Koronaepidemia on mullistanut koko maailman. Tuntuu kuin
maailma pysähtyisi ja perusturvallisuutemme on uhattuna. Kenelläkään ei ole
tietoa kauan tämä epidemia jatkuu ja mihin se lopulta johtaa. Mutta Jumalaan
uskovan kristityn ei pitäisi huolestua tästä epidemiasta, koska kirkkomme on
kauan opettanut meille oikeanlaista elämäntapaa ja asennoitumista elämää ja
kuolemaa kohtaan, iloja ja suruja vastaan, terveyttä ja sairautta kohtaan.
Miksi maailmassa on ylipäätään sairauksia? Kirkkomme opettaa,
että sairaudet ovat tulleet elämään syntiinlankeemuksen seurauksena. Sairaudet
muistuttavat meitä tottelemattomuudesta Jumalaa kohtaan, kun jätimme
noudattamatta sitä ainoaa käskyä, jonka saimme: älä syö siitä puusta. Mitä tämä
syömiskielto oikein tarkoitti? Elämme Suuren paaston aikaa ja kysymys on hyvin
relevantti.
Jumala loi ihmiselle paratiisiin ja asetti hänet asumaan sinne.
Paratiisin tarkoituksena olla tehdä ihmisestä onnellinen, jotta hän voisi
yhdessä Luojansa kanssa nauttia luomistyöstä ja Hänen rakkaudestaan. Ihminen
luotiin suhteessa Jumalaan, ei sentään itsenäiseksi ja omavaltaiseksi olennoksi.
Meidän on luotu äärettömän suureen vapauteen mutta samaan aikaan me olemme silti
tämän elämän lakien alaisia. Meillä on vaikeuksia, sairauksia ja kuolemaa.
Tottelemattomuus on pahuuden lähde luomiskertomusta seuraten.
Tottelemattomuus juontuu ylpeydestä ja ihmisen itseriittoisuudesta. Ihminen on
saanut Jumalalta lait, joita hänen tuli noudattaa ja jonka avulla hän voisi
pelastua. Jumala tahtoo jokaisen luotunsa pelastuvan ja siksi ilmaisee tahtonsa
ja rakkautensa lakien kautta. Lait suojaavat elämää pahalta. Ja vielä enemmän, nämä
lait ja käskyt lupaavat meille iankaikkisen elämän.
Ihminen lankesi syntiin ja se merkitsi synnin seurausten
tuloa osaksi meidän elämäämme. Synnin seurauksena meistä tuli kuolevia ja
päädymme maan tomuun, josta meidät oli otettukin. Eräänä juonteena voimme muistaa
myös ajatuksen kuoleman ja pahuuden yhteenkuuluvuudesta. Kuolema merkitsee aina
pahan kierteen katkaisua. Paha ei voi kasvaa loputtomiin, koska jossakin mielessä
sekin on kuoleman lain alainen. Muuten paha voisi kasvaa ihmisessä loputtomiin
ja viedä hänet yhä syvemmälle pimeyteen. Kuolema vapauttaa ihmisen tästä
kierteestä. Samalla kun myös muistamme miten vastasyntyneet ovat sielultaan
puhtaita ja viattomia niin ymmärrämme miten, Luomakunta siis uudistuu koko ajan
syntymän ja kuoleman kautta.
Maailmassa on tuskin mitään mitä Jumala ei voisi käyttää
myös hyvään. Tämä koronaepidemia voi olla myös pontimena meille siinä, että se herättäisi
meissä keskinäisen solidaarisuuden ja huomaavaisuuden.
Sairaudet antavat meille mahdollisuuden toimia Luojamme kuvana.
Voimme näin aikoina olla toisiamme kohtaan hyviä, huomaavaisia, sääliviä,
myötätuntoisia ja kannustavia. Yhtä lailla myös välttää kaikkea itsekkyyttä, ahneutta,
sydämen kylmyyttä, julmuutta. Nyt paastokeräyksen aikana on hyvä myös tiedostaa
omalta osaltamme, millaista elämää me sallimme veljiemme ja sisartemme elää
kolmannessa maailmassa? Tämän epidemian osalta voimme paremmin ymmärtää
millaisissa ongelmissa he joutuvat elämään, kun jokapäiväinen elämä on aivan
perusasioiden kanssa taistelemista. Ja ehkä samaan aikaan mekin saatamme alkaa
lopulta oman elämän yksinkertaistumisen ja rauhoittumisen kautta näkemään, mikä
elämässä on kalleinta ja tärkeintä.
Terveytemme ja elämämme on Jumalan hallussa. Elämä on lahja,
jonka olemme Luojaltamme saaneet ja sillä on selkeä tarkoituksensa.
Elämän tarkoitus on valmistaa meitä iankaikkista elämää varten.
Me monesti kuvittelemme tässä arkitodellisuudessa, että tämä katoava elämä on
kaikki kaikessa. Vaikka kaikki ympäriltämme hiljalleen katoaa ja vaikka moni
ihminen kuolee läheltämme, emme siltikään monesti ymmärrä tämän elävän katoavaisuutta.
Meillä on elämässä aina vaikeuksia mutta jos osaamme kääntää
ne haasteiksi ja suunnata ajatuksemme kasvamiseen kohti Jumalan kaltaisuutta
niin olemme oikealle tiellä. Elämämme on kilvoittelua, jonka päämäärä on
kasvamisessa kohti Jumalan kaltaisuuta. Kuten pyhittäjä Porfyrios opettaa, me
emme pyydä Jumalalta vapautusta sairauksista vaan että meistä tulisi hyviä
sairauden kouluttamina. Oppisimme
nöyryyttä, kärsivällisyyttä, myötätuntoa. Pitäisimme mielessämme toivon ja jaksaisimme
uskoa, että kaikella on myös tarkoituksensa. Jotta me oppisimme luottamaan
Jumalaan.
Monesti vaikeat ajat osoittavat meille ja lähimmäisillemme
sen mitä aidosti olemme. Ehkä koronaepidemia jälleen herättäisi meissä yhteisöllisyyden,
jotta muistaisimme, että terveys on lopulta kovin arvokasta ja vasta kun olemme
sairastuneet me voimme ymmärtää sen merkityksen.
Sunnuntaina vietämme pyhän Ristin sunnuntaita. Mitä ristin
kantaminen tarkoittaa? Ristin kantaminen annetaan meille sinä päivänä, kun me
liitymme kirkon jäseniksi. Me elämme langenneessa maailmassa ja jokaiselle
meillä on haasteensa ja ongelmansa tässä elämässä. Jokainen meistä kantaa omaa
ristiään, kukaan ei voi ottaa kantaakseen toisen ristiä. Mutta millä tavoin me
kannamme omaa ristiämme? Suureen ääneen valittaen vai hiljaa ja
kärsivällisesti. Kannammeko ristiä vihamielisesti ja toisiamme syytellen vai
herättääkö se meissä myötätuntoa myös muita kantajia kohtaan. Kun katsomme ristiinnaulittua Herraamme, me
näemme oikean tavan suhtautua ristimme kantamiseen.
Läheisten sairaudet,onnettomuudet sekä poismenot ovat olleet raskaita kantaa.Näiden edessä tuntee itsensä todella voimattomaksi,mikä näiden tarkoitus oli.Miksi kaikki vain häipyy, lopullisesti.
VastaaPoistaNe valtavat kivut joita ei itse edes käsitä, traumat seurauksineen.
Kaikki täysin turhat asiat tuntuvat todella tyhjiltä tällä hetkellä.
Kun kaksi läheistäni sairauden takia poistui keskuudestamme olivat nämä tapahtumat näkemykseni mukaan helpottaviakin.Siskoni viimeiset sanat olivat että hän ei enää jaksa(taistella sairautta vastaan).Isäni poismeno oli ymmärrettävää iän takia. Eräänä päivänä kivut olivat poissa.
Kiitos Isä Villelle tästä puhuttelevasta ja lohduttavasta kirjoituksesta.
Kiitos todella kauniista ja koskettavasta kommentistasi!
Poista