Kun Jeesus oli saapunut Kapernaumiin, muuan
sadanpäällikkö tuli hänen luokseen ja pyysi häneltä apua sanoen: »Herra,
palvelijani makaa kotona halvaantuneena, kovissa tuskissa.» Jeesus sanoi: »Minä
tulen ja parannan hänet.» Mutta sadanpäällikkö vastasi: »Ei, Herra, en minä ole
sen arvoinen, että tulisit kattoni alle. Sano vain sana, ja palvelijani
paranee. Minä tottelen itsekin toisten käskyjä ja komennan omia sotilaitani.
Kun sanon sotilaalle: ’Mene’, niin hän menee, tai toiselle: ’Tule’, niin hän
tulee, tai palvelijalleni: ’Tee tämä’, niin hän tekee.»
Tämän kuullessaan Jeesus hämmästyi ja sanoi niille,
jotka häntä seurasivat: »Totisesti: näin vahvaa uskoa en ole tavannut
yhdelläkään israelilaisella. Minä sanon teille, että niin idästä kuin lännestä
tulee monia, jotka taivasten valtakunnassa käyvät aterialle yhdessä Abrahamin,
Iisakin ja Jaakobin kanssa. Mutta ne, joiden oli määrä periä valtakunta,
heitetään ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.»
Sitten Jeesus sanoi sadanpäällikölle: »Mene.
Tapahtukoon niin kuin uskot.» Sillä hetkellä palvelija parani. (Matt 8:5-13)
Jeesus kohtaa Matteuksen evankeliumin 8. luvussa
roomalaisen sotilasosaston johtajan. Asetelma on herkullinen. Kertomus on lyhyt
mutta kannattaa huomioida jokainen pieni yksityiskohta tarinassa, siellä on paljon
mielenkiintoista.
Sadanpäämies ilmaisee vahvaa uskoa, kääntyessään
Jeesuksen puoleen. Jollain lailla hän ilmeisesti ylittää sen normaalin
roomalaisen sotilaan tavan elää ja uskoa. Centurion, sadan miehen osaston
johtaja: eikö hän olisi voinut käskeä yhden sotilaistaan hakemaan Jeesuksen
luokseen? Silloin valta-asetelma olisi muuttunut, kuten muistamme Jeesuksen
kohdatessa Pilatuksen.
Ellei kohtaaminen olisi ollut vapaaehtoinen ja
tasaveroinen tuota taianomaista hetkeä ei olisi syntynyt.
Kotona palvelija makaa halvaantuneena. Eikö
sadanpäällikön olisi ollut helpompi etsiä toinen palvelija? Anteeksi
ajatukseni, mutta tuohon aikaan tämä oli tavallista. Palvelijan täytyi olla
hänelle erityinen, koska päällikkö näki vaivaa. Ehkä hän oli erityisen
luotettava tai hyvin koulutettu, joka toimi kuin ajatus. Vai kertooko tämä
jotakin sadanpäälliköstä, vähintäänkin hänen hyväsydämisyydestään?
Roomalaiset olivat yhtä uskonnollisia kuin tuon ajan
ihmiset yleensä ja he helposti kääntyivät Marsin, Jupiterin ja muiden jumalien
puoleen. Mutta eivät he kuitenkaan minkä tahansa jumalan puoleen kääntyneet. Miksi
hän kääntyi juutalaisen rabbin puoleen? Ajatteliko hän Jeesusta jonain yleisenä
parantajana, taikuuksien tekijänä vai todellakin Jumalan poikana? Tuskin Jeesus
olisi reagoinut sadanpäällikön pyyntöön, jos olisi huomannut miehen pitävän
itseään jonain puoskarina. Kysymys on nyt jostain suuremmasta kuin vain
palvelijan parantamisesta.
Toisesta näkökulmasta katsottuna: Miksi Jeesus näki tässä
mahdollisuuden? Miksi Jeesus mtään kyselemättä suostui lähtemään sadanpäämiehen
kotiin parantamaan palvelijaa? Toisessa kohtaa hän yksinkertaisesti kieltäytyi
ja sanoi tehtäväkseen pelastaa vain Israelin kadonneet lampaat. Kaiken lisäksi
myöhemmin nämä samat Jerusalemin valtaajat ristiinnaulitsivat hänet. Mikä oli
Jeesuksen motiivi tässä avuntarjoajana? Tuoda palvelijassa esille Jumalan voima
ja kunnia? Vakuuttaakseen roomalaiset omasta jumaluudestaan? Tämä jää avoimeksi
koska evankelista ei sitä avaa sen enempää.
Jokin merkillinen yhteys näillä kahdella oli.
Evankeliumin kirjoittaja haluaakin kiinnittää huomiomme varsinaiseen
kohtaamiseen ja keskusteluun. Evankeliumin tarkoitus ei ole tuoda ilmi Jeesus
Nasaretilaisen historiaa vaan opettaa meille jotakin Jumalan valtakunnasta.
Se oli kahden miehen usko toinen toisiinsa. Ei vain niin
että sadanpäällikkö uskoi Jeesukseen, Jeesus myös uskoi tähän mieheen. Kuten
kehen tahansa joka vilpittömin mielin lähestyy häntä.
Ensinnäkin, sotajoukkojen johtaja pani toivonsa
Jeesukseen. Tähän mieheen, joka kierteli opetuslapsineen ympäri maita ja
mantuja: osa uskoi hänen olevan tuleva Messias, toiset etsivät tilaisuutta
tappaa hänet.
Toiseksi, Jeesus näki miehen uskon ja lujan vakaumuksen.
- Tätähän mekin toivomme, kun käännymme Herramme puoleen: Herra kuule minun
rukoukseni ja täytä minun pyyntöni. Usko ja luja vakaumus on kaiken lähtökohta.
Tämä mies todellakin, ei vain rukoillut, vaan ihan konkreettisesti kääntyi
Jumalan puoleen ja haki apua.
Mikä Jeesusta hämmästytti tämän miehen puheissa? Kerta
toisensa jälkeen hän oli tuskastunut siihen, ettei edes juutalaiset uskoneet
häntä, keskeinen teema koko ajan Jeesuksen ja juutalaisten kohtaamisessa. Tällä
kertaa Jeesuksen ei edes tarvitse kysellä uskoa vaan vakaumus on päivän selvä.
Tämä mieshän uskoo häneen! Eikä edes Jeesuksen läsnäoloa halvaantuneen
palvelijan luona tarvita vaan pelkkä sana riittää.
Riittäisikö pelkkä Jumalan lupaus sinulle ja minulle? -
Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan... Jumalan sanan on riitettävä meille,
muuta emme saa.
Luulen, että tässä on se rajapinta tai kosketuspiste
minun ja tämän tarinan välillä: Meiltä odotetaan samaa uskon vakavuutta kuin
sadanpäälliköltä. Rohkeutta myös!
Särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala,
hylkää
Yhtenä teemana kertomuksessa on myös asenteemme Jumalan
edessä. Tässä kertomuksessa asetetaan esikuvaksi sydämen nöyryys.
"- Ei, Herra, en minä ole sen arvoinen, että
tulisit kattoni alle." Sadanpäämies nöyrtyy vilpittömästi Jeesuksen
edessä. Mutta miksi? Siksi, että mies tarvitsee armahdusta.
Tietyssä kohtaa elämää - asiat tulevat pisteeseen, jossa
elämän lainalaisuuksien pitää muuttua tai meille käy huonosti. Tässä
kertomuksessa maallinen valta ei riitä asioihin, jotka ulottuvat kuoleman
tuolle puolen. Sanonnan mukaan ateistikin rukoilee, kun helikopteri putoaa.
Pyydämme Jumalaa, että sen minkä pitää lain mukaan
tapahtua, ei missään nimessä tapahtuisi. Se mikä on selvää, ei enää olisikaan
selvää. Vääjäämätön jäisi tapahtumatta. Että tapahtuisi ihme - jotain pientä,
joka pelastaisi meidät.
- Armahdus. Olemme nähneet, miten ihminen on pelastunut
varmalta kuolemalta. Miten pieni Hengen kosketus on kantanut läpi koko elämän,
kun toisen ihmisen huulille kohosi hymy, keveä kosketus poskella.
Mielestäni tämä sadanpäällikön nöyrtyminen on yksi
keskeinen elementti tämän evankeliumin opetuksessa ja se toi hänelle valtavasti
kaipaamansa avun: särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää
(Ps. 51:19).
Sieluni katon alle
Evankeliumi antaa tulkita itsensä myös allegorisella
tavalla eikä tämän ymmärtäminen oli kovin vaikeaa. Me ymmärrämme helposti,
miten sadanpäämies haluaa lähestyä Jeesusta ja hengellisessä mielessä hän on
valmis avaamaan sielunsa oven Herralle. Sotilas kuitenkin huomaa, ettei hänen
sielunsa oli valmis Herran tuloon ja siksi hän sanoo, että pelkkä sana riittää.
Uskoa sanan voimaan hänellä kyllä riittää. Mikä on tuo sana? Se on evankeliumi
tai laajemmin jokainen sana, joka lähtee Jumalasta. Halvaantunut palvelija
kuvaa yksinkertaisesti meitä itseämme, synti on halvauttanut meidät. Ehkä
sadanpäämies kuvaa pappia, joka lähestyy esirukouksin Jumalaa ja rukoilee puolestamme.
Pyhä Johannes Krysostomos kuvaa tätä kauniista
ehtoolliselle valmistavassa rukouksessa:
Herra, minun Jumalani, tiedän, etten ole otollinen,
enkä kelvollinen saapuaksesi kattoni alle, sieluni majaan, sillä se on aivan
autio ja sortumaisillaan, etkä löydä minusta kelvollista paikkaa, johon pääsi
kallistaisit (Matt. 8:20.)
Toisessa rukouksessa hän jatkaa:
Valtias Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit
sieluni katon alle, mutta koska sinä, ihmisiä rakastava, tahdot asua minussa,
uskallan lähestyä sinua. Sinä käsket minun avata ovet, jotka olet itse tehnyt,
ja sinä astut niistä sisään, koska olet ihmisiä rakastava Herra. Sinä astut
sisään ja valaiset pimentyneet ajatukseni.
Lähestyminen vaatii rohkeutta ja päättäväisyyttä:
Haluanko todella sitä, että hän muuttaa minun elämäni? Onko sieluni koti
puhdas, voinko majoittaa arvovieraan tähän lähes sortuneessa tilassa olevaan
paikkaan? Ja mitä tuo Herran tuleminen sitten voisi myös tarkoittaa? Eittämättä
Herran pyhää ehtoollista. Olenko valmis lähetymänään myös uskolla ja
nöyryydellä Herraamme jota hän oman uhrinsa kautta parantaisi minut,
halvaantuneen palvelijansa.
Lopussa oli sana
"Sano vain sana, ja palvelijani paranee."
Koko kristillinen usko perustuu sanan voimaan. Meillä on
pyhät kirjoitukset, joiden varassa on pelastuksemme.
Tänä päivänä me puhumme liikaa ja monia turhia asioita.
Samalla hetkellä ortodoksisen kilvoituksen keskeinen sanoma on hiljentyminen.
Meille joskus muistutetaan: Minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta,
jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili. Sanojesi
perusteella sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut
tuomitaan syylliseksi. (Matt 12:36-37)
Kautta aikojen sanalla on ollut valtava merkitys. Jopa
suurempi kun pystymme edes kuvittelemaan. Jumala luo maailman Sanallaan,
Jumalan pelastaa Sanallaan. Me siunaamme sanalla, me kiroamme sanalla.
Valehdella voi vain sanoin. Sanoilla luodaan todellisuutta: kun meille
kerrotaan tarpeeksi usein ja säännöllisesti valheellisia asioita, me alamme
uskoa niitä. Valehtelemalla voidaan luoda maailma, jota ei itse asiassa ole
edes olemassa ja silti saatamme tyytyväisinä elää siinä.
***
Armo ja anteeksiantamus on osa meitä. Se kuuluu meidän
luontoomme. Jos me olemme valmiita antamaan toisillemme armoa ja anteeksi niin
miksei valtava ihmisrakas Jumala tekisi meille samoin?
Ja samaan aikaan, armo ja anteeksiantamus ei ole osa
meitä: Me saamme sen Jumalan lahjana. Me saamme sen lahjana ja jos käytämme
sitä niin se yhdistää meidät Luojaamme. Meistä tulee silloin pieneksi hetkeksi
Jumalan kaltaisia. Hetkeksi meistä tulee jumalia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti