Jeesus
jatkoi vertauspuheitaan ja sanoi heille:
2
"Taivasten valtakuntaa voi verrata kuninkaaseen, joka valmisti häät
pojalleen. 3 Hän lähetti palvelijoitaan kutsumaan häävieraita, mutta kutsun
saaneet eivät tahtoneet tulla. 4 Silloin hän lähetti toisia palvelijoita ja
käski heidän sanoa kutsutuille: 'Olen valmistanut ateriani, härät ja
syöttövasikat on teurastettu, kaikki on valmiina. Tulkaa häihin!' 5 Mutta
kutsun saaneista toiset eivät välittäneet siitä, vaan menivät muualle, kuka
pellolleen, kuka kaupoilleen, 6 toiset taas ottivat kuninkaan palvelijat
kiinni, pieksivät heitä ja löivät heidät hengiltä. 7 Silloin kuningas vihastui.
Hän lähetti sotajoukkonsa, surmasi murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa. 8
Sitten kuningas sanoi palvelijoilleen: 'Kaikki on valmiina hääjuhlaa varten,
mutta kutsutut eivät olleet juhlan arvoisia. 9 Menkää nyt teille ja toreille ja
kutsukaa häihin keitä vain tapaatte.' 10 Palvelijat menivät ja keräsivät
kaikki, jotka he tapasivat, niin pahat kuin hyvät, ja häähuone täyttyi
aterialle tulleista.
11
"Kun kuningas tuli sisään katsomaan juhlavieraitaan, hän näki siellä
miehen, jolla ei ollut hääpukua. 12 Hän kysyi tältä: 'Ystäväni, kuinka saatoit
tulla tänne ilman häävaatteita?' Mies ei saanut sanaa suustaan. 13 Silloin
kuningas sanoi palvelijoilleen: 'Sitokaa hänet käsistä ja jaloista ja heittäkää
ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita. 14 Monet ovat
kutsuttuja, mutta harvat valittuja.'"
Valmistautumisen tärkeys
Hääjuhla on oiva kuva
meille kaikille, jotka ajattelemme Jumalan pelkästään tunteettomana tuomarina,
jonka tehtävä on rankaista ihmisiä. Kuninkaan järjestämä hääjuhla on tarkoitettu
hänen pojalleen Jeesukselle ja me olemme niitä Jeesuksen ystäviä, jotka on
kutsuttu juhlimaan. Tämä juhla sai alkunsa luomisessa kun Jumala halusi jakaa
rakkaudestaan ja loi maailman. Kuitenkin tämä idylli särkyi käärmeen viettelyyn
ja ihmisen tottelemattomuuteen. Mutta Jumalan
rakkaus ihmistä kohtaan ei päättynyt tähän, vaan Hän kutsuu ihmistä taas kerran
taivaalliseen iloon.
Avioliitto on erittäin
yleinen evankeliumin käyttämä kuva taivaan valtakunnasta. Kirkko Kristuksen
morsiamena ja Kristus ylkänä ovat jo meille entuudestaan tuttuja niin
evankeliumeista, apostolisista kirjoituksista ja kirkkoveisuista. Taivaallinen
häämaja on meille kuva kirkosta, jonne jokainen on saanut kutsun. Uskomme
mukaan alttari on juhlapöytä ja ehtoollinen on juhla-ateria. Tämän vuoksi
Kirkko on aina korostanut ehtoolliselle valmistautumisen tärkeyttä.
Ehtoollisessa on kyse
uskomme valoisimmasta mysteeristä, joka käytännössä käsittelee uskomme kaikki teologiset
ja hengelliset aspektit. Eukaristiassa me muistamme Jumalan hyvyyttä
ihmiskuntaa kohtaan aina historian aamuhämäristä tähän päivään saakka. Katumuksen
ja kilvoituksen kautta me liitämme itsemme tähän voitolliseen kertomukseen.
Samalla muistamisemme muuttuu horisontaaliseksi eli muistamme
kanssapalvelijoitamme kaikissa maailman kirkoissa ja pyhäköissä. Eukaristiassa
historia ja maantiede menettävät merkityksensä, sillä kaikesta tulee hetkeksi
yksi ainoa kirkastettu todellisuus.
Valmistautumisemme
taivaallisiin hääpitoihin alkaa kasteesta ja päättyy kuolemaan. Me olemme
etuoikeutettuja, kun meidät on kutsuttu pyhään kasteeseen, tämän jälkeen
tulemaan juhlapöytään pyhälle ehtoolliselle ja kerrottu katumuksen
mahdollisuudesta. Kirkon seitsemän sakramentin kautta meidän sydämessämme
herätetään muisto paratiisista, jonka moni on jo unohtanut. Tämä muisto kutsuu
meitä pukeutumaan Kristukseen ja palaamaan takaisin kotiin.
Mies vailla hääpukua
Mikä ovat tämän
vertauksen tulkinta? Vertaus selittää itsensä hyvin helposti mutta näin olemme
perinteisesti vertauksen tulkinneet. Hääjuhla on siis pyhä kirkkomme ja
erityisesti sen eukaristia. Kutsuja järjestävä isäntä on laupias Jumala,
isännän poika on lihaksitullut Jumalan Sana ja juhlaruoka on ehtoollinen.
Kutsusta kieltäytyneet vieraat olivat juutalaisia, jotka tappoivat profeettoja.
Tämän jälkeen Jumala ei kutsu enää vain juutalaisia vaan kutsu laajenee
koskemaan meitä tavallisia ihmisiä kujilta ja katujen varsilta. Entä mies, joka
oli mukana juhlissa mutta hänet heitettiin pimeyteen vailla sopivaa hääpukua?
Mies kuvaa jokaista ihmistä, joka kuulee kutsun mutta hylkää sen.
Miehen puvuttomuus
hääjuhlassa tarkoittaa myös sitä, ettei hän ole valmistautunut tähän pelastavaan
juhlaan. Kyyneleet, kilvoitus, murtunut mieli tai kaipaus Jumalan luo katosivat
tiellä kohti maallista menestystä. Hän ehkä rakasti Jumalaa yli kaiken ja
noudatti lakia kuin rikas nuorukainen. Ehkä hän rakasti mielessään
lähimmäisiään, mutta ei koskaan auttanut heitä. Tällä miehellä olisi ollut
samanlainen mahdollisuus valmistautumiseen kuin kaikilla muillakin mutta hän ei
pitänyt sitä tärkeänä.
Yksi kauneimmista Suuren
paaston veisuista kertoo hääpuvustamme:
Minä näen, oi Vapahtaja,
Sinun häämajasi kaunistettuna, mutta minulla ei ole vaatetta sinne sisälle
mennäkseni. Valista, oi valon antaja, minun sieluni puku ja pelasta minut.
Häävaate on lahja meille
Katumuksen kautta me
saamme tuon valoisan häävaatteen päällemme lahjana. Kertomus tuhlaajapojasta sisältää seuraavan dialogin: Poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen
tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että
minua kutsutaan pojaksesi.' Mutta isä sanoi palvelijoilleen: 'Hakekaa joutuin
parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, pankaa hänelle sormus sormeen ja
kengät jalkaan. (Luuk. 25:21-22)
Tähän aikaan oli tapana,
että häävieraat saavat juhlapuvun isäntäväeltä juhlaa varten. Ei siis kannata
kuvitella, että ansaitsen oman hääpuvun hyvää tekemällä, koska silloin hääpuku
olisi kovin vaatimaton. Juhlien isäntä eli Jumala antaa meille kasteessa tuon
hääpuvun armostaan ja laupeudestaan syntistä ihmistä kohtaan. Mutta tämä mies
on kieltäytynyt ottamasta vastaan häävaatteita ja tullut juhliin omat vaatteet
päällään.
Kastepuvun valkoinen
väri merkitsee sitä, että meidät on kasteessa herätetty pimeydestä ja pesty
puhtaaksi synnistä. Ja kun me taas kerran lankeamme syntiin, me voimme pyytää kastepukumme
pesua katumuksen sakramentissa. Liturgiassa pappi on pukeutunut valkoiseen
kastepukuunsa. Ennen kuin hän pukee tuon alusstikarin päälleen, hän lukee
seuraavan kohdan profeetta Jesajan kirjasta:
Minä iloitsen suuresti
Herrassa, minun sieluni riemuitsee minun Jumalassani, sillä hän pukee minun
ylleni autuuden vaatteet ja verhoaa minut vanhurskauden viittaan, yljän
kaltaiseksi, joka kantaa juhlapäähinettä niinkuin pappi, ja morsiamen
kaltaiseksi, joka on koruillansa kaunistettu. (Jes. 61:10) . Kannattaa lukea koko teksti
tästä linkistä, se kertoo meille jotain oleellista liturgian luonteesta.
Jumalan vastustajat
Evankeliumissa kuitenkin
kerrotaan kuinka ensimmäiset vieraat eivät voineet sietää kutsun tuojia. Ehkä
nämä ihmiset olivat niin kaukana paratiisista, etteivät ehkä enää tunteneet
tuota isäntää, joka kutsui heitä takaisin kotiin. Ehkä he joskus muistelivat,
että sellainen paikka oli joskus ollut olemassa mutta he eivät enää synnin
hämärtäminä tunnistaneet Luojaansa. Viestintuojat saivat nämä ihmiset
raivoihinsa ja osa tappoi näitä hyvien uutisten tuojia. Eikä näiden
ylimielisten ihmisten kohtalo ollut enää kadehdittava. Heidän tapettiin ja
heidän kotinsa poltettiin. Jumalan oli aika etsiä uusia ystäviä, joiden kanssa
voisi iloita ja toki sellaisia löytyi. Ja he ottivat kutsun ilomielin vastaan.
Jumala suojelee meitä ja
siksi Hän kertoo meille myös sen kuinka kieltäytyjille käy. Profeettojen
murhaajille kävi yhtä huonosti kuin sille, joka ei ollut valmistautunut
juhliin. Mielestämme kuningas varmastikin toimi raivostuessaan oikein mutta
kestäisimmekö itse heidän kohtaloaan? Jeesus puhui vertauksin ja pelkään, että
tämä ajaton vertaus voi tarkoittaa ketä tahansa. Olemmeko sydämessämme
tappaneet ne kaikki profeetat, jotka kutsuivat meidät katumukseen ja
ehtoolliselle? Ehkä kerta toisensa jälkeen vaimensimme omantuntomme äänen, joka
kutsui meitä pelastukseen? Keksimmekö hyvän syyn sille, miksemme taaskaan tällä
kertaa pysty osallistumaan liturgiaan?
Mikään ei ole muuttunut -
kutsu on edelleen voimassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti