Lumi. Veden kiteytynyt
muoto, joka kehittyy vesihöyryn liikkuessa ilmakehässä eri suuntiin. Yleensä
kuusisakaraisia, kauniita, jääkiteen muotoisia tähtiä. Yksikään kuusisakarainen
kide ei ole samanmuotoinen kuin toinen. Lumen salaisuus on aikojen alusta
herättänyt ihmetystä ja kiehtonut ihmisiä. Pappi Olaus Magnus ensimmäisenä
huomasi Uppsalan kaupungissa Ruotsissa vuonna 1555 että jokaisella lumihiutaleella omanlaisensa
kuusisakarainen rakenne, ja kuten sen muodoista näkee….
Tämä talvi on ollut harvinaisen kaunis viikosta toiseen.
Ainakin Kaakkois-Suomessa lunta on jo yli puolimetriä ja puiden oksat notkuvat
lumikuorman alla. Aamupäivät ovat olleet käsittämättömän kauniita, kun vaalean
sinisen taivaan alla aurinko valaisee yhä kauniimmin kultaisella valollaan
lumisia puita. Eräänä päivänä ihastelin, kun tuuli puhalsi lumisia puita
pakkasilmassa ja lumikasat lensivät tuuleen hienoisena puuterilumena. Tälläkin
hetkellä tuuli heittelee kevyesti lunta ilmaan ja kaikkialla on korkeita kinoksia.
Muistan, kun edesmennyt opiskelutoverini Niko Ikonen
kertoi, mikä hänelle oli sillä hetkellä kauneinta ortodoksisessa elämässä. Se
oli hänelle kirkossa käynti lauantai-iltana kun lunta oli kaikkialla, kirkossa
oli lämmin ja valonlähteenä oli vain lampukat ja tuohukset. Raskas työviikko
takana ja vihdoin sai rauhoittua rukoukseen, kuunnella kirkkomusiikkia ja
nenään kantautuu suitsukkeen tuoksu. Epäilemättä me molemmat ajattelimme Joensuun
Nikolaoksen kirkkoa, jossa hoidimme liturgiset harjoitukset.
Jos suomen kielessä ei ole montaakaan sanaa
rakastamiselle, niin lumelle sen sijaan on valtava määrä erilaisia ilmauksia.
Jokainen meistä ymmärtää helposti seuraavat sanat, vaikkei niitä kovin paljon
käyttäisikään: hanki, räntä, nieto, hiutale, polanne, tykkylumi, kuurankukka,
huurre, pakkaslumi, härmä, kuura, loska, sohjo, kinos, pyry ja tuisku. Sanat
eivät ole synonyymejä keskenään vaan jokainen kuvaa jotakin tiettyä asiaa
lumesta. Ymmärrämme helposti jos linja-auton yhteydessä puhumme vaikkapa
polanteesta, loskasta, hangesta tai pyrystä. Erilaisia lumeenliittyviä sanoja
suomen kielessä ainakin 50.
Lumi merkitsee suomalaisille samaan aikaan monia asioita.
Lasten ilo ensilumesta, valkoinen joulu, lumipesut, lumipallot, lumilinnat ja
lumiukot, lumityöt työpäivän jälkeen, ensimmäiset hiihtoladut, lumeen
hyppääminen saunan jälkeen, polkujen tekeminen syvään hankeen, jopa nuotion
rakentaminen lumihankeen. Lumi ei merkitse meille talven kylmyyttä vaan
pikemminkin suojaa talven kylmyyttä vastaan. Lumi eristää ja suojaa meitä
pakkaselta.
Jokainen meistä kuulee lumen äänen: muistat narinan, joka kuuluu kun kävelee pakkaslumen päällä? Ja samaan tunnelmaan liittyy usein
myös toinen lumeen liittyvä öinen ääni: hiljaisuus.
Lumella on aivan erityinen rooli kauniissa
maassamme: se korostaa ennen kaikkea puhdasta luontoamme. Maassamme on lukuisia
koskemattomia paikkoja, joissa ei näy ihmisen käden- tai jalanjälkeä. Silti
meillä on runsaiden metsäteiden ansiosta helppo päästä kulkemaan koskemattomaan
luontoon vaikka hiihtämällä.
Luterilaisella puolella on rakennettu
lumikappeleita ja jäästä erilaisia alttareita ym. Mutta emme onneksi ole
jääneet toimettomiksi. Muistan hyvin vanhan kuvan Uuden Valamon luostarista, kun
veljestö on kokoontunut järven jäälle tehtyyn ristinmuotoiseen avantoon
vedenpyhitystä toimittamaan. Tai sitten ristisaatot, jotka tehty hiihtämällä
kauniiseen luontoon.
Haminan seurakunnassa oli aikanaan tapa kokoontua myös Teofanian aikaan järven jäälle toimittamaan vedenpyhitystä, eikä siinä sinänsä ihmeellistä, mutta erityisenä etuna oli paikalla ollut lämmitetty sauna ja kunnon kokoinen avanto, jonne seurakuntalaiset menivät uimaan vedenpyhityksen jälkeen.
Haminan seurakunnassa oli aikanaan tapa kokoontua myös Teofanian aikaan järven jäälle toimittamaan vedenpyhitystä, eikä siinä sinänsä ihmeellistä, mutta erityisenä etuna oli paikalla ollut lämmitetty sauna ja kunnon kokoinen avanto, jonne seurakuntalaiset menivät uimaan vedenpyhityksen jälkeen.
Raamattu puhuu yllättävän paljon lumesta ja tässä muutama
mielenkiintoinen kohta lumesta.
Psalmissa 51 viitataan myös lumen puhtauteen:
Puhdista minut
iisopilla niin minä puhdistun, Pese minut niin minä lunta valkeammaksi tulen.
Jesaja puhuu armosta ja syntien anteeksiantamisesta
viitaten lumeen:
– Vaikka teidän
syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi.
Vaikka ne ovat
purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa. (Jes. 1:18)
Valitusvirsissä verrataan taas lunta puhtauteen:
Siionin ruhtinaat olivat puhtaampia kuin lumi,
valkoisempia kuin maito.
He hohtivat kuin
korallihelmet, loistivat kuin safiiri. (Val. 4:7)
Pyhällä haudalla kerrotaan kuinka enkeli ilmestyi
mirhantuojanaisille:
Äkkiä maa alkoi
vavahdella ja järistä, sillä Herran enkeli laskeutui taivaasta. Hän tuli
haudalle, vieritti kiven pois ja istuutui sille. 3 Hän oli hohtava kuin salama
ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi. (Matt. 28:3)
Lumeen verrattava puhtaus on Jumalaan liittyvä
ominaisuus. Jumala on kaikessa synnitön ja koska Hän on luomaton valkeus, Hänessä ei ole varjoa eikä pimeyttä. Ihminen sen sijaan on kaukana lumen
puhtaudesta vaikka sitä kovasti kaipaakin. Sen sijaan ihminen voi saada
Jumalalta "lumipesun", jossa hänet pestään veren punaisista synneistään tai
synnistään lunta valkeammaksi. Se siis tarkoittaa syntien anteeksiantamista.
Teema on mielenkiintoinen synnin käsitteeseen liittyen.
Synti on likaa, josta Jumala voi meidät puhdistaa. Se ei siis missään nimessä
kuulu meihin itsessämme vaan tuo lika tahraa meidät kun teemme Jumalan tahdon
vastaisia tekoja, syntiä. Synti on meidän ulkopuolellamme ja sielumme tulee
likaiseksi, kun me lankeamme kiusaukseen.
Suuren paaston aikaan kuulemme katumuskanonissa, ettei
minulla ole hääpukua, jossa astua juhlamajaan. Tämä liittyy hyvällä tavalla
teemaamme, koska hääpukua me emme voi itse hankkia. Hääpuku annetaan meille ja
sama koskee myös sielun puhtautta ja katumuksen sakramenttia: Jumala armossaan
voi pestä meidät lunta valkeammiksi verenpunaisista synneistämme.
Pelastuksen kannalta olennaista on se, että ihminen
puhdistetaan synneistään, yhä uudelleen ja uudelleen. Me emme tee sitä oman
katumuksemme kautta tai paastoamalla vaikka välillä tähänkin ajatukseen törmää,
vaan tehdessämme itsemme valmiiksi ottamaan vastaan tuon syntien anteeksiannon, katumuksen kautta. Katumus tai paasto ei siis itsessään takaa meille
pelastusta mutta pelastuksemme lähtökohta löytyy katumuksesta.
On aivan ilmeistä monen kohdan perusteella että lumen
puhtaus on Taivaallisen Isämme, Jumalan kaikkivaltiaan epiteetti. Danielin
kirjassa ja Ilmestyskirjassa kuvataan Isää Jumalaa Ikiaikaiseksi seuraavasti:
Käännyin
nähdäkseni, mikä ääni minulle puhui, ja kun käännyin, näin seitsemän
kultajalkaista lamppua ja lamppujen keskellä hahmon, joka oli ihmisen
kaltainen. Hänellä oli yllään pitkä viitta ja rinnan ympärillä kultainen vyö.
Hänen päänsä ja hiuksensa hohtivat valkoisina kuin valkoinen villa, kuin lumi,
ja hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit. (Ilm 1:12-14).
Profeetta Daniel:
Kun minä sitä
katselin, istuimet asetettiin paikoilleen, ja Ikiaikainen istuutui. Hänen
pukunsa oli valkea kuin lumi ja hänen hiuksensa ja partansa kuin puhdas villa.
(Dan. 7:9)
Raamatun lumiteemalla on myös muutama muu kohta, jossa
aiheesta puhutaan. Keskitymme tässä lopussa niistä vain yhteen, sillä toisessa
kohtaa puhutaan lumesta vertauskuvana spitaalille ja sananlaskujen kirjan
lopussa viisaasta vaimosta, joka ei pelkää lunta, koska hänellä on talvivaatteet.
Jobin kirjan lopussa on ihastuttava kohtaus, jossa Jumala
puhuu Jobille:
Nyt minä kysyn sinulta, ja sinä vastaat!
Nyt minä kysyn sinulta, ja sinä vastaat!
Oletko käynyt
paikassa, jossa minä säilytän lunta, oletko nähnyt rakeiden varastot? Olen
täyttänyt ne ahdingon aikoja varten, sodan päiviä, taistelun päivää varten. Tunnetko valon
kulkutiet? Mistä nousee polttava itätuuli? Kuka on uurtanut väylän
rankkasateelle, kuka on avannut tien ukkosen jylinälle? (Job 38:22-25)
Tässä kohden Jumala tekee Jobille selväksi
kaikkivaltiutensa ja sen että kaikella Jumalan työllä tässä luomakunnassa on
tarkoituksensa. Jumala ei tee virheitä eikä mikään ole vahinkoa tai
tarkoituksetonta. Ihmisen on turha neuvoa Jumalaa tai miettiä miten hän
hoitaisi Kaikkivaltiaan hommat paremmin.
Ihminen on tilanteessa, jossa hänen tehtävä on nöyrtyä Jumalan valtasuuruuden edessä, ei sen takia että Jumala kaipaisi nöyristelyämme, vaan siksi, että me osaisimme turvautua kaikessa Isämme apuun ja oppisimme luottamaan häneen.
Ihminen on tilanteessa, jossa hänen tehtävä on nöyrtyä Jumalan valtasuuruuden edessä, ei sen takia että Jumala kaipaisi nöyristelyämme, vaan siksi, että me osaisimme turvautua kaikessa Isämme apuun ja oppisimme luottamaan häneen.
Aloitin tämän tekstin tietosanakirjamärityksellä siitä, mitä lumi on. Huomionarvoista Luojan luomistyössä on minusta tuo
yksi pieni löytö Uppsalassa v. 1555. Yksikään kuusisakarainen kide ei ole samanmuotoinen kuin toinen.
Miksi Luoja näin päätti tehdä, en tiedä. Mutta kaikessa kyllä on opetuksensa. Järjetöntä edes miettiä kuinka monta erilaista lumihiutaletta tuolla pihalla on.
Miksi Luoja näin päätti tehdä, en tiedä. Mutta kaikessa kyllä on opetuksensa. Järjetöntä edes miettiä kuinka monta erilaista lumihiutaletta tuolla pihalla on.
Kannattaa kuitenkin muistaa tärkeä asia meidän ihmisten
kohdalla. Yhtä lailla, jokainen meistä on yhtä ainutlaatuinen kuin tuhannet
miljardit toisistaan poikkeavat lumihiutaleet!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti