Vaikka Suomen ortodoksisessa kirkossa on monia satoja
työntekijöitä, niin suuri osa kirkon konkreettisesta toiminnasta tapahtuu
vapaaehtoisten kautta. Jokaisessa kirkossa vähintään yksi isännöitsijä, hänen
apunaan toimii seurakuntalaisia, kuorot ovat täynnä vapaaehtoisia ja monet
papitkin tekevät työtään muun kuin virkasuhteen perusteella. Meillä on monia
järjestöjä ja yhdistyksiä jotka koostuvat pelkästään vapaaehtoisista, mm.
tiistaiseurat.
Tänä päivänä papistomme löytää itsensä ainakin kolmesta
kategoriasta. On niitä, jotka tekevät työkseen papin työtä vaikkapa
seurakunnissa, sitten eläkkeellä oleva papisto, joka tekee jossain määrin
vapaaehtoisesti työtä seurakunnan hyväksi. Kolmantena ryhmänä on sivutyönään
paimenen työtä tekeviä.
Seurakunnat ovat kaikkialla maailmassa nimenomaan yhteisöjä,
jotka koostuvat vapaaehtoisista. Suomen malli, jossa kirkollisveroin kerätään
mm. työntekijöiden palkka, on hyvin harvinainen. Useimmiten kirkon
työntekijöille on joko jokin siviilityöammatti tai sitten seurakunnan ”työntekijä”
on eläkkeellä.
Varhaisen kirkon aikana vapaaehtoistyö oli vähän hankala
ilmaus. Jos vaikka ajattelemme niinkin helppoa kohdetta kuin kirkon apostolit
niin sanommeko, että he olivat palkallisia vai vapaaehtoisia? Jeesuksen
opetuslapset elivät käytännössä vapaina kuin taivaan linnut ja heidän
toimeentulonsa riippui ihmisten suopeudesta. Heidän ylöspitonsa oli
kunniatehtävä, josta luvattiin palkinto iankaikkisessa elämässä:
»Joka ottaa vastaan teidät,
ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on
minut lähettänyt. Joka ottaa profeetan vastaan siksi, että tämä on profeetta,
saa profeetan palkan, ja joka ottaa vanhurskaan vastaan siksi, että tämä on
vanhurskas, saa vanhurskaalle kuuluvan palkan. Ja joka antaa yhdellekin näistä
vähäisistä maljallisen raikasta vettä vain siksi, että tämä on opetuslapsi –
totisesti: hän ei jää palkkaansa vaille.» (Matt. 10:40-42)
Myöhemmin kun kirkko alkoi asettumaan 300—400-luvulla ja luomaan
hierarkista rakennetta, niin myös vapaaehtoisen työn käsite nousi esille. Kun
kirkkoon perustettiin virkoja niin tämä myös mahdollisti vapaaehtoistyön
syntymisen. Seurakunnan tai kirkon elämä oli jo tähän aikaan jopa rikkaampaa
kuin meidän aikanamme: diakoniatyö ei ollut vain pieniä hyväntekeväisyystekoja
vaan ennen nykyistä terveydenhuolto ja koulutusyhteiskuntaa, kirkot hoitivat
nämä velvollisuudet.
Tiedämme että jo 300-luvun lopulla Konstantinopolissa
perustettiin kouluja ja sairaaloita inhimillistä hätää helpottamaan. Tämä
työmalli jatkui vuosisatoja ja sinänsä mielenkiintoista on lähellämme oleva
Kronstadtin kaupunki, jonne paikallinen pyhän Johannes perusti monia
hyväntekeväisyyslaitoksia.
Diakoniatyö ja
jumalanpalvelukset
Onko diakoniatyö perimmiltään köyhien ja hädänalaisten auttamista?
Näin ehkä historian kuluessa on ollut mutta toivoisin että tänä päivänä me
pääsisimme tästä ajatuksesta eroon.
Nykyaikana me puhumme yhteisöllisyydestä
ja vieläkin enemmän osallisuudesta.
Meillä on seurakunta, joka ei suinkaan tarkoita virastoa, jossa työntekijät ovat
seurakunta. Seurakunta on uskovien ihmisten yhteisö, vielä tarkemmin sanottuna eukaristinen yhteisö. Ihmiset kokoontuvat
yhteen rukoilemaan, murtamaan leipää ja jakamaan omastaan.
Silloin meillä ei käytännössä ole mitään rikkaita tai köyhiä
vaan meille kaikki on yhteistä. Yllättäen alaoleva teksti Apostolien tekojen
kirjasta kuvaa ihannettamme vähän paremmin:
Koko uskovien joukolla oli yksi sydän ja yksi
sielu. Kukaan ei pitänyt omanaan sitä, minkä omisti, vaan kaikki oli heille
yhteistä. Apostolit todistivat voimallisesti Herran Jeesuksen
ylösnousemuksesta, ja Jumalan armo oli heidän kaikkien osana runsain määrin.
Kukaan ei kärsinyt puutetta. Ne, jotka omistivat tilan tai talon, myivät sen ja
luovuttivat kauppasumman apostolien haltuun, ja näiltä jokainen sai rahaa
tarpeensa mukaan.
Kuva on kieltämättä hyvin ihanteellinen ja tuskin onnistuu meidän
sukupolvemme aikana. Tärkeintä kuitenkaan ei ole päämäärä vaan suunta, jonne
olemme menossa.
Kaksi asiaa tuossa katkelmassa on kuitenkin ilmeistä:
yhteisöllisyys ja osallisuus. Samaan aikaan myös jumalanpalvelus ja diakonia.
Jos me otamme nämä kaksi paria käyttöömme, niin silloin olemme varmalla
pohjalla ja voimme rakentaa helposti ortodoksisen mallin seurakunnan
vapaaehtoistyöstä. Pääkohteena on aktiivinen jumalanpalveluselämä ja diakonia,
joka tuo tyydytyksen kaikille mukanaoleville.
Diakoniatyö ei ole ikään kuin avun lähettämistä johonkin vaan seurakunnan
kokoontuminen joka konkretisoi ja ilmaisee itsessään lähimmäisenrakkauden.
Yhdestä suusta ja
yhdestä sydämestä
Sillä missä kaksi tai
kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään. (Matt.
18:20)
Jumalanpalveluksen osalta oleellista on, että me rukoilemme yhdessä. Meillä on pitkä siirtymä siihen,
että alamme lukemaan yhdessä seurakuntana aamu- ja iltarukoukset yhdessä mutta
ei ajatuksen tarvitse kovin kaukana olla. Vaasassa aikanaan toimitettiin ehtoopalvelus
tai hetkipalvelus joka päivä. Haminan seurakunnassa meillä on miltei joka
keskiviikkona ehtoopalvelus.
Toinen idea jonka otamme tänä vuonna Haminan seurakunnassa
käyttöön, on arkipäivien liturgioiden toimittaminen.
Maallikot voivat toimittaa monia palveluksia myös yhdessä.
Jo tällä hetkellä toimitamme Jeesuksen rukous-palveluksen kerran kuukaudessa
samaan aikaan Haminassa ja Kouvolassa kokonaan maallikkojen voimin. Otamme myös
käyttöön akatistokset maallikkojen toimittamina. Seuraava maallikoiden toimittama
akatistos on Haminassa 24.1. ja se toimitetaan autuaan Ksenia Pietarilaisen
muistoksi.
Samoin kuin diakoniassa, jumalanpalvelus tarjoaa vielä
syvemmin meille kokemuksen osallisuudesta. Emme ole vain yhdessä rukouksen
kautta vaan me olemme rukouksen kautta yhteydessä Jumalaan. Silloin on helppo
muistaa miten Herramme rukous alkoi: Isä
meidän.
Ihastuttavan innoittava alustus vapaaehtoistyöstä. Kiitos, Ville! "Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan- sen näkemistä, mitä ei nähdä." Meillä on usko ja jos me vielä osoitamme rakkautta lähimmäisiämme kohtaan saadaan kaikille toivoa. Rakkaus on tekoja. Kun ajatellaan, miten Jeesus eli maan päällä me heti huomataan että jatkuvan rukouksen lisäksi Hän nimenomaan toimi, teki asioita käytännössä ja konkreettisesti. Ja oikeesti, mikä olis sen parempi tapa kertoa kristinuskosta kuin elää uskoa todeksi? Meiltä ei vaadita hyviä tekoja, halua auttaa ja antaa omastamme mut me varmaan halutaan kristittyinä luonnostaan niin tehdä. Ja tää hyvyys, mikä meistä säteilee kertoo ilosanomaa parhaiten ja julistaa Kristuksesta ja Jumalan hyvyydestä!
VastaaPoistaIhastuttavan innoittava alustus vapaaehtoistyöstä. Kiitos, Ville! "Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan- sen näkemistä, mitä ei nähdä." Meillä on usko ja jos me vielä osoitamme rakkautta lähimmäisiämme kohtaan saadaan kaikille toivoa. Rakkaus on tekoja. Kun ajatellaan, miten Jeesus eli maan päällä me heti huomataan että jatkuvan rukouksen lisäksi Hän nimenomaan toimi, teki asioita käytännössä ja konkreettisesti. Ja oikeesti, mikä olis sen parempi tapa kertoa kristinuskosta kuin elää uskoa todeksi? Meiltä ei vaadita hyviä tekoja, halua auttaa ja antaa omastamme mut me varmaan halutaan kristittyinä luonnostaan niin tehdä. Ja tää hyvyys, mikä meistä säteilee kertoo ilosanomaa parhaiten ja julistaa Kristuksesta ja Jumalan hyvyydestä!
VastaaPoistaLämmin kiitos kommentista! Apostoli Jaakob ilmasee asian aika suorasti kirjeessään: "Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä? Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, niin turha teidän on sanoa: »Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin», jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat. Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut."
PoistaSiunattua pyhä päivää!
Vapaaehtoistyö Merimieskirkossa kotimaassa kiinnostaa erittäin paljon. Hain aikoinaan Kotkaan merimieskouluun mutta alaikäisyyteni takia siitä ei tullut mitään.
VastaaPoistaMerimieskirkko palvelee merimiehiä kotimaan satamissa mm.laivakäynneillä ja matkapappina laivoissa merellä.Vapaaehtoistyön tekijät eivät pääse merelle mukaan.Merimiehet Suomen satamissa koostuvat useista kansallisuuksista ja uskonnoista,luultavasti ortodoksi matkapapit osallistuvat myös toimintaan.
Merimiehen sielua kuvaa hyvin lause,ikävä sinne missä ei ole.Minun kohtalokseni tuli jäädä maihin.Merimies tuttuni ovat kertoneet että merimieskirkon toiminta ulkomaan satamissa on ollut heille erittäin tärkeää.
Merimieskirkko on osa ev.luterilaista kirkkoa,netti sivuston kautta voi tutustua heidän toimintaansa.