on. Puhumme siitä melko paljon luostareissa kilvoittelevien kohdalla mutta yhtä lailla se koskee meitä maailmassa olevia.
Tämän maailmalle kuolemisen teeman me löydämme elämässämme monin eri tavoin. Osa kokee elämässään asioita, jotka luonnostaan kääntävät ajatuksemme tästä maailmasta tuonpuoleiseen. Onnettomuudet, kuolemantapaukset ja sairaudet saavat meidät ajattelemaan elämämme kokonaisuutta ja ehkä silloin heräämme näkemään jotain syvempää tämän näkyvän todellisuuden takana. Osa päätyy siihen pyhien isien opetuksen kautta ja osa taas löytää tien jopa toisten uskontojen kautta ja päätyy lopulta ortodoksisen kirkon jäseneksi tarpeeksi etsittyään.
Tuo pelon esiintuomistakin kannattaa pohtia tämän kysymyksen yhteydessä. Me voimmeko tuntea pelkoa moni eri tavoin, osa on kai rangaistuksen pelkoa, osa tuntemattoman pelkoa ja kolmas pyhyyden pelkoa. Tuo viimeksi mainittu on kai sitä raamatullista pelkoa jollainen meillä tulisi aina olla: Jumalan pelossa, uskossa ja rakkaudessa lähestykää, on tuttu kehotus liturgiasta. Rakkaudessa ei ole pelkoa vaan ehkä se onkin kunnioitusta.
Meillä kaikilla on aikansa tässä elämässä ja kunpa oppisimme ottamaan siitä vaarin!
Usein hautaansiunaamisessa tämän asian ymmärtää hyvin selvästi kun näkee mikä on meidän kaikkien päämäärä. Toivottavasti edes ymmärtäisimme että aikamme on rajallinen ja valintojen määrä elämässämme on rajallinen.
Voimia kilvoitteluusi ja toivottavasti kipu antaa välillä lepohetkiä!
Isä Ville