YHTEISELÄMÄ PERUSTUU moraalisiin sääntöihin ja tapoihin.
Erilaiset moraalikoodit suojelevat yhteiskuntamme eri osia väkivallalta,
vahvemman oikeudelta, epärehellisyydeltä jne. Moraali suojelee, ei vain elämää,
vaan aivan tavallisia asioita: perheitä, koteja, ystävyyssuhteita. Usein
ihmisillä on hyvä olla, kun noudatamme yleisesti hyväksyttyjä moraalisääntöjä.
Moraalia tarvitaan samaan kuin lakiakin, heikompien
suojaamiseksi. Me voimme tehdä monia asioita, koska me yksinkertaisesti voimme
tehdä niin. Meidän ei tarvitse edes välittää seurauksista, koska seurauksia ei
välttämättä edes tule. Polkupyöriä varastetaan päivittäin, harvemmin tekijä jää
kiinni eikä poliisiakaan kiinnosta resurssien puuttuessa tutkia vähäisiä
asioita. Yhteiskuntamme kestää, jos enemmistö kuitenkin noudattaa jonkinlaisia
moraalisääntöjä eikä syyllisty isompiin rikkeisiin. Vähän niin kuin
rokotesuoja.
Mutta lailla ja moraalilla on tärkeä erotus toisiinsa. Lakia
on noudatettava ja sen rikkomisesta seuraa jokin sanktio. Laki heijastelee
yhteiskuntamme moraaliarvoja mutta kukaan ei voi päättää noudattaako lakia vai
ei. Yleensä ajattelemme, että jokaisen on noudatettava lakia. Moraali taas
kumpuaa ihmisestä itsestään ja sanktiot tulevat myös sisältämme, vaikkapa
huonona omanatuntona. Me voimme vaihtaa moraalista ohjenuoraa, jopa hylätä se
ja elää vailla moraalia. Lainsäädäntöä voi olla paljon, mutta jos meiltä
puuttuu moraalinen ryhti, yhteiskunta voi hiljalleen hajota.
Meillä on ollut aikoja, kun moraalista ei ole välitetty tai
sitä on pidetty samantekevänä. Moraalilla on hyvät aikansa, yhä lailla kuin
huononsakin. Moraalin rappeutumista on usein pidetty myös yhteiskunnan
sortumiseen johtava ilmiönä. Rooman valtakunnan romahtamiseen on varmasti
löytynyt monia syitä (mm kansainvaellukset) mutta usein moraalinen rappio
nähdään merkittävänä romahduksen syynä.
MEILLÄ EI OLE OLEMASSA jotain yhtä ainoaa kaikkien
hyväksymää moraalikoodistoa. Meillä on runsas määrä erilaisia teorioita siitä,
mitä me esim. pidämme moraalin lähtökohtana tai päämääränä. Moraalin päämäärän
voi olla esim. nautinto, hyöty, onnellisuus, tasapuolisuus. Etiikan ja
moraalifilosofian tutkimuksessa on vuosisatojen aikana etsitty eri näkökulmia
kysymykseen hyvästä ja pahasta, metodeista jne.
Mutta samaan aikaan meillä on yrityksiä luoda universaaleja
moraalisäännöstöjä, jotka saattavat olla melko ympäripyöreitä tai hyvinkin
eksakteja. Tunnemme monia versiota Kultaisesta säännöstä: Tee lähimmäiselle niin
kuin toivoisit itsellesi tehtävän. Tämä formula ei juurikaan kerro siitä, mitä
me pidämme hyvänä tai pyhänä ja vastaus siihen pitää löytää toisaalta.
YK:n ihmisoikeuksien julistus sen sijan antaa konkreettisia
vastauksia siihen, mitä tulisi kunnioittaa ja suojella. Se pyrkii
mahdollisimman kattavasti heijastamaan moraalisia käsityksiämme. Vielä tutumpi
meille on Suomen laki, joka pyrkii viime kädessä ilmaisemaan moraalisia
arvojamme.
KRISTILLISEN ETIIKAN yksi keskeinen ja olennainen idea
löytyy Jeesuksen vastauksesta lainopettajalle:
»Opettaja, mikä on
lain suurin käsky?» Jeesus vastasi: »Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko
sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. 38 Tämä on käskyistä suurin ja
tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.» (Matt. 22:36-40)
Miksi Lailla ja käskyillä on niin keskeinen asema
uskossamme? Siksi että yksinkertaisia käytöstapoja ja sääntöjä on selkeä
noudattaa. Mutta onko meidän hengellinen elämä pelkkää lakien noudattamista?
Hyvä kysymys, koska eräs rikas mies tuli kysymään tätä
aikanaan Jeesukselta.
Mitä minun pitää
tehdä, hyvä opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?» 19 Jeesus vastasi
hänelle: »Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu.
20 Käskyt sinä tiedät: älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä todista
valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi.» 21 »Kaikkea tätä olen noudattanut
nuoresta pitäen», vastasi mies. 22 Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: »Yksi
sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille,
niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua.» 23 Kun mies
kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas. (Luuk. 18)
Me emme voi noudattaa tätä pyhää lakia vain soveltuvin osin.
Samalla kannattaa muistaa ettei rikasta miestä ei kannata tuomita omassa
mielessä vaan keskittää katse omaan sisimpään. Pelkään, että useimmat meistä
olisi tehneet samoin. Pelastus oli tarjolla mutta ajallisen maailman
houkutukset veivät mukanaan.
Juutalaisuudessa oli toki tärkeää tuntea Laki ja käskyt, koska
ilman tätä pelastuminen ei ollut mahdollista. Eräs lainopettaja tulikin hieman
epäilyttävin aikein kysymään Jeesukselta, mikä laeista ja käskyitä on tärkein: »Opettaja, mikä on lain
suurin käsky?» Jeesus vastasi: »Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi,
koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä
tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn
varassa ovat laki ja profeetat.» (Matt. 22:36-40)
Mutta yhtä lailla ortodoksisen ihmiskuvan ja etiikan
lähtökohta ja päämäärä on yksinkertainen: jokainen ihminen on luotu Jumalan
kuvaksi ja jokainen meistä on kutsuttu kasvamaan Jumalan kaltaiseksi. Meissä ei
ole vain Jumalan sanan siementä vaan me olemme Jumalan kuva, ikoni. Tämä takaa
jokaiselle ihmiselle ainutlaatuisen aseman ja antaa päämäärän, jonka jokainen
voi saavuttaa, Jumalan armosta.
Apostoli Paavali lähteekin viemään juutalaista lakiuskoa
kohti kristillistä ajattelua ja keskiöön tulee Jumalan armo. Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä
vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan,
mitä synti on. Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi
vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. 22 Tämä Jumalan
vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen
kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, 23 sillä kaikki ovat
tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta. (Room. 3)
AIKAKAUSIEN KULUESSA, ehkä läntisen maailman vaikutuksesta, kirkon
rooli on muuttunut. Jo aikaisessa vaiheessa Kirkosta tuli osa järjestäytynyttä
yhteiskuntaa ja jopa valtarakenteita ja samalla sen rooli muuttui. Kirkko sai
yhteiskunnallisen roolin jossa se tehtävä on kertoa, että on asioita, joita saa
tehdä ja mitä ei saa tehdä? Onko moraali kirkon se keskeinen elementti
miettiessämme pelastusta.
Kristinuskon ydin ei moraalisääntöjen noudattamisessa. Jos
näin olisi niin silloin me palaisimme Vanhan testamentin aikaan, jolloin Lain
ja käskyjen noudattaminen ratkaisi pelastuksen. Kristinuskon ydin on siinä,
että me tunnemme Jumalan rakkauden itsessämme ja kohdistamme tuon rakkautta Jumalaa
ja lähimmäisiämme kohtaan. Me otamme rakkauden omaksemme ja teemme siitä
elämämme punaisen langan, siirrämme sen elämämme keskiöön. Silloin me tulemme
Jumalan kaltaisiksi, koska Hän on Rakkaus. Jumala ei vain rakasta, vaan Hän
itse on Rakkaus. Tämän ymmärrettyämme, erilaisilla moraalisäännöille ei ole
kovin suurta merkitystä.
ON JÄNNÄ HAVAITA, että pyhien elämänkerroissa harvoin on
keskiössä jokin moraalinen ongelma tai dilemma. Pyhän ihmisen nuoruudessa
saattaa olla jokin kohta, joka on aiheuttanut maailmallisen elämän hylkäämisen
mutta usein se jää tähän. Maria Egyptiläinen koki syntisen elämänsä
käännekohdan, kun hän Jerusalemissa yritti päästä kirkkoon mutta jokin voima
esti häntä. Sitten hän jätti synnillisen elämän ja lähti autiomaahan
kilvoittelemaan. Hänen tarinassa ei käydä sen enempää moraalisia pohdintoja.
Hän antaa elämänsä Kristukselle ja elää vakaumuksensa kanssa loppuelämänsä.
Pyhä ihminen ylittää lain mennen tullen. Hän ei tarvitse
lakia, ei sääntöjä ei kehotuksia, koska lähimmäisen rakkaus ylittää nuo
säännöt.
Tämä mielenkiintoinen asia, koska se liittyy myös keskeiseen
kristilliseen teemaan, syntiin. Tiedämme, että synti on jotain suurempaa kuin
vain Jumalan lain rikkomista. Vaikka voimme ulkoisesti ajatella, että pyhä
ihminen on saavuttanut suuren moraalisen ”korkeuden”, niin silti hän pitää
itseään suurimpana syntisenä maailmassa. Samaan aikaan joku saattaa sanoa
katumuksella, ettei mielestään ole tehnyt juuri mitään pahaa. Kyse ei taaskaan
ole siitä kuinka monta kertaa on tehnyt moraalisesti oikean tai väärän
valinnan. Pyhyys ja synti ovat jotain paljon suurempaa.
Jossakin mielessä me siis kristittyinä astumme moraalin
tuolle puolen. Alkuun moraalinen elämäntapa on lähtökohta kaikelle
henkisyydelle mutta pian Rakkauden laki ylittää moraaliset vaatimukset. Jos me
jäämme vain lain ja sääntöjen noudattamisen tasolle, me emme silloin ole ehkä
ymmärtäneet koko kristinuskon ydintä. On vaara, että välineestä tulee
varsinainen päämäärä. Meille saattaa riittää se, että noudatamme lakia. Silloin
me olemme lain orjia emmekä astu siihen vapauteen, jonka rakkauden laki meille
tarjoaa.
Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
Tästä hyvänä esimerkkinä on tarina Laupiaasta samarialaisesta. Pahoinpidellyn
miehen ohi kulkeneet pappi ja leeviläinen varmastikin noudattivat lain käskyjä
(temppelissä odotti palveluvuoro eikä matkalla sinne tehty muita asioita).
Samarialaisella on kuitenkin sydämen usko eikä hän jäänyt pohtimaan lakeja tai
käskyjä vaan teki sen mitä sydän sanoi. Hän lopulta oli se joka toimi oikein.
Lopultakin tässä kaikessa on kysymys oikeudenmukaisuudesta.
Meille laki edustaa moraalia ja tuomioistuinlaitos valvoo että lakia noudatetaan,
jotta kokisimme että yhteiskuntamme on oikeuden mukainen. Sitten taas jos me
ajattelemme Jumalan rakkautta ihmistä kohtaan, niin huomaamme ettei tähän Suureen
pelastussuunnitelmaan kuulu oikeudenmukaisuus. Jos Jumala noudattaisi meidän
maallista lakia ja olisi oikeudenmukainen, meille kävisi huonosti.
Meiltä vaaditaan enemmän kuin pelkkää lain noudattamista.
Ihminen on kutsuttu kasvamaan kohti Jumalan kaltaisuutta ja parhaiten me teemme
sen rakastamalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti