Miksi puhun aina me-muodossa ja korostan yhteisön merkitystä
ja kaikkea sellaista mikä tekee meistä yhteisön? Siksi että ortodoksisuus on ajattelultaan hyvin
yhteisöllinen, vaikka se ei aina meidän käytöksessämme näkyisi.
Tänään (8.5.2017) Iltasanomissa puhuttiin hautajaisista,
joissa ei ollut lainkaan saattoväkeä. Hautajaisiin kutsuttiin koululaisia,
jotta hautajaiset eivät olisi "hiljaiset hautajaiset". Joensuulainen
pastori kertoi, ettei vainajalla ollut sukulaisia tai ystäviä jotka olisivat
tulleet saattamaan häntä viimeiselle matkalle. Tämä surullista mutta olen
itse tällaisiin tapauksiin jonkun kerran törmännyt. Ellei vainajalla ole lapsia
tai sisaruksia näin voi helposti käydä.
Lehtijutun huoli syntyi siitä, ettei vainajalla ollut
ystäviä tai sukulaisia. Samalla aloin miettiä, että onhan hänellä ystäviä ja
sukulaisia vaikka kuinka paljon, jos hän oli kirkossa kävijä.
Jeesuksen vielä puhuessa väkijoukolle hänen äitinsä ja
veljensä olivat tulleet paikalle. He seisoivat ulkona ja tahtoivat puhua hänen
kanssaan. Joku tuli sanomaan Jeesukselle: "Äitisi ja veljesi ovat tuolla
ulkona ja haluavat puhua kanssasi." Mutta Jeesus vastasi sanantuojalle:
"Kuka on äitini? Ketkä ovat veljiäni?" Hän osoitti kädellään
opetuslapsiaan ja sanoi: "Katso, tässä ovat minun äitini ja veljeni.
Jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja
sisareni ja äitini."(Matt. 12:46-50)
Me olemme lyhyessä ajassa tulleet siihen pisteeseen, että
monet kirkon toimitukset ovat muuttuneet yksityistilaisuuksiksi. Tämä ei
kuitenkaan ole kirkkomme ajattelun mukaista, sillä jokainen seurakunta on
yhteisö. Olisi kovin luonnollista, että ihmisen elämään liittyvät tapahtumat ja
toimitukset tapahtuisivat yhdessä seurakuntalaisten kanssa ja läsnä ollessa.
Ja kyse ei ole vain siitä, että esim. vainaja jäisi yksin.
Yhtä oleellista on myös se, että nuo pyhät toimitukset muistuttavat myös meitä
elämän tärkeistä hetkistä. Me voimme kulkea toistemme rinnalla ja tukea
toisiamme niin ilossa kuin surussakin. Kaste, avioliitto ja hautaan siunaaminen
ovat luonnollinen osa meidän elämäämme ja nuo toimitukset pitävät meidät kiinni
tässä elämässä. Ne tekevät meidän elämästämme elämän.
Tätä asiaa vastaan on myös hyvin tietoisesti taisteltu.
Nykyisin meillä on kasteliturgioita, jolloin moni kirkon vakikävijä on
paikalla. Mutta yhtä lailla liturgian osana voidaan myös toimittaa avioliittoon
vihkiminen tai hautaan siunaaminen.
Nämä yhteiset toimitukset eivät kuitenkaan ole mikään uusi
keksintö vaan kyse on paluu alkuperäiseen varhaiskirkon tapaan. Tämä on päämäärä, johon meidän on pyrittävä.
Osaltaan ongelma on siinä, ettemme voi ilmoittaa lehdessä
kuka on kuollut ja kenen lapsi kastetaan seuraavaksi. Kuulutukset ennen häitä
on edelleen olemassa mutta harvemmin näitä sanomalehdissä julkaistaan.
Tässä
kuitenkin voidaan usein tehdä poikkeus, jos kyseessä on henkilö, joka
kiinteästi on ollut mukana seurakunnan toiminnassa. Luonteva tapa tähän
ilmoitukseen on kirjoittaa muistokirjoitus vainajasta, jonka lopussa mainitaan
siunaustilaisuuden aika ja paikka.
Hautajaiset eivät ole yksityistilaisuus eikä omaisilla ole
yksinoikeutta vainajaan. Vainaja on saattanut olla hyvin tärkeä osa
seurakuntamme elämää ja olisi outoa, että joku kieltäisi ihmisiä osallistumista
siunaustilaisuuteen. Muistotilaisuuden voi jokainen tietenkin järjestää omiensa
parissa mutta kirkossa toimitettava siunaustilaisuus on kaikille yhteinen
tapahtuma.
Ortodoksinen pelastuskäsitys lähtee siitä, että me
pelastumme toistemme kautta. Kukaan ei pelastu yksin vaan yhteisö on se, joka
pelastuu, jos on pelastuakseen. Meille on myös hyvin tuttu opetus siitä mistä
me voimme löytää Kristuksen: me löydämme Hänet toisesta ihmisestä.
Asioiden ei tarvitse olla jatkossa siten kuin ne tällä hetkellä ovat. Yksinäisyyden torjunta on tänä päivänä hyvin tärkeää koska se on yhä ylestyvät ongelma, etenkin vanhojen ihmisten kohdalla. Se on arkipäivän diakoniaa joka ei maksa mitään mutta tuottaa paljon iloa ja turvallisuutta kanssaihmisillemme.
Pappina myöskin Isä Ville tulee kohtaamaan elämän tosiasian.
VastaaPoistaKukaan meistä ei tule jäämään yksin,minne sielu menee jää Jumalan haltuun.
Erittäin raskaita ovat hetket kun läheisen joutuu saattamaan viimeiselle matkalle.Tämän surun ymmärtää vain pappi,ilman papin pitkäjänteistä tukea emme koskaan pärjäisi.
Poissa on todellakin kaikki,jäljellä jää vain hiljaisuus.
Tässä hiljaisuudessa voi ja pystyy miettimään elämän totuutta sekä oikeudenmukaisuutta.