Olen pitkään ajatellut, etteivät suomalaiset ole kansakuntana
kovin uskonnollisia verrattuna joihinkin maihin (mm. Venäjä, Intia, Lähi-itä),
mutta luulen, että tämä ei ole koko totuus. Tapamme ilmaista uskonnollisia
tapojamme vaihtelee paljon ja tämä saattaa luoda harhan.
Suomalaisessa uskonnollisuudessa on tärkeää tapojen noudattaminen.
Tämän vuoksi mm. joulun ja pääsiäisen aikaan kirkossa on paljon ihmisiä.
Toisaalta me emme niinkään puhu uskosta vaan me mieluummin teemme asioita. Historian
aikana Suomeen on rakennettu väkilukuun suhteutettuna monia isoja kirkkoja
varsin pieniinkin kyliin ja talkoot keräsivät ennen paljon väkeä.
Pinnallisesti katsottuna suomalaisten suhtautuminen uskontoon
on vähenemässä ja tätä on helppo perustella kirkosta eroamisten määrällä. Mutta
hyvin harva eroaa kirkosta teologisten tai uskonnollisten syiden takia. Suurin
yksittäinen syy on taloudellinen. Toinen yhtä tärkeä syy on luonnollinen
vieraantuminen kirkon toiminnasta silloin kun työelämä ja perhe vievät kaiken
ajan. Näkyvimmät eroaallot näyttävät johtuvan siitä, että yhteiskunta ja kirkko
ottavat yhteen esim. seksuaalivähemmistöjä koskevassa keskustelussa.
Samaan aikaan on toki muistettava, että kirkonvastainen
liike on saanut korostuneesta paljon palstatilaa lehdissä ja uutisointi ei kaikissa
tapaukissa ole tasapuolista. Kirkosta eroaminen on uutinen, mutta kirkkoon liittyminen
ei. Vapaa-ajattelijoiden jäsenmäärä ei ole kuin noin 1 500 henkilöä mutta
heidän saamansa mediahuomio on tähän lukuun suhteutettuna todella suuri.
Entä johtuuko uskonnollisuuden vähentyminen siitä, että
koulutustasomme on kasvanut? Seuraavatko sivistys ja uskonnollisuus toisiaan?
Korrelaatiota on helppo löytää tilastollisesti mutta yksilötasolla asia ei ole
samanlainen. Näyttää vahvasti siltä, ettei vaikkapa kirkon toimintaan
osallistuminen riipu koulutustaustasta.
Eroamisiin liittyy myös yksi erityinen asia. Suomessa liitytään
seurakuntaan usein kasteen kautta ja sitten olemme kirkon jäseniä. Me
ilmaisemme jäsenyytemme maksamalla kirkollisveroa. Mutta kirkosta voi myös erota. Kreikassa tai Venäjällä jokainen
kastettu on kirkon jäsen ja samalla myös seurakunnan jäsen. Kirkollisveroa ei
ole eikä kirkosta voi käytännössä erota kuten ei valtiostakaan. Ainoa tapa erota
kirkosta on lopettaa kirkossa käyminen ja/tai julistautua ateistiksi. Vaikka
monissa maissa uskonnolla on vahva asema niin sitä ei ilmaista välttämättä
kirkossa käymisenä. Pietarissa tai Ateenassa kirkot eivät pullistele, mutta
omia uskonnolliset opetukset vaikuttavat yksilön eettiseen ajatteluun.
Uskonnollisuus näkyy ennen kaikkea asenteena, ajatuksina, puheena,
mielipiteenä.
Usko hakee toisia muotoja
Uskonnolla ja kirkolla on eroaalloista huolimatta vahva
rooli Suomessa. Me miellämme itsemme kristillisiksi ja sama koskee Suomea ja
Eurooppaa. Niillä on selkeästi kristillinen historia ja arvopohja vaikka emme
sitä ensi tuntumalta tulisi miettineeksi.
Ehkä voidaan myös kysyä, mikä merkitys lopulta on kirkon
jäsenmäärällä. Toki meille on annettu lähetyskäsky ja sen mukaisesti
evankeliumi tulee julistaa kaikille kansoille. Mutta emme me uudessa tilanteessa
sentään ole. Kertomus Nooasta alkaa seuraavilla sanoilla: Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että
heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat, 6 hän katui,
että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä sydämessään. (1. Moos 6:5). Jäsenmäärää
tärkeämpää varmaankin on se, miten me elämämme uskoamme todeksi.
Uskonnollisuus on meissä syvässä ja meillä uskonnollisia
tarpeita. Ellemme käy kirkossa niin meillä silti säilyy erilaisia ajatuksia, tapoja,
joita emme välttämättä edes huomaa miten uskonnollisia ne ovatkaan. Luontodokumentit
päätyvät profetiaan tuhosta, ellemme tee pikaista parannusta. Luontoäitiä voi
lepytellä tekemällä hänelle ”uhrauksen” antamalla rahaa Saimaan norppien
suojeluun. Tänä päivänä terveyteen ja syömiseen liittyvät asiat saattavat
kuulostaa hyvinkin uskonnollisilta. Kun syöt tätä ravintoa ja liikut näin, niin
pelastut.
Sen lisäksi me saatamme ajatella elämän suurista kysymyksistä
hyvin uskonnollisesti. Harva uskoo, että kuoleman jälkeen on vain pimeyttä. Me näemme
itsemme osana isompaa kokonaisuutta, koemme jotain itseämme suurempaa ja ymmärrämme
että monella asioilla voi olla syvempi merkitys.
Uskonnollisuus ei sinänsä katoakaan meistä mihinkään, vaikka
eroaisimme kirkosta. Se hakee uusia muotoja. Tämä näkyy mm. siinä miten luonto
ja uskonto kietoutuvat toisiinsa, me helposti liitämme luontoon jonkinlaista pyhyyttä.
Luonto on vanhastaan ollut meille tärkeä ja herättänyt uskonnollisia
kokemuksia. Luonnon uskonnollisena kokemus ei kuitenkaan ole saanut meillä
mitään ulkoista muotoa. Me emme palvo, toimita rituaaleja tms mennessämme
luontoon. Vanhoja tapoja toki on jäänyt vaikkapa metsästyskulttuurin myötä
mutta emme kuitenkaan pidä noita asioita uskontoon kuuluvina asioina.
Uskonnollisuudella on selvä relaation kuoleman läsnäoloon.
Ennen kuolema kävi jokaisessa kodissa ja oli normaalia olla tekemisissä sen
kanssa. Tämä tietenkin herättää kysymyksen, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Tilanne on tämän päivänä Suomessa hankala
koska me olemme siivonneet kuoleman pois silmistämme. Pappina kohtaan
säännöllisesti kuolemaa työssäni ja kosketan vuoden aikana monia vainajia ihan
konkreettisesti. Seurakunnassa kuolema on aina läsnä ja sen kanssa eletään.
Monia tuttuja kuolee säännöllisin väliajoin. Vainaja äärellä rukoillessa tulee
luonnollisesti usein mietittyä tuonpuoleista elämää. Samalla muistaen, että
minun vuoroni voi tulla hyvin pian.
Eroon
uskonnollisuudesta
Entä sitten oma ortodoksinen kirkkomme? Me olemme pieni
paikalliskirkko Jäämeren rannalla, jolle jokainen jäsen on tärkeä. Meitä on
noin 60 000 mutta jäsenmäärää tärkeämpää on se, miten suhtaudumme ortodoksisuuteen.
Meillä ei ole tapana kysellä seurakuntalaisilta, miten kirkkoa pitäisi parantaa,
muuttaa tai kehittää vaan kirkon tarkoituksena
muuttaa, kehittää ja parantaa seurakuntalaisiamme.
Suurinta iloa papille tuo se, että me elämme uskoamme todeksi: käymme kirkossa,
osallistumme seurakunnan toimintaan, tarjoamme apuamme jne.
Tilanne on jo nyt aika hyvä. Paikoittain kirkkomme
jäsenten uskonnollisuus on vahvempaa kuin muilla ja prosentuaalisesti katsoen
kirkkomme jumalanpalveluksissa käy paljon väkeä. Tämän ja edellisen vuoden
aikana Kotkassa kirkossakäynti on saavuttanut hämmästyttävät määrät, kun
tavallisessa jumalanpalveluksessa saattaa olla jopa sata ihmistä paikalla, joka
tarkoittaa kymmentä prosenttia koko seurakunnan jäsenmäärästä. Olen monelle jo kertonut,
että Kotkassa on menossa kansan herätysliike, joka on syntynyt aktiivimaallikoista.
Mutta samaan aikaan meillä on tarve löytää tie Kristuksen
opetuksen ytimeen. Se on paradoksaalisesti uskonnosta eroon pääsemistä. Kyse on
siitä, että me lopetamme ulkoisten asioiden parissa puuhastelun ja keskitymme vaikkapa
tarinaan Laupiaasta samarialaisesta. Ohi kulkeneet juutalaiset pappi ja
leeviläinen kuvannevat parhaiten tätä muutosta.
Samalla meidän on yhä uudelleen mietittävä uudelleen,
olemmeko me oikeasti ortodokseja vai luulemmeko olevamme. Mitä se ortodoksisuus
on? Se on monia asioita mutta yksi keskeinen on se, miten me onnistumme elämään
tässä ajassa kirkkomme perinteen mukaisesti. Väitän että meillä on vakava
ongelma, joka liittyy perintömme vaalimiseen.
Me olemme maailmassa mutta emme
maailmasta. Meillä ei ole tavoitteena elää maailmallisesti, olla yksi
organisaatio muiden joukossa. Tavoitteena ei ole kirkkolaitos tai uskonto vaan
elävä eukaristinen yhteisö, jonka ydin on liturgiassa ja diakoniassa.
Kävin tänään ensimmäistä kertaa ortodoksisessa Jumalanpalveluksessa Valamon pääkirkossa.
VastaaPoistaTunnelma oli todella erilainen verrattuna ev.luterilaiseen.
Kirkkoon sai tulla kesken palveluksen ja lähteä poiskin.Samoin seisominen oli uutta.
Oli todella ilo tutustua toiseen kansankirkkoomme ja ortodoksit toivottavat ev.luterilaiset tervetulleeksi kirkkoonsa sekä luostariinkin.