Kenian pääkaupungin Nairobin terrori-isku, Pakistanin itsemurhaisku kristittyjä vastaan, Syyrian sisällissota, Arabikevät ja Egyptin levottomuudet. Uutisvirta syyskuussa on tuonut eteemme tiedon tuhansien
ihmisten kuolemasta ja vielä useamman vakavasta loukkaantumisesta. Harva näiden
selkkausten uhreista kuoli taistellessaan, lähes kaikki olivat viattomia
siviilejä.
Perinteiset sodat ovat käyneet melko harvinaisiksi nykymaailmassa ja sotilaalliset konfliktit syntyvät sissisodista ja terrori-iskuista. Tätä väkivaltaa käydään kaupungeissa eikä siviiliuhrien välttäminenkään ole enää tärkein asia. Pakolaisvirrat ajavat ihmisiä ulos kaupungeista erämaihin aivan alkeelliseen köyhyyteen, jossa yksinkertaiset ihmisoikeudet kertakaikkisesti puuttuvat. Pakolaisvirtojen ja inhimillisen hädän kasvaessa, me olemme eri tavalla vastuussa maailman tapahtumista kuin aiemmin.
Täysin viattomien ihmisten kärsimys vailla päämäärää
herättää usein mielessämme vanhan theodikea-ongelman: miksi Jumala sallii pahan
maailmassa? Jos Jumala on kaikkivaltias, miksi hän ei lopeta kärsimystä ja
pelasta palvelijoitaan epäinhimillisestä hädästä? Eikö juuri tämä Jumalan
passiivisuus kerro siitä, ettei häntä itse asiassa ole olemassa? Vai kertooko meidän passiivisuutemme pikemminkin siitä, ettemme usko vaikka niin väitämmekin?
Minulle itselleni theodikea ei ole ollut ongelma mutta tiedän, että monelle se on. Asiaa pohdittuani uudelleen, olen löytänyt sen kautta uusia näkökulmia hengelliseen elämään ja olen alkanut epäillä omaa varmuuttani. Luettuani tarpeeksi asiasta, varmuus muuttui epävarmuudeksi ja ymmärsin, että ongelmasta kannattaa olla kiinnostunut. Pelkään, että välinpitämättömyys theodikea-ongelmasta kertoo valinpitämättömyydestämme maailmaa kohtaan.
Minulle itselleni theodikea ei ole ollut ongelma mutta tiedän, että monelle se on. Asiaa pohdittuani uudelleen, olen löytänyt sen kautta uusia näkökulmia hengelliseen elämään ja olen alkanut epäillä omaa varmuuttani. Luettuani tarpeeksi asiasta, varmuus muuttui epävarmuudeksi ja ymmärsin, että ongelmasta kannattaa olla kiinnostunut. Pelkään, että välinpitämättömyys theodikea-ongelmasta kertoo valinpitämättömyydestämme maailmaa kohtaan.
Yritän seuraavassa kirjoituksessa etsiä vastausta siihen, miksi pahan valta on niin suuri maailmassa. Löysin asiaan joitakin vastauksia mutta enemmän toivon, että lukijan mielessä herää ymmärrys Jumalan sallimusta kohtaan. Missä määrin kyse on ihmisen vapaudesta ja vastuusta? Osaammeko vastata mitään järkevää lapsellemme, kun hän ensi kerralla kysyy meiltä, miksi? Kenties paras vastaus on se, ettemme me tiedä. Kenties nöyrä
vaikeneminen ja hiljaisuus on paras vastaus.
Me teemme teodikea-ongelmalle suurta vääryyttä, jos yritämme löytää asiaan yksinkertaisen vastauksen. Yksikään vastausyritys tuskin tulee olemaan tyhjentävä tai riittävä, mutta aihetta kannattaa silti pohtia. Näiden tragedioiden kautta me saatamme oppia paremmin tuntemaan Jumalaa ja omaa itseämme.
Me teemme teodikea-ongelmalle suurta vääryyttä, jos yritämme löytää asiaan yksinkertaisen vastauksen. Yksikään vastausyritys tuskin tulee olemaan tyhjentävä tai riittävä, mutta aihetta kannattaa silti pohtia. Näiden tragedioiden kautta me saatamme oppia paremmin tuntemaan Jumalaa ja omaa itseämme.
Luomistyön
ainutkertaisuus
Alussa Jumala loi maailman ja hän loi sen hyväksi. Tämä
maailmansyntykäsitys tekee kristinuskosta erityisen muiden uskontojen joukossa.
Kaikki luotu on hyvää ja sakramentaalista, sillä Jumala loi kaiken rakkaudesta
ihmiseen. Sakramentaalisuus tarkoittaa sitä, että luodun todellisuuden kautta Jumala
välittää eläväksitekevän armonsa ihmisille ja ihminen voi tulla osalliseksi iankaikkisesta
elämästä.
Aadam nimeää eläimet |
Me elämme langenneessa maailmassa ja luomakuntamme kantaa
ihmisen rikoksen haavoja. Tämä synnin synkentämä maailmamme on pyhyyden odottamista
hiljaisuudessa. Pyhä apostoli Paavali kuvaa tätä odotusta Roomalaiskirjeessään: Me tiedämme, että koko luomakunta yhä
huokaa ja vaikeroi synnytystuskissa. Eikä vain luomakunta, vaan myös me, jotka
olemme ensi lahjana saaneet omaksemme Hengen, huokailemme odottaessamme Jumalan
lapseksi pääsemistä, ruumiimme lunastamista vapaaksi. (Room. 8:22-23)
Vaikka pahuus kasvaa maan päällä, niin samalla meillä on
oltava usko siihen, ettei pahuus voi kasvaa ylettömästi. Maailmassa riehuvan
pahuuden tulisi herättää meissä kaiho tuomiopäivää kohtaan, jolloin pahuus
hävitetään maan päältä ja saamme lohdutuksen suruumme. Kaikella on määräaikansa,
niin myös pahuudella ja synnillä. Johannes jatkaa Ilmestyskirjassaan: Jumala itse on heidän luonaan, ja hän
pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei
murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut. (Ilm.21:3-4)
Sinä uskollinen, sinä
vanhurskas (Ps. 143)
Jumalan sallii pahan toimia maailmassamme ja paha koettelee
ihmisen uskon vakavuutta. Kilvoittelu on meille vaivan työtä eikä yksikään
Kristuksen seuraaja välty kärsimykseltä. Kuuluisin esimerkki tästä löytyy Jobin
kirjasta, jossa Jumala sallii saatanan kiusata palvelijaansa. Herra sanoi saatanalle:
Hyvä on! Tee hänelle mitä haluat, mutta
henkeä et saa häneltä viedä! (Job 2:6).
Vanhurskas Job |
Uskollisuus Jumalalle kuitenkin palkitaan vanhurskaalle
Jobille moninkertaisesti. Tätä myös kristinuskon historia on monin osin:
Jumalaan luottavia ihmisiä kirkastamassa Hänen kunniaa vapaaehtoisten kärsimystensä
kautta. Kaikki koettu maailman pahuus kääntyy palvelemaan ihmisen pelastusta ja
Jumalan hyvyyttä.
Ihmisen vapaa tahto
Kaikkein ortodoksisin vastaus teodikea-ongelmaan on ihmisen
vapaassa tahdossa. Ihmisen vapaa tahto on nimenomaisesti se kruunu, jolla
Jumala teki ihmisestä ainutlaatuisen olennon. Valinnan vapauden myötä se joko
kasvaa tai vähenee elämässämme ja sen kautta me olemme itse vastuullisia
pahuuteen.
Pahuuden lähde on jokaisen ihmisen sydämessä, jokainen
meistä kykenee tekemään väärin. Herra on sanonut: Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden
mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi,
irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee
ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet." (Mark. 7:21-23).
Ihmisen sydämessä on siis pahuuden juuri mutta me voimme
ehkäistä yhteiskunnassamme pahuuden leviämistä kulovalkean tavoin. Tähän
vastauksena on se, mitä olemme tähän asti tehneet. Olemmeko pitäneet huolta
lähimmäisistämme ja yhteiskunnastamme, osoittaneet huolenpitoamme huono-osaisia
kohtaan. Tuomiosunnuntain evankeliumeissa meiltä kysytään sosiaalisen
omantuntomme perään.
Myötätunteinen Jumala
Kristinuskon Jumala on elävä ja persoonallinen Luoja, joka
myötäelää ihmisen kärsimyksiä. Nooan kertomus kertoo hyvin koskettavasti
Jumalasta, joka suree ihmisen pahuutta Luojaansa kohtaan. Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että
heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat, hän katui, että
oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä sydämessään. "(1. Moos. 6:5-7).
Kärsivä palvelija |
Kristuksen risti on toinen vastaus pahuuden ongelmaan. Ristillä
me näemme Jumalan kärsivän palvelijan, karitsan, joka ottaa kannettavakseen
maailman synnin, kunnian kuninkaan. Risti ei ole Jumalalle välttämättömyys,
oikeudenmukaisemmin ajateltuna ihmisten kuuluisa olla ristille naulittuina
syntiensä takia.
Psalmien kirjoissa aihetta käsitellään myös hyvin syvällisesti. Hylkäämisen kokemus on erityisen vahvana psalmissa 22, ja näemme mielenkiintoisella tavalla tästä toisinnon Herran ristillä, jossa Kristus kokee täydellisen hylkäämisen tunteen. Jumalani, miksi minut hylkäsit (Matt. 27:46, Ps. 22:1).
Lopuksi
Ihmisen kokema kärsimys on henkilökohtaista ja
subjektiivista. Vaikka haluaisimme auttaa toisiamme surussamme, me kykenemme
usein vain olemaan surevan kanssakulkijoita. Surun tarkoitus on vahvistaa
ihmisen uskoa Jumalaan ja saada hänet kääntymään takaisin Jumalan luo. Toisaalta se voi myös auttaa entisestään syventämään kilvoitustamme ristin tiellä. Jokaisen ihmisen
pitää siis loppujen lopuksi kulkea itse tuo kärsimyksen tie kohti Golgataa.
Mutta me voimme oppia myös toisen ihmisen tuskasta ja
kuolemasta. Ettemme liikaa kiinnittyisi tähän maailmaan vaan pitäisimme
toivomme iankaikkisessa. Oppisimme näkemään menneisyyden ja tulevaisuuden tässä
hetkessä. Ymmärtäisimme niin maailman luomisen kuin ristinkuoleman ja
ylösnousemuksen osana omaa elämäämme ja olemassaoloamme. Kärsimys näyttää
meille pahuuden todellisen luonteen. Ennen kuin me lankeamme, me näemme asian kauniina
ja haluttavana ja kun me teemme väärän ratkaisun, totuus usein paljastuu meille
katkerana kokemuksena.
Ihmisen
vapaan tahdon myötä me osaltaan olemme myös Jumalan kanssaluojia. Omien
sanojemme ja tekojemme kautta me voimme luoda ja ylläpitää hyvyyttä ja turvata
toistemme elämää. Me voimme estää pahaa ja me voimme auttaa niitä, jotka tästä
pahuudesta kärsivät. Pahuus ja kärsimys jäävät kuitenkin meille salaisuudeksi, emmekä koskaan tule löytämään tyhjentävää vastausta tähän ongelmaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti