Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös
taivaallinen Isänne teille anteeksi. Mutta jos te ette anna anteeksi toisille,
ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne. (Matt. 6:14)
Huomenna sunnuntaina toimitettava ehtoopalvelus päättyy keskinäiseen anteeksipyyntöön ja -antoon. Sen myötä laskeudutaan Suuren paaston viettoon. Tämä ehtoopalvelus on yksi kirkkovuoden kauneimmista palveluksista ja sen myötä aloitamme pitkän taipaleen kohti ylösnousemuksen juhlaa.
Armahtaminen,
anteeksianto ja laupeus ovat koko kristinuskon ydinasioita. Me uskomme
loputtomaan anteeksiannon ketjuun, rajattomaan kärsivällisyyteen, siihen
jalouteen, jota Jumala meitä kohtaan osoittaa.
Meidät on kutsuttu
tuohon samaan työhön lähimmäistemme kanssa. Arkinen elämämme voi muodostua
hyvinkin syvälliseksi ja pienet tekomme vaikuttavat pelastukseemme.
Anteeksiantavalle on luvassa paljon tulevassa elämässä. Ja samaan aikaan tässä
elämässä: miten paljon helpompaa meidän kaikkien elämä olisi, jos kykenisimme
pyytämään ja antamaan anteeksi toisillemme.
Törmäyksiä
Elämässä on kyse
niinkään keskinäisten konfliktien välttämisestä vaan siitä, kuinka me kykenemme
antamaan ja pyytämään toisiltamme anteeksi. Kuinka me olemme valmiita elämään
epätäydellisessä, katoavassa ja ajallisessa maailmassa. Jokaisen on oltava
valmiita sietämään toisen ihmisen heikkouksia, jopa kantamaan niitä. Emme ehkä
kykene tuntemaan sääliä meitä rikkonutta ihmistä kohtaan mutta anteeksianto ja
hänen puolestaan rukoileminen merkitsee paljon niin rukoilijalle kuin rukouksen
kohteellekin.
On vahingollista
jäädä odottamaan toisen anteeksipyyntöjä. Vaikka minua vastaan olisi rikottu,
niin on jalompaa kestää ja se kääntää se nöyryyden haasteeksi kuin vaatia
häneltä anteeksipyyntöä. Pyhien elämänkerroissa ei juurikaan kerrota
kilvoittelijasta, joka istui keljassaan ja odotti toisen veljen
anteeksipyyntöä. Pikemminkin, he kertovat oppineensa nöyryyttä, kun saivat kokemuksen
epäoikeudenmukaisuudesta. He jopa rukoilivat heitä loukanneen puolesta ja jopa
kiittivät häntä. Muistamme ensimmäisen diakonin, Stefanoksen tarinan kuinka hän
rukoili kivittäjiensä puolesta.
Teinkö jotain?
Anteeksi voi pyytää
monella tapaa, samoin kuin rukoillakin voi monella tapaa. Parhaimmillaan se
nousee syvältä sydämestä ja merkitsee kertakaikkista mielen muutosta.
Pahimmillaan anteeksipyyntö on sanojen helinää vailla katumusta. Anteeksipyyntö
pelkkänä rituaalina on turhaa.
Sovintosunnuntain
ehtoopalveluksessa me saatamme tuntea olevamme tässä tilanteessa pyytäessämme
toisiltamme vaikkei läheisen kanssa olisi mitään kummempaa edes ollut.
Pyydämmekö anteeksi siis turhaan? Emme.
Me saatamme monesti
rikkoa toisiamme vastaan - tietämättämme. Meillä usein rukouksissa pyydetäänkin
anteeksi tekoja, joita olemme tehneet tietoisesti tai tietämättämme. Voi olla
yllättävää mitä kaikkea toinen kertookaan, jos satumme kysymään tätä asiaa
häneltä suoraan. Vaikken olekaan omasta mielestäni tehnyt mitään pahaa, yllätys
voi olla suuri.
Samaan aikaan
ajattelen, että suhteemme lähimmäisiin on sama kuin kilvoittelu ylipäätään. Se
muuttuu aikaa myöten yhä hienovaraisemmaksi ja herkemmäksi ja tulemme
huomaamaan yhä useammin, miten loukkaavaa käytöksemme saattaa olla, vaikka itse
pitäisimme sitä normaalina. Emme tarvitse loukataksemme suuria sanoja tai
tekoja vaan pelkät ilmeet saattavat olla loukkaavia toista kohtaan, jopa
sisällä oleva asenteemme saattaa näkyä ulospäin tietämättämme.
Anteeksipyytäminen
ja -antaminen vahvistavat keskinäistä luottamustamme, se lisää intiimiyttä
suhteisiimme. Kun olemme kerran pyytäneet ja saaneet, se on jatkossakin meille
helpompaa ja luontevampaa. Tästä syntynyt luottamus antaa meille uskoa siihen,
etten menetä kasvojani, jos olen töpännyt ja menen pyytämään anteeksi. Häpeä
voi olla suuri, jos anteeksipyyntöni torjutaan.
Vaikeus kohdata
oma heikkoutemme
Anteeksiantaminen
merkitsee sitä, me hyväksymme toisen ihmisen keskeneräisyyden. Samalla me myönnämme
myös itse olevamme keskeneräisiä. Toisen käytöksestä huomauttelu ja
siihen puuttuminen on meille tavallista mutta kovin kaukana kilvoittelusta.
Tämä näkyy joskus
myös katumuksella, kun tunnustus eksyykin siihen, että etsimme vikoja toisista
ihmisistä. Meillä on paljastavaa ja vaikeaa ottaa vastuu omista teoistamme ja
yrittää nähdä miten minullakin oli osuuteni tuossa pahassa mikä tapahtui.
Vaikken täysin syyllinen kaikkeen ollutkaan, on suurta löytää itsessään
osallisena vaikeissa asioissa. Ehkä me pelkäämme paljon toistemme tuomioita
niin paljon, ettemme uskalla olla keskeneräisiä tai erehtyväisiä. Ja silti
tiedämme, että niinhän se maailmassa on. Vain Kristus oli synnitön.
Kun me annamme
anteeksi, niin silloin mekin voimme saada anteeksi. Tai paremmin sanoen, kun
kerran me olemme saaneet anteeksi Jumalalta uudelleen ja uudelleen, niin miksi
me emme antaisi anteeksi? Muistamme varmasti kertomuksen armottomasta
palvelijasta, joka sai anteeksi suuren velan mutta itse vaati toveriltaan
anteeksi melko vähäistä summaa.
Sovinto on
prosessi
Pystytkö antamaan anteeksi?
Anteeksiantaminen ja pyytäminen on isommissa asioissa aina prosessi ja voi
vaatia aikaa. Aina kannattaa asia käydä kunnolla läpi toisen kanssa. Vakavissa
asioissa kannattaa miettiä asiaa, jos ei heti ole valmis sovintoon. Me saatamme
vaatia lapsia antamaan toisille anteeksi kovinkin helposti mutta tämä vesittää
koko anteeksiantoon liittyvän hyvyyden. Anteeksianto ei saa olla rituaali tai
automaatio. Anteeksipyyntö ei saa myöskään muodostua pelkäksi käsienpesuksi.
Vaikkemme heti
kykenisi armahtamaan niin sydämessämme meidän on tehtävä työtä sen eteen, että
annamme anteeksi. Voihan olla, etten ole enää tekemisissä tuon minua vastaan
rikkoneen ihmisen kanssa mutta silti kummankaan ei pidä jäädä velkaan toistaan
kohtaan.
Koemme varmasti
olomme loukatuksi mutta aina on tärkeää muistaa, että saatamme joutua myös itse
tuohon vastaavanlaiseen tilanteeseen. Mitä silloin itse toivoisimme? Jokainen
meistä tekee vääriä asioita ja jokaiselle anteeksipyyntö ja -anto on ainoa tapa
selviytyä tästä maailmasta. Anteeksiantaminen merkitsee mahdollisuuden
antamista toiselle, samalla me saamme myös itsellemme mahdollisuuden uuden
mahdollisuuteen.
Entä jos emme saa
anteeksi, vaikka kuinka pyytäisimme? Meillä kristittyinä on velvollisuus antaa
anteeksi. Emme silti voi vaatia sitä muilta. Jokaisella on oma osuutensa
sovintoprosessissa: voimme kulkea sillalla vain puoleen väliin ja prosessiin
tarvitaan aina vähintään kaksi vapaata ihmistä. Me tarvitsemme etenkin
kärsivällisyyttä ja odottaa kunnes toinen on valmis antamaan anteeksi. Samalla
meidän on myös varjeltava sydämemme, ettemme katkeroidu tilanteeseen ja muutu
kovasydämiseksi.
Karkotetut ja
kotiinkutsutut
Sovintosunnuntaina
vietämme myös Aadamin ja Eevan paratiisista karkottamisen muistoa. Tämä antaa
mielenkiintoisen ulottuvuuden myös anteeksiannon teemaan. Vaikka nämä kaksi
rikkoivatkin sitä ainoaa käskyä, jonka Jumala heille antoi, Hän ei kuitenkaan
hylännyt heitä karkotuksen myötä. Kaitselmus ja huolenpito seuraavat ihmistä.
Karkotuksesta
lähtien Jumala alkoi valmistaa heille ja myös meille pelastusta itse
Kristuksessa. Erityisen pelastavaa tuossa kaikessa oli Sana, opetus, joka
meille annetaan Raamatussa ja sitten Evankeliumissa. Me olemme saaneet
Rakkauden kaksoiskäskyn.
Kaikki on valmista
Isämme kotona. Meidän tehtävämme on katumuksen kautta ylläpitää sitä luontaista
kauneutta, joka meille luomisessa annettiin: rakkaus lähimmäiseen, laupeus
toisiamme kohtaan ja todellakin - taito antaa anteeksi toisillemme. Silloin me
todella olemme Jumalan lapsia ja valmiita palaamaan Paratiisiin, kun Kristuksen
ylösnousemuksen myötä nämä portit meille taas avataan.
Siunattua paaston
aikaa!
Hieno, monipuolinen ja ajatuksia herättävä kirjoitus jälleen isä Ville!
VastaaPoistaTämä "kolahtaa", mutta samalla myös lohduttaa. Kiitos.
TT
Kiitos kommentista ja siunattua paaston aikaa!
PoistaOlen yrittänyt sovintoa,mutta turhaan.
VastaaPoistaOnko vaikeneminen sitten paras ratkaisu?
En tiedä, mieluummin olen vaiti ja siirryn pois.
Lähimmäiseni antoi sen mikä muutti entisen kokonaan. Vain yksi teko ja kaikki entinen jäi taakse lopullisesti.Huomasin oman ymmärtämättömyyteni, vihdoinkin. Tämän hetken jälkeen on ollut turvallista olla.
VastaaPoistaLähimmäiseni rakkaus toteutui jolloin tärkein asia avautui.
Nyt uutena aikakautena en ole nähnyt läheistäni pitkään aikaan, kaikki muistot tulevat mieleen ajoittain aiheuttaen yksinäisyyden ja surullisuudenkin tunnetta.
Kiitos Isä Villelle tästä kirjoituksesta.
Kiitos kauniista vastauksestasi! ❤️🌹❤️
Poista