Tulevana sunnuntaina vietetään Neitseen Marian syntymän
juhlaa ja se on uuden kirkkovuotemme ensimmäinen suuri juhla. Marian merkitys
ortodokseille on suurempi kuin minkään muun pyhän ihmisen ja kaikkialla
ortodoksisessa maailmassa turvaudutaan hänen esirukouksiin. Maria on
ihmiskunnan vastaus Jumalan haluun pelastaa synnissä elävä ihminen.
Olennaista Marian elämässä oli nöyryys ja kuuliaisuus
Jumalalle. Mutta miten nämä kaksi ominaisuutta ovat syntyneet Mariassa? Luulen,
että vastaus on sanassa kenosis, isien käyttämässä termissä, joka tarkoittaa
oman itsensä tyhjentämistä. Aloitetaan apostoli Paavalin Filippiläiskirjeestä,
jossa kerrotaan Kristuksen ihmiseksitulemisesta.
mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan
olla Jumalan vertainen
vaan luopui omastaan.
Hän otti orjan
muodon
ja tuli ihmisten kaltaiseksi.
Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti.
ja tuli ihmisten kaltaiseksi.
Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti.
Sen tähden Jumala
on korottanut hänet yli kaiken
ja antanut hänelle nimen,
kaikkia muita nimiä korkeamman. (Fil. 2:6-9)
ja antanut hänelle nimen,
kaikkia muita nimiä korkeamman. (Fil. 2:6-9)
Isien teologiassa itsensä tyhjentäminen, kenosis, on olennainen
osa Kristuksen ihmiseksi tulemisen teologiaa. Tullessaan ihmiseksi Kristus
luopui jumalallisesta majesteettisuudestaan, otti päälleen täysin päinvastaisen
olemuksen eli orjan tai palvelijan muodon. Kristus siis tyhjensi itsensä
kaikesta voimastaan ja mahdistaan ottaakseen vastaan synnin aiheuttaman
inhimillisen heikkoutemme. Tämä oli edellytys sille, että ihminen voisi
pelastua synnin orjuudesta. Pyhä Gregorios Teologi totesi, että se mitä ei ole
omaksuttu, sitä ei ole parannettu.
Tämä ei tarkoita sitä, että Jumala olisi lakannut
olemasta Jumala, koska se on mahdotonta ja jumalallisen luonnon vastaista. Ihmisenä
ollessaan Kristus oli täydellinen Jumala ja samaan aikaan täydellinen ihminen
yhdessä persoonassa. Tämä äärimmäinen nöyryyden kuva on esimerkki meille siitä,
kuinka meidän itse suhtautua siihen, mitä me itse olemme ja kuinka me usein
pidämme tiukasti kiinni oikeuksistamme. Olemmeko valmiita luopumaan omasta
asemastamme, omaisuudestamme ja kaikesta muusta Jumalan ja lähimmäistemme
hyväksi?
Jumala ei tätä asiaa miettinyt vaan teki sen – uhraamalla
ainokaisen poikansa ihmiskunnan pelastukseksi (Joh. 3:16). Jumalan kuolematon
Poika ja Sana kärsi vapaaehtoisesti vangitsemisen, lyömiset, sylkemiset, ristin
kantamisen, orjantappurakruunun, ristinkuoleman ryövärien keskellä, tuonelan ja
haudan. Tällä tavoin ymmärrettynä Kristuksen ihmiseksi tuleminen oli sanoinkuvaamattoman
suuri uhri ihmisyyden hyväksi. Kristinuskon suuri mysteeri on siinä, kuinka Jumala
kärsi ja kuoli, jotta ihminen saisi elää.
Kristus näyttää meille alentumisensa kautta, miten suuren
arvon ja rakkauden Jumala antaa ihmisyydelle. Tämän arvonannon kautta hän
kutsuukin meitä kasvamaan todelliseksi ihmiseksi: nöyryyden ja kuuliaisuuden
kautta. Tämän vuoksi me sanomme, että kun Jumala tulee ihmiseksi niin ihminen
voi tulla Jumalaksi. Jumalan kenosis (tyhjentyminen) tarkoittaa siis ihmisen
theosista (jumaloitumista).
Antakaamme itsemme, toinen toisemme ja koko
elämämme
Jo kasteessa me saamme mahdollisuuden itsemme
tyhjentämiseen. Apostoli Paavalin opetuksen mukaan vanha minämme hukutetaan kasteveteen
ja nousemme sieltä ylös pukeutuneina uudistuneeseen ihmiseen. Jumalan armo
korvaa meissä syntisen ihmisen ja ihminen saa mahdollisuuden kasvaa kohti
Jumalan kaltaisuutta. Itsensä tyhjentyminen antaa mahdollisuuden Jumalan
eläväksi tekevälle työlle sisässämme.
Mariasta tuli Jumalan palvelija, koska hän tyhjensi
itsensä omasta tahdostaan ja antoi Jumalalle mahdollisuuden toimia hänessä. Vapaaehtoinen
luopuminen oli olennaista, koska Maria olisi voinut valita toisin ja elää
elämänsä omaa sydäntään kuunnellen. Maria siis on meille esikuva siitä, kuinka
meidän on annettava elämämme Jumalan haltuun ja oltava valmiita uhrautumaan
toistemme puolesta.
Maria seurasi Kristuksen opetusta omassa elämässään ja
voimme ymmärtää kuinka täydesti hän antoi itsensä pois tullakseen kilvoittelun
kautta Pyhän majaksi, liiton arkiksi, armon lain tauluksi. Maria sanoi: "Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon
minulle niin kuin sanoit." (Luuk 1:38)
Siellä missä sanotaan, että minä tahdon ja minä haluan –
sieltä Jumala on kaukana. Vaikka sanoisin, että minä haluan tehdä parannuksen
ja pelastua, niin siltikään kyse ei ole minusta vaan Jumalan tahdosta ja
armosta. Toki ihmisen pitää vapaudessaan päättää kotiinpaluustaan
tuhlaajapoikana, mutta tärkein on muistaa että jos Jumala suo. Tämä on ainoa
tapa suhtautua tulevaisuuteemme.
Pyhä apostoli Jaakob |
Pyhä apostoli Jaakob kirjoittaa lähetyskirjeessään:
Kuulkaa nyt, te
jotka sanotte: "Tänään tai huomenna me lähdemme siihen ja siihen
kaupunkiin, viivymme siellä vuoden, teemme kauppoja ja keräämme hyvät
voitot." Ettehän te tiedä, mitä huomispäivä tuo teidän elämäänne! Savua te
olette, joka hetken näkyy ja sitten haihtuu. Näin teidän tulisi sanoa:
"Jos Herra tahtoo, niin me elämme ja teemme sitä ja sitä. (Jaak. 4:13-15)
Oman itsemme tyhjentäminen toistemme palvelemiseksi on
siis tiemme kohti jumaloitumista. Itsemme tyhjentäminen vanhasta ihmisestä
merkitsee sijan antamista Jumalalle. En minä vaan Jumala minussa. Ja vielä
käytännöllisemmin sanottuna se merkitsee ottamisen sijaan antamista, pyytämisen
sijaan lahjoittamista, omistamisen sijaan jakamista.
Maria antaa meille tämän esimerkkinä jokaiselle
uskovaiselle elämän mittaiseksi kilvoitteluksi. Mutta suurin esimerkki on
tulossa vasta viikon päästä eläväksi tekevän ristin muodossa. Suuren viikon
tapahtumat kertovat meille konkreettisesti miten syvällisellä tavalla Kristus ottaa
kannettavakseen omassa lihassaan synnin taakan.
Yksi vaikeimmista asioista elämässämme on itsemme tyhjentäminen
ja omasta tahdostamme luopuminen. Me haluamme olla oikeassa, että mielipiteemme
on oikea, että meitä kuunnellaan ja kaiken lopputulos on mielemme mukainen. Mutta
jokainen tietää, että tämä on heikkouttamme, josta pitää päästä eroon. Kristinuskossa
kyse ei ole minusta, vaan siitä kuinka minusta voi tulla Jumalan työväline. Me
olemme Jumalan työtovereita,
mutta ainoastaan silloin kun me annamme Jumalan toimia meidän kauttamme. Itsemme
tyhjentämisen kautta me voimme antaa Jumalalle kädet ja jalat, suun ja korvat.
Siunattua neitseen Marian syntymäjuhlaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti