Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän
rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi. Mutta jos te
ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin
tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat
heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä paastoat,
voitele hiuksesi ja pese kasvosi. Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset,
vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa,
palkitsee sinut.
Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä
tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.
Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan
eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. Missä on aarteesi, siellä on myös
sydämesi.
Tänään kirkkomme pukeutuu violettiin ja Suuri paasto on
valmis alkamaan. Ensimmäisenä paastoviikkona kuulemme jokainen pyhän Andreas Kreetalaisen
katumuskanonin, jossa toistuvasti todetaan, ”Armahda minua Jumala, armahda
minua”. Paaston aikana me pysähdymme, hiljennymme ja teemme päätöksen parannuksesta.
Tuhlaajapojan matka kotiin on alkanut.
Anteeksianto
Jos me olemme valmiita antamaan anteeksi toisillemme, niin
me voimme pyytää armoa myös Jumalalta. Periaate on yksinkertainen mutta
valtavan suuri, tämähän liittyy suoraan meidän pelastukseemme. Me tiedämme,
että syntimme, säälimättömyytemme ja kovasydämisyytemme ovat pelastuksemme
esteitä. Taivaan valtakunnan laki on rakkaus ja nuo edellä mainitut huonot ominaisuudet ovat vastakkaisia tuolle
periaatteelle. Jos me olemme valmiita luopumaan näistä, meillä on lupa odottaa
anteeksiantoa Herramme sanan mukaan.
Olemmeko valmiita luopumaan oikeudenmukaisuuden
vaatimuksesta, olemmeko valmiita kestämään epäreilua kohtelua, olemmeko
valmiita siihen, että me rakkauden vuoksi voisimme olla kärsivällisiä? Tätä
marttyyritkin tekivät ja samaa on myös kristittynä oleminen tarkoittaa.
Lähimmäisen rakkaus on mieluummin tekoja kuin sanoja. Toki
me voimme auttaa toista myös lohduttamalla, kuuntelemalla ja rohkaisemalla.
Mutta apostoli Jaakobin sanoin: Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo
uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä?
Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa,
niin turha teidän on sanoa: »Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja
syökää hyvin», jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat. Näin on
uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut. (Jaak. 2:14-17)
Jos me aidosti rakastamme toinen toistamme, niin kuinka
voisimme olla antamatta toisillemme anteeksi? Miksi me tällä pitkällä paaston
tiellä kantaisimme mukanamme tällaista taakkaa, joka kasva rakkaudesta vaan
kaunasta toista ihmistä kohtaan? Ja samaan aikaan, kuka meistä osaa laskea
omien elonpäiviensä määrän? Kaikki meistä eivät tule elämään välttämättä
vanhoiksi asti. Ja kuten Vapahtajamme sanoin, olemmeko itse antaneet anteeksi,
kun nyt Kaikkivaltiaan edessä me olemme pyytämässä anteeksi rikkomuksiamme?
Paastoaminen
On hyvä huomata, ettei Jeesus vain ehdota meille paastoa
vaan pikemminkin olettaa meidän paastoamistamme. ”Kun te paastoatte…”
Paastoamalla me valmistaudumme suureen juhlaan. Kirkon opettajien
mukaan syömisen kautta synti tuli maailmaan, niin paaston kautta me etsimme voittoa
tuosta samasta lankeemuksen hetkestä.
Paaston kautta me haemme hengellistä kuin ruumiillistakin
puhdistautumista. Paastolla on kiistatta terveydellisiä vaikutuksia ja
nykylääketiede suhtautuu hallittuun paastoon positiivisesti.
Paastoaminen myös
opettaa meille niin itsehillintää kuin pidättäytymistäkin. Me emme elä syödäksemme
vaan syömme elääksemme. Siksi on hyvä muistaa, että paasto on meille työkalu,
apuväline, jonka tarkoitus on tukea hengellistä pyrkimystämme tavoittaa aito ja
oikea elämäntapa. Siksi paastoaminen on myös sisäisen harkinnan paikka ja
kannattaa miettiä mistä lopulta on kysymys tässä elämässä.
Kuten Jeesuksen sanoo, paaston aika ei pidä olla murheen
vaan ilon aikaa. Toki luopumisen tuska tämän elämän nautinnoista voi ajoittain
masentaa meitä mutta jos jaksamme pysyä kestävinä, me tulemme huomaamaan mistä
loppujen lopuksi on kysymys.
Jokaisen meistä tulee muistaa vielä viimeinen periaate,
josta Jeesus puhuu suoraan. Paasto on jokaisen yksityisasia, se tulee tehdä
salassa. Siksi paastoaminen on siis jokaisen yksityinen asia ja kukin meistä
pyrkii parhaansa mukana toteuttamaan täydellisen paaston ihannetta. Emme
myöskään velvoita toisiamme paastoamaan emmekä puutu toistemme paastoon.
Taivaallinen aarteemme
Missä meidän aarteemme on? Siellä on myös sydämemme. Aarteemme
eteen olemme valmiita tekemään kaikkemme, aarteeseemme on sidottu koko ajankäyttömme,
meidän halumme, se on päämäärämme, se vasta motivoi meitä yhä uudelleen ja
uudelleen. Sen me asetamme etusijalle.
Tämä maailmallinen aarre saattaa olla elämämme epäjumala. Kultainen
vasikka, ainoa mikä merkitsee jotakin, jonka eteen teemme kaikkemme. Palvomme mammonaa
kahmimalla rahaa ja omaisuutta itsellemme, kokoamme rikkauksia - samaan aikaan
kun toinen kärsii nälkää, janoa.
Saatamme tehdä itsestämme epäjumalankuvan keskittyessämme omaan nautintoomme ja unohtaessamme lähimmäisemme hädän. Me asetamme itsemme muiden edelle ja teemme itsestämme maailman keskuksen. Luomakunnan kärsiessämme me ostamme ja kulutamme luonnonvaroja niin peruuttamattomasti, että lapsemme ei tule koskaan perimään yhtä puhdasta ja eheää luomakuntaa sellaisena kuin me sen saimme.
Saatamme tehdä itsestämme epäjumalankuvan keskittyessämme omaan nautintoomme ja unohtaessamme lähimmäisemme hädän. Me asetamme itsemme muiden edelle ja teemme itsestämme maailman keskuksen. Luomakunnan kärsiessämme me ostamme ja kulutamme luonnonvaroja niin peruuttamattomasti, että lapsemme ei tule koskaan perimään yhtä puhdasta ja eheää luomakuntaa sellaisena kuin me sen saimme.
Mihin tämä aarteemme lopulta päätyy, jonka eteemme annoimme
koko elämämme, kun päiviemme määrä on täysi?
Kaiken tämän keskellä me kuulemme Vapahtajamme sanat: älkää
kootko aarteita maan päälle vaan taivaaseen. Mitä ovat aarteet taivaissa?
Rakkaus, sääli, anteeksianto, auttaminen, kärsivällisyys, toisen auttaminen
hädässä, sairaiden tai vaikka yksinäisten luona vieraileminen.
Lopuksi
Paaston tarkoitus on jälleen eheyttää meidät ihmisinä
Toivon, että jokainen meistä löytäisi kaikki ne paaston tervehdyttävät puolet,
kun huomenna laskeudumme paaston viettoon. Paastotkaamme siis ruuasta ja
juomasta, pahan puhumisesta ja tekemisestä, laiskuudesta ja velttoudesta,
ylpeydestä ja toistemme tuomitsemisesta, ahneudesta ja välinpitämättömyydestä.
Nyt on mielenmuutoksen aika, nyt on parannuksen aika.
Rakastava isä odottaa meitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti