1 Kun Jeesus
eräänä päivänä seisoi Gennesaretinjärven rannalla ja väkijoukko tungeksi hänen
ympärillään kuulemassa Jumalan sanaa, 2 hän näki rannassa kaksi venettä.
Kalastajat olivat nousseet niistä ja huuhtoivat verkkojaan. 3 Jeesus astui
toiseen veneistä ja pyysi Simonia, jonka vene se oli, soutamaan rannasta vähän
ulommaksi. Sitten hän opetti kansaa veneessä istuen.
4
Lopetettuaan puheensa Jeesus sanoi Simonille: "Souda vene syvään veteen,
laskekaa sinne verkkonne." 5 Tähän Simon vastasi: "Opettaja, me olemme
jo tehneet työtä koko yön emmekä ole saaneet mitään. Mutta lasken vielä verkot,
kun sinä niin käsket." 6 Näin he tekivät ja saivat saarretuksi niin suuren
kalaparven, että heidän verkkonsa repeilivät. 7 He viittoivat toisessa veneessä
olevia tovereitaan apuun. Nämä tulivat, ja he saivat molemmat veneet niin
täyteen kalaa, että ne olivat upota. 8 Tämän nähdessään Simon Pietari lankesi
Jeesuksen jalkoihin ja sanoi: "Mene pois minun luotani, Herra! Minä olen
syntinen mies." 9 Hän ja koko hänen venekuntansa olivat pelon ja
hämmennyksen vallassa kalansaaliin tähden, 10 samoin Jaakob ja Johannes,
Sebedeuksen pojat, jotka olivat Simonin kalastuskumppaneita. Mutta Jeesus sanoi
hänelle: "Älä pelkää. Tästä lähtien sinä olet ihmisten kalastaja." 11
He vetivät veneet maihin ja jättäen kaiken lähtivät seuraamaan Jeesusta. (Luuk. 5:1-11)
Kuinka usein olet törmännyt tilanteeseen, jossa joku tulee
neuvomaan sinua miten työsi pitäisi tehdä? - Sen verran usein, että olen jo
miettinyt nasevia vastauksia neuvojalle. Erityisesti huomaan itse
kunnostautuneeni tällä vinkkien antajan elämän saralla, ja ihan huomaamattani. Aika
nolo tunne. Monestiko olet tehnyt mitä tämä konsultti on ehdottanut? – En
minäkään!
Jeesuksen ja Pietarin ensitapaaminen tapahtui nimenomaan
tässä koomisessa tilanteessa. Pietari oli ammatiltaan kalastaja ja hänen kalastusosuuskuntaansa
kuului myös Johannes ja tämän veli Jaakob. He olivat olleet koko yön kalassa,
harjoittamassa ammattiaan kuten parhaiten taisivat. Tässä vaiheessa Pietari ei
vielä tuntenut Jeesusta ja siksi saattoi olla yllätys, että paikallinen puuseppä
kävi jakelemassa vinkkejään ammattikalastajille.
Väitän, että suhtautumisemme tähän paikalliseen puuseppään
ratkaisee pelastumisemme.
Pietari torjuikin tämän alkuun tämän kehotuksen ja kertoi
heidän kalastaneet jo koko yön. Ellei yöllä ollut kalaa tullut, niin ei sitä
enää tässä vaiheessakaan tule. Mutta jos nyt tämän kerran… ja niin Pietarista
tulikin tämän tarinan sankari. Ei siksi, että hän sai suuren kalansaaliin vaan
siksi, että hän rikkoi omaa totuttua kaavaansa ja teki jotain uutta ja
erikoista.
Il Cristo degli Abissi |
Herra käski Pietarin mennä kalastamaan syvään veteen. Syvä
merkitsee vaikeaa ja työlästä, tuntematonta, pelottavaa. Syvyys on vastakohta
kaikelle hyvälle: syvyydestä minä huudan
sinua… (Ps. 130:1).
Usko ja luota minuun, sanoo Herramme. Heti kun Pietari teki mitä Herra kehotti
häntä tekemään, hän tulee yllättymään. Tämä hämmennys saa Pietarin vakuuttuneeksi
Jeesuksen ainutlaatuisuudesta ja hän onkin nyt suuren elämänmuutoksen edessä.
Pietarin vastaus paljastaa tämän: Mene
pois minun luotani, Herra! Minä olen syntinen mies.
Ellen ole käynyt kirkossa pitkään aikaan, niin tiedän miltä
Pietarista on tuntunut. Ihminen suojelee luonnostaan pyhyyttä ja siksi Pietari
varoittaa Jeesusta omasta likaisuudestaan. Kuka syntinen voisi olla Herran
opetuslapsi, koska silloinhan syntisyytemme tahraisi pyhän. Tätä juuri
fariseukset tarkoittivat kun he paheksuivat Jeesuksen ateriointia syntisten
parissa (Mark. 2:15-17).
Tai Simon Fariseus, joka sydämessään halveksui syntistä naista Jeesuksen
jalkojen juuressa: Jos tämä mies olisi profeetta, hän kyllä tietäisi,
millainen nainen häneen koskee. (Luuk. 7:36-48).
Mutta pyhyys ei toimi näin. Kun ihminen astuu pyhyyden todellisuuteen,
hän astuu pimeydestä valkeuteen ja joutuu siristelemään silmiään. Ihminen
hämmentyy kirkkaudesta mutta hetken kuluttua hän alkaa tottua valkeuteen. Nyt
hän oppii tuntemaan sen, mikä on valkeudesta ja mikä on pimeydestä ja kummassa
hän haluaa elää. Synnintunto herättää kuitenkin epävarmuutta, kunnes tapahtuu
ratkaiseva huipennus: oletko kuullut Jumalan armosta ja laupeudesta? Armoon
turvautuva ihminen voi lähestyä Jumalaa. Tästä synnintunnosta kasvaa todellinen
mielenmuutos, täyskäännös, metanoia. Vasta tämän katumuksen ja anteeksiannon jälkeen
hän voi lähteä seuraamaan Jeesusta. Mutta Jumalasta vieraantunut ihminen palaa
takaisin pimeyteen, koska siellä syntisen on turvallisempi olla.
Ihminen ei voi pestä itseään puhtaaksi synneistään tai
sovittaa niitä, vaan tähän puhdistumiseen me tarvitsemme Jumalan armoa ja
laupeutta. Sen vuoksi me kerta toisensa jälkeen luemme eri jumalanpalveluksissa
psalmia 51 (LXX 50).
Vihmo minut puhtaaksi
iisopilla
ja pese minut lunta valkeammaksi.
Suo minun kuulla ilon ja riemun sana,
elvytä mieli, jonka olet murtanut.
Käännä katseesi pois synneistäni
ja pyyhi minusta kaikki pahat tekoni.
Jumala, luo minuun puhdas sydän
ja uudista minut, anna vahva henki. (Ps. 51:9-12)
ja pese minut lunta valkeammaksi.
Suo minun kuulla ilon ja riemun sana,
elvytä mieli, jonka olet murtanut.
Käännä katseesi pois synneistäni
ja pyyhi minusta kaikki pahat tekoni.
Jumala, luo minuun puhdas sydän
ja uudista minut, anna vahva henki. (Ps. 51:9-12)
Muistatteko kuinka rikkaalta mieheltä puuttui tämä synnintunto?
Tunnustuksen jälkeen Pietari on valmis lähtemään Jeesuksen opetuslapseksi eikä
enää vastustele tai selittele. Kuinka tämä sama muutos voisi tapahtua meissä?
Kun me tulemme kuuliaisiksi Jumalan tahdolle ja kuuntelemme mitä Hänellä on
meille sanottavana. Uskallan väittää, että harva meistä edes tuntee Jumalaa,
koska me olemme sulkeneet korvamme ja silmämme näkemästä ja kuulemasta Häntä.
Profeetta Jeremiaan sanoin:
Kaikki he ovat kyllä
kansaasi,
mutta korvansa he ovat sulkeneet,
eivät he kuule ääntäsi.
Herran sanaa he pitävät pilkkanaan,
eivät siitä välitä. (Jer. 6:10)
mutta korvansa he ovat sulkeneet,
eivät he kuule ääntäsi.
Herran sanaa he pitävät pilkkanaan,
eivät siitä välitä. (Jer. 6:10)
Pietari uskoi Herran kutsuun kuin kallioon ja hylkäsi varman
ja turvatun toimeentulonsa. Pietarista ja hänen kalastuskunnastaan tuli
ihmisten kalastajia. Kun hän aiemmin veti verkkoineen kaloja elämästä
kuolemaan, niin nyt hän verkkoineen vetää ihmisiä kuolemasta elämään.
Kun naula neuvoi vasaraa..
Jokainen meistä on saanut tämän saman kutsun ja onhan meidät
kastettukin Herran seuraajiksi. Mutta johtaako se aitoon Herran seuraamiseen
sanoissa, teoissa, ajatuksissa? Harvoin, koska maailma, jossa elämämme onnistuu
kerta toisensa jälkeen sokaisemaan meidät totuudelta. Me luulemme, että
Kristusta seuraamalla menetämme kaiken mukavan elämästämme ja kaikesta tulee
kurjaa ja askeettista.
Miksi meidän on niin vaikea tehdä Pietarin ja muiden
opetuslasten ratkaisua lähteä seuraamaan Jeesusta? Siksi, ettemme vakuutu iankaikkisen
ja taivaallisen elämän paremmuudesta. Usko usein merkitsee meille asennetta,
että riittää kun me uskomme johonkin hengelliseen, jonka voimme sitten kotona
ripustaa henkariin ja ottaa sen taas seuraavana sunnuntaina mukaan kirkkoon.
Pietarin usko taas oli sellaista, joka sai aikaan toimintaa
ja tekemistä. Mene ja tee näin, niin saat yllättyä. Jos emme suostu
heittämään verkkojamme sinne, minne Jeesus kehottaa ne heittämään, me emme tule
saamaan tuota kalansaalista. Silloin me jätämme sen pienen kynnyksen
ylittämättä, joka on asetettu tavallisen ja jumalallisen elämän välille.
Silloin me emme anna Jumalalle mahdollisuutta yllättää meitä. Silloin Jeesus
saattaa edelleenkin näyttäytyä hassuna puuseppänä, joka tulee jakelemaan meille
viisauksiaan vaikka itse luulemme tietävämme asiat paremmin.
Nyt on aika Herran
toimia
Miksi Jumalan poika tuli ihmiseksi ja otti orjan muodon?
Siksi, ettemme pelkäisi lähestyä pyhyyttä. Me olemme niin kaukana kotoa, ettemme
useinkaan muista, että me olemme maanpakolaisia. Aterioidessaan syntisten
parissa ja pitäessään huolta huono-osaisista, hän osoitti meille että olemme
arvollisia lähestymään pyhyyttä. Ainoa vaatimus on, se että tunnistamme
itsessämme synnin sairauden ja ymmärrämme, että Herran luota me voimme tavoittaa
hengellisen terveyden.
Opetuslasten kutsuminen on meille vakava kehotus ottaa
vastaan kutsu kuninkaan pojan pitoihin.
Kysymys ei ole osaamisesta tai uskaltamisesta vaan suostumisesta. Tulevana sunnuntaina meille on valmistettu Herran pyhä ehtoollinen. Osallistumalla
liturgiaan, me annamme Herralle mahdollisuuden tehdä työtä sisimmässämme. Niin. Syviä
vesiä ei pidä pelätä elämässämme, vaikka ne saattaisivatkin tuntua epämukavilta. Meille on
annettu Herran lupaus, joka on kaikunut kautta historian Raamatun lehdillä: Älä pelkää, minä olen kanssasi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti