1 Jeesus tuli
Jerikoon ja kulki kaupungin halki. 2 Siellä asui mies, jonka nimi oli Sakkeus.
Hän oli publikaanien esimies ja hyvin rikas. 3 Hän halusi nähdä, mikä mies
Jeesus oli, mutta ei pienikokoisena ylettynyt kurkistamaan väkijoukon takaa. 4
Niinpä hän juoksi jonkin matkaa edemmäs ja kiipesi metsäviikunapuuhun
nähdäkseen Jeesuksen, joka oli tulossa sitä tietä. 5 Mutta tultuaan sille
kohtaa Jeesus katsoi ylös ja sanoi: "Sakkeus, tule kiireesti alas. Tänään
minun on määrä olla vieraana sinun kodissasi."
6 Sakkeus tuli
kiireesti alas ja otti iloiten Jeesuksen vieraakseen. 7 Kun ihmiset näkivät
tämän, he sanoivat paheksuen: "Syntisen miehen talon hän otti
majapaikakseen." 8 Mutta Sakkeus sanoi Herralle kaikkien kuullen:
"Herra, näin minä teen: puolet omaisuudestani annan köyhille, ja keneltä
olen liikaa kiskonut, sille maksan nelinkertaisesti takaisin." 9 Sen
kuultuaan Jeesus sanoi häneen viitaten: "Tänään on pelastus tullut tämän
perheen osaksi. Onhan hänkin Abrahamin poika. 10 Juuri sitä, mikä on kadonnut,
Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan."
Suuri paasto lähestyy ja tulevana sunnuntaina vietämme
Sakkeuksen sunnuntaita. Sakkeus, tuo varreltaan lyhyt mies, monien halveksuma
verojen kerääjä halusi nähdä Jeesuksen. Väkijoukon takaa tämä ei onnistuisi,
joten hän kiipeää puuhun ja jää odottelemaan.
Sakkeus oli kiinnostunut, ei ehkä ikuisesta elämästä,
mutta Jeesuksesta kuitenkin. Hän halusi ottaa selvää, kuka tämä Jumalan poikana
pidetty ihmeiden tekijä oli. Miksi hän halusi tavata Jeesuksen kesken arkisten
kiireiden? Ensi tuntumalta ei ainakaan iankaikkisen elämän tavoittaminen. Silkkaa
uteliaisuutta, kenties.
Pian kuitenkin alkaa tapahtumaan eikä Sakkeuksella ole
enää paluuta entiseen. Jeesus lähestyy väkijoukon keskellä ja veronkerääjä
odottaa puun latvassa.
Vaikka Sakkeus on
syntinen ja kaikkien halveksuma, Jeesus pysähtyy hänen luokseen ja tulee aterioimaan
hänen kotiinsa. Tässä on turhaa puhua Jeesuksen suvaitsevaisuudesta koska hän
on paljon enemmän: hän on kadonneiden etsijä ja rakastaa jokaista syntistä joka
haluaa tehdä parannuksen. Se, että Jeesus antoi hänelle mahdollisuuden, oli se iso juttu.
Ehkä tämä on meille kaikille meille tärkeä merkki siitä,
miten me itse voimme omalla suhtautumisellamme parantaa maailmaa. Kun sinä
annata mahdollisuuden toiselle ihmiselle, se saattaa muuttaa koko hänen elämänsä.
Muutos tapahtuu Sakkauksessa ja Sakkeus tuo tämän esille,
kun hän antaa hyvin käytännöllisen ja elämänläheisen lupauksen elämänsä
muutoksesta. Sakkeus sanoo: puolet omaisuudestani
annan köyhille, ja keneltä olen liikaa kiskonut, sille maksan nelinkertaisesti
takaisin. Eikä tuo pelastus koskekaan lopulta van Sakkeusta vaan hänen
perhettään!
Samaan aikaan mystinen muutos tapahtuu hänen sielussaan hiljaa
kiirehtien. Hetkestä jolloin hän ensi kertaa kuulee Jerikon kaduilla Jumalan
pojasta alkaa hiljainen kuohunta hänen sisällään. Mutta elämä jatkuu hälyisessä
kaupungissa ja hän palaa työhönsä verojen kerääjänä. Myöhemmin hän taas kuulee
Messiaasta, joka on tällä kertaa tulossa ihmisjoukon keskellä. Kristus lähestyy
Sakkeusta ja lopulta kohtaa hänet puussa istuvana.
Luoja ja luotu kohtaavat jälleen syntiinlankeemuksen
jälkeen. Tuntuu kuin Sakkeus olisi kiivennyt paratiisin muurin korkeudelle ja kurkistanut
siihen paratiisiin josta Aadam ja Eeva karkotettiin kauan sitten pois. Jumala
huomaa hänet ja kutsuu hänet jälleen takaisin. Pahat teot on kuitenkin
jätettävä muurien ulkopuolelle ja myös sielun on uudistuttava.
Sakkeuksen pelastuminen alkaa tuosta hetkestä, kun
Kristus pysähtyy hänen luokseen. Sakkeus on etsinyt ja nyt Jumala vastaa hänen kiinnostukseensa
antamalla hänelle tien kohti pelastusta.
Mitäpä muuta lopulta Jumala meiltä toivoisi. Että jätämme
taakse synnin tahraaman elämän ja pyrimme elämään Jumalan käskyjä noudattaen. Sen
vuoksi tämä on kuin tarina Tuhlaajapojasta joka palaa kotiinsa jätettyään
holtittoman elämän kaukaisilla vierailla mailla. Rakastava isä kietoo hänet
syliinsä ja antaa iloiten kaiken anteeksi.
Sakkeus otti Jeesuksen
vieraakseen ja sai uuden suunnan elämälleen.
Lopussa Jeesus sanoo meille kaikille hyvän evästyksen
paastoa varten: Juuri sitä, mikä on
kadonnut, Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan. Tämä tarkoittaa Jumalan
hyvää tahtoa meitä kohtaan.
Entä meidän hyvä tahtomme Jumalaa ja lähimmäisiämme
kohtaan. Milloin me ottaisimme Jeesuksen vieraaksemme ja tarjoamme hänelle
majapaikan? Ei kannata sanoa, että kyllä ottaisimme, jos Hän tulisi luoksemme. Me
voimme kohdata Hänet jokaisessa lähimmäisessämme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti