"Mies lähti kylvämään siementä. Kun hän kylvi, osa siemenestä putosi tien laitaan. Siinä jyvät tallautuivat, ja taivaan linnut söivät ne. Osa putosi kalliolle ja lähti kasvuun, mutta oraat kuivettuivat, koska eivät saaneet maasta kosteutta. Osa putosi keskelle ohdakkeita, ja kun oras kasvoi, kasvoivat ohdakkeetkin ja tukahduttivat sen. Mutta osa putosi hyvään maahan, kasvoi ja tuotti satakertaisen sadon." Tämän sanottuaan Jeesus huusi: "Jolla on korvat, se kuulkoon!"
Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, mitä vertaus tarkoitti.
Hän sanoi:
"Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet,
mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi
eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi. Vertaus tarkoittaa tätä: Siemen on Jumalan
sana. Tien laitaan pudonnut siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan
mutta joiden sydämestä Paholainen heti tulee ottamaan sen pois, jotta he eivät
uskoisi ja pelastuisi. Kalliolle pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan
kuullessaan ottavat sen iloiten vastaan mutta uskovat vain hetken aikaa. Heillä
ei ole juurta, ja niin he koetukseen joutuessaan luopuvat. Ohdakkeisiin
pudonnut osa tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan mutta sitten tukahtuvat
elämän huoliin, rikkauteen ja nautintoihin. He eivät tuota kypsää satoa. Mutta
hyvään maahan pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuultuaan pysyvät
siinä puhtain ja ehein sydämin ja kestävinä tuottavat satoa.
Askeettisen puutarhan valmistaminen
Olen ollut aina viehtynyt askeettisen elämän ihanteesta.
Lapsuuden kodissani äitini maalasi ikoneja ja seinämme olivat täynnä kuvia
pyhistä ihmisistä ja tapahtumista. Kiinnostuin pyhien elämänkerroista, niissä
erityisesti kiehtoi dramatiikka ja väkivalta. Mietin monesti marttyyrien
kohdalla, miten he kerta toisensa jälkeen antoivat periksi tälle elämälle ja
olivat valmiita hylkäämään sen iankaikkisen elämän takia. En kyennyt
samaistumaan heidän tuskaansa tai kärsimyksiinsä, mutta heidän ehdottomuutensa
oli merkillistä. Pyhittäjien kohdalla huomioni kiinnittyi toistuvasti siihen,
mitä he menettivät lähtiessään erämaahan ja miten vähän heillä oli tavalliseen
elämään liittyviä mukavuuksia ja virikkeitä.
Aikani luettuani ja selailtuani kuvia huomasin, että jotain
nuo pyhät olivat löytäneet vaikka sitä ei ääneen sanottukaan. Näiden pyhien
elämä oli yksinkertaista, jaloa, puhdasta, luonteen lujuutta vaativaa, vaikeaa
mutta hyvin palkitsevaa. He eivät lannistuneet vaikeuksien edessä eivätkä
vaatineet rahojaan takaisin. Tajusin hiljalleen, että hengellinen elämä on myös
minun ulottuvilla vaikka en marttyyriksi tai pyhittäjäksi päätyisikään. Tiesin löytäneeni
pellon, jolle voisi tehdä jotain...
Ei minulle ollut mahdollista omistaa koko elämääni
askeettiselle kilvoitukselle ja hengelliselle taistelulle. Jouduin tekemään
paljon kompromisseja siinä maailmassa jossa elin ja tyydyin olosuhteisiin,
jotka annettiin. Kaikille on kuitenkin Jumalan armosta ja rakkaudesta annettu
mahdollisuus hengelliseen kasvuun ja kehittymiseen. Sen vuoksi askeettista
elämää piti muokata, ja venyttää omia kykyjä ja mahdollisuuksia vastaavaksi.
Minulla on vahva usko enkä juurikaan epäile Kaikkivaltiaan
olemassaoloa - kuinka edes voisin epäillä täydellisen olennon olemassaoloa,
kun itse olen niin epätäydellinen. Mutta toisenlaiset epäilykset vellovat
mielessäni. Ajalliset houkutukset kietovat sieluni pauloihinsa enkä pidä ikuista
autuutta edessäni parempana, vaikka siellä odottaisi rakastava isä. Sain kaikki
rikkaudet haltuuni: pyhän jumalanpalveluksen toimittamisen, uhrin kantamisen
alttarin edessä kädet kohotettuina, lupauksen pelastuksesta, taidon rakastaa,
tehdä hyvää ja siunata koko luomakuntaa.
Ja silti löydän itseni haluamassa jotain pinnallista,
ajallista, katoavaa. Arvostan usein ajallisen elämää enemmän kuin iankaikkisia
rikkauksia. Tuijotan tuota paratiisin kiellettyä hedelmää ja mietin levottomana
saisinko syödä sitä. Ja lopulta päätän taas kerran kokeilla ja sitten syön.
Minä olen sairastunut. Ja sen huomattuani olen kai terveempi
kuin koskaan.
Vammoja, varjoja ja epäonnistujia, onko tässä mieltä?
Niin kauan kuin himot kasvavat sielussamme, me emme pääse
niiden vaikutuksesta eroon. Huomiota ei pidä kiinnitä vain isoihin ja näkyviin
himoihin vaan kannattaa varoa myös niitä pienen pieniä paheita, joita usein
väheksymme mitättöminä synteinä. Mikä kavalinta, ne synnyttävät meissä
välinpitämättömyyden hengellistä elämää kohtaan.
Taistelu himoja vastaan on loputonta. Vaikka mitä
päättäisin, lankean yhä uudelleen samoihin synteihin ja lankeemukseni ovat
tulleet kovin tutuksi Jumalalle. Minulla on ristini, jota kannan omien syntini
takia. Minä en kanna Kristuksen ristiä vaan omaa ristiäni. Ne synnit selässäni,
jotka tuottavat kipua, ovat omia syntejäni ja kärsin aiheesta niiden painosta.
Me kärsimme omista synneistämme.
Me kannamme selässämme myös synnin varjoja. Ne ovat anteeksiannettuja syntejä, joiden anteeksiantoa me emme jostakin syystä omaksu emmekä
hyväksy. Tässä mielessä me olemme monesti kuin fariseukset, jotka epäilevät
Jumalan Pojan oikeutta antaa syntejä anteeksi.
Synnit ovat vammauttaneet sieluamme ja jättäneet siihen
arvet. Taivaan enkelit näkevät kaiken puhtaana ja kauniina, koska synti ei
vammauttanut heidän silmiään. Me itse tahraamme sinänsä puhtaat asiat
himoillamme. Pyhä Maksimos Tunnustaja (580-662) kirjoittaa:
Miksi mieli luopuu siitä mikä on kaiken yläpuolella ja
puuhailee kaikkein arvottomampien so. lihan himojen parissa? Syynä on
ilmeisesti se, että mieli on ihmisen syntymästä asti ollut tekemisissä lihan
himojen kanssa ja on tottunut niihin; sen sijaan se ei vielä ole saanut täydellistä
kokemusta Hänestä, joka on kaikkein korkein ja kaiken yläpuolella. Mutta jos
kilvoittelemme sinnikkäästi pidätyksen nautinnoista ja mietiskellen hengellisiä
asioita, saamme mielen vähitellen eroon lihan himoista. (Rakkaudesta 3:72)
Joskus tuntuu turhalta rukoilla kun tietää, ettei tästä
päivästä tule synnitöntä ja palaan illalla Herrani eteen jälleen
epäonnistuneena. Ryvetyn ja vaikka teen lupauksia Herralle, en kykene pitämään
niitä. Synnin tuhoava voima kuluttaa. Tuo kipu ja tuska, jota jatkuvat epäonnistumiset
aiheuttavat, koettelevat meidän kärsivällisyyttämme. Mutta kun me emme anna
periksi, me vahvistumme. Tässäkö on sitä marttyyriutta josta lapsena luin?
Pysyä uskollisena kaikesta huolimatta ja odottaa kärsivällisesti.
Jokainen askel pois päin synnistä ja kuolemasta, on askel
kohti elävää lähdettä, Jumalaa. Ja jokainen askel kohti hyvää on yhä kauemmas
synnistä.
Taisteluun Jumalan kanssa
Näin marttyyrien tarinasta sen, kuinka heille olennaista oli
kiinnittää katse iankaikkiseen elämään ja suhteuttaa asiat siihen. Mikäli tämä
näkymä olisi jäänyt syntymättä heidän mieleensä, he olisivat kaiketi antaneet
periksi. He tuskin edes miettivät koko asiaa, koska heidän tilanteensa oli
hyvin poikkeuksellinen. Kun pitää katseen tarkennettuna ajallisen sijaan
iankaikkisessa, on helpompi arvioida tämän elämän haasteita ja ylläpitää toivoa
ja kärsivällisyyttä vaikeuksien edessä.
Siksi tähän valmistautuessamme meidän on taisteltava syntiä
vastaan, vastustettava pientäkin kiusausta ja houkutusta. Pienilläkin asioilla
on merkitystä. Häviäminen pienelle kiusaukselle on kuin virus, se hiljalleen
heikentää ja lisääntyessä se saattaa voittaa meidän ruumiimme. Pienen
kiusauksen voittaminen vahvistaa suurempaa kiusausta varten. Käännä katseesi
hyvään. Tee hyvää, se vahvistaa sinua pahaa vastaan.
Himon kitkeminen sielusta voi myös olla kivuliasta. Monesti
me hellimme himoamme ja pidämme niistä huolta. Ne kyllä tyydyttävät meitä,
koska tämän elämän turhuuden keskellä ne antavat meille tarkoituksen olla
olemassa. Tuo tarkoitus ei kestä iltaan asti, mutta monesti se riittää meille.
Juominen, syöminen, viihde, ovat jotain sellaista, jota me haluamme. Kun me
kyllästymme näihin, ne haluamme vähän enemmän ja vähän vahvempaa, parempaa ja
kovempaa... jossakin vaiheessa halumme muuttuu yksityiseksi ja sitten
salaiseksi.
Himojen tyydyttäminen on mahdotonta, ne heräävät aina
uudelleen kuin jano. Vaikka me saisimme sen kaivon omaksemme, josta voisimme
himomme tyydyttää, se ei siltikään riittäisi meille. Ja vaikka himoa voi hetkellisesti
tyydyttää, koko olemuksemme tulee levottomaksi, koska tuo rikkakasvi vie maan
ja valon kaikelta muulta.
Valinta kerrallaan
Kaikilla valinnoillamme pitäisi olla jokin tarkoitus, jokin
päämäärä mihin me tähtäämme. Ja teemme niin usein huonoja valintoja,
tarpeettomia valintoja, jotka eivät johda mihinkään. Toki näitä elämään mahtuu
eikä se haittaa, mutta kun niistä tulee tapa, alkaa elämämme soljua pois
käsitämme. Aikamme on hyvin rajallinen tässä elämässä ja mieluusti me
ymmärrämme, että kaikella olemisella ja tekemisellä voisi olla jokin tarkoitus.
Vaikka meilläkin sielumme pellossa paljon himojen
rikkakasveja, Herra silti viljelee sinne pyhiä sanojaan. Vaikka hän näkee, että
suuri osa siemenistä hukkaan, hän ei silti lopeta kylvämistä. Vaikka hän
tietää, että monet meissä kasvaneet himomme kuristavat ne hengiltä, hän silti
arvossaan antaa meille mahdollisuuden. Jumalalle jokainen pelto ja kylvö ovat
tärkeitä.
Pyhä ohjaajavanhus Porfyrios käskee olla kastelematta
rikkakasveja. Mitä hän tällä tarkoittaa? Sitä, että kanavoimme kaiken
kasteluveden kukille emmekä anna elämän mahdollisuutta sielumme himoille. Ilman
Kristusta me emme mahda himoille mitään. Ei vahva päätös tai muukaan auta meitä
pakoon. Risti on ainoa asia, jota paha karttaa ja pelkkää, se on ainoa ase
Kristuksen nimen kanssa joka meitä auttaa.
***
Tuo siemen, jonka sieluuni kylvit, tekee minut eläväksi. Se
saa sielussani puhkeamaan suuren rehevän puun, joka antaa suojaa. Sinun sanasi,
siemen, on merkki elämästä, johon panen toivoni. Tiedän, että kasvamiseen menee
aikaa, mutta minua lohduttaa se, että jonakin päivänä tiedän puun kasvaneen
isoksi ja voimakkaaksi. Samalla tavalla kuin taivasten valtakunta kasvaa
täyteen kukoistukseensa, kun Jumala tulee pyhittämään kaiken.
Ja kaiken pyhittäminen tarkoittaa sitä, kun elämän henkäys
käy läpi aistillisen ja hengellisen maailman ja kaikki muuttuu pyhäksi ja
ikuiseksi. Kaikki hyvä mikä minussa on kasvanut, tulee löytämään autuuden ja
osansa Jumalan tykönä, mutta kaikki se paha, jota olen sielussani kasvattanut,
kerätään yhteen ja poltetaan. Jos olen pelkkää pahaa, ei minusta jää mitään
jäljelle. Kaikki hyvä, kaikki armo on saanut minussa aikaan, on minun
todellista ihmisyyttäni, suuruuttani tai mitättömyyttäni, ja sellainen minä
olen kuoleman jälkeen.
Siemen on kylvetty sieluuni ja aurinko paistaa. Suoko maa
kosteutta kaikille niille hyville aikeille, joita olen valmistanut ja
kasvavatko ne kauniiksi puiksi? Voiko himojen ohdakkeet lopulta estää sitä kylvöä, jonka Herra teki sieluuni? Ei, kylvö kasvaa ja vahvistuu Pyhässä Hengessä eivätkä himot kykene kukistamaan niitä.
Kiitos tästä armollisesta tekstistä. Minä olen vakavasti sairas, matkalla kuolemaan. Minulla on syöpä, joka ei enää parane. Kuoleman tuloa voidaan pidentää niin kauan kuin itse jaksan kestää ja käydä läpi raskaita hoitoja — vielä toistaiseksi minä niitä jaksan, vielä on Jumala näyttänyt edessäni asioita, jotka haluan tehdä, tapahtumia, joita odottaa. Mutta jonakin päivänä minun on sitten itse päätettävä, että nyt riittää, nyt olen valmis. Toivon, että Herra antaa minulle siihen silloin voimaa. Itse uskon niin, että saan olla tähän päätökseen valmis sitten, kun on sen aika, mutta rakkaani eivät sitä vielä ole, heidän puolestaan suren ja pelkään.
VastaaPoistaMinä olen niin kovapäinen, että minun täytyi sairastua, jotta Jumala pääsi koskettamaan minua, vähemmällä en uskonut. Minun täytyi saada tietoisuus omasta fyysisestä kuolemastani, jotta pystyin ja uskalsin nähdä ja hyväksyä vapauteni valita, haluanko hengellisen elämän. Mutta kun sain tiedon sairaudestani, tajusin myös, että kaikki tämä taakka on kannettu jo, Jeesus on kantanut tämän taakan kivistä polkua pitkin sieltä ”kuoleman laaksosta” Elämän vuorelle jo eikä reppuni ole enää painava. Ja silloin myös kirkastui se, mikä elämässä on tärkeää ja ainoa merkittävä tavoite, merkityksen antaja: pelastuminen, saada olla yhteydessä siihen armoon ja voimaan, jolla on tarjota iankaikkinen rakkaus.
En tarkoita sitä, että olisin jo jotenkin päässyt näistä maallisista himoista ja siitä lyhytaikaisesta miellyttävyydestä, tyydytyksen kaipauksesta ja pohjimmiltaan arvottomista — ja semmoiseksi hyvin etukäteen tietämistäni — asioista. Aina sorrun uudestaan, ja sitten saan taas huomata, miten ”pienet” synnit muuttuvat suuriksi ja näyttävät oikean luontonsa, kun niitä alkaa katua ja käsitellä. En ole mikään hyvä ihminen, kaukana siitä. Minua vaivaavat mm. ylimielisyyden ja ylpeyden henki, itsekkyys ja paisunut ego.
Toisaalta huomaan myös, miten ”makuni” ja arvostuksen kohteeni ovat muuttuneet ja muuttumassa. Yllätän usein itseni ja hymyilen, kun huomaan, miten monet semmoiset asiat, joista ennen pidin ja jotka olivat tärkeitä, eivät semmoisia enää lainkaan ole. Minulle on herännyt sammumaton nälkä lukea pyhittäjäisien ja -äitien elämäntarinoita ja kirjoituksia ja kuunnella erilaista musiikkia kuin ennen, minulle entiselle rokkinaiselle, joka ahmin dekkareita, fantasiaa ja poliisisarjoja televisiosta… Jotenkin tuntuu siltä, että olen saanut tarpeekseni maailman pahuuden fiktiokuvauksista, kun sitä oikeaakin pahuutta on niin paljon. Samalla tuntuu, kuin olisin jotenkin herkistynyt pahan ja hyvän näkemisessä, kuin tajuntani olisi kirkastumassa siinä suhteessa.
Se syy, miksi tämän kommentin laitan tähän, ei — toivoakseni — johdu oman itseni korostamisen tarpeesta, vaan jos tästä olisi ehkä apua jollekin toiselle samanlaisessa tilanteessa kilvoittelevalle… Ja kiitoksena näistä blogeista isä Villelle myös, ne auttavat minua paljon.
Kiitos, että laitoit kommenttisi! Silmiä avaava kommentti. Kaikkea hyvää sinulle!
PoistaKiitos tästä kommentista! Toivon sinulle paljon kestävyyttä, toivoa ja kärsivällisyyttä kestämään nuo koettelemukset jotka Jumala sinulle on antanut. Tulkoon ne sielun pelastukseksi ja iankaikkiseksi elämäksi!
Poista